Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 430 + förlängare eller 460 luff466

  • 430 + förlängare eller 460 luff466

    Publicerad av eestere på 13 september, 2020 vid 15:51

    Hej,

    Har precis köpt ett nytt segel (Severne Convert 6,7 (luff 466)), en mast (Severne Arc SDM 75 – 430) och förlängare (48cm).

    Anledningen till att vi valde en 430 mast är pga beskrivningen på butikens hemsida.

    Men när jag tittar på tillverkarens hemsida så är rekommendationen 460. Samma rekommendation står även på mastfodralet, vilket vi tyvärr missade i butiken.

    Så nu undrar jag, ska jag byta den inköpta masten samt förlängaren mot en 460 mast (kanske även till RDM) eller fungerar det utmärkt med den valda masten samt förlängaren?

    • Denna diskussion ändrades 3 år, 7 månader sedan av  eestere.
    eestere svarade 3 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • the_novice

    Medlem
    13 september, 2020 vid 22:08

    Det går säkert bra med bägge varianterna, men jag äger inget Convert segel själv. Jag gissar att info på websidan är ifrån en tidigare rekommendation och seglet kanske är relativt oförändrat i designen. Kolla tex i de äldre katalogerna ifrån Severn: https://www.severnesails.com/wp-content/uploads/2020/04/017-severne-online-catologue.pdf

    Generellt sätt så blir en 430 mast lite mjukare än en 460 mast, det kan vara skönt om man är lättviktare och nybörjare (kör i lättare vindar) men mindre bra om man är tungviktare och vill sätta speedrekord. Vid 6.7 segel så tycker jag personligen att SDM funkar bäst, jag kör bara RDM kring 5.3 segel och nedåt.

    Ta ett snack med butiken, det går säkert bra att byta om det inte är använt ännu.

    Här finns också en testrapport på 2017 årsmodellen, 6.7 storleken, testad med 430RDM: https://www.windsurf.co.uk/test/severne-convert-6-7m-2017-test-review/

    • Detta svar ändrades 3 år, 7 månader sedan av  the_novice.
  • robin

    Medlem
    14 september, 2020 vid 20:21

    De borde ha reagerat i butiken på att du köpte fel mastlängd, det var konstigt. Ring och snacka med dem, det går säkert att lösa.

    Gällande 430 eller 460 så tror jag (utan att ha testat ditt segel) att båda säkert funkar. Precis som the Novice skrev så kommer riggen att upplevas lite mjukare med den korta masten och lite mer snärtigt och reaktivt med den långa.

    Jag skulle utgå från om du vill komplettera uppåt eller nedåt nästa gång. Om du tänker köpa ett mindre Severne som tar 430 så kör på det, tror du mer på lättvindssegling och du vill ha till exempel 7,5 så kör på 460. Men börja med att ringa butiken och fråga vad de tror, de kan säkert sina segel.

  • bicless

    Medlem
    14 september, 2020 vid 21:26

    Severne har hoppat lite mellan 460 och 430 på 6,7:an. Det beror på att båda funkar. Precis som andra skrivit ger 430 en mjukare rigg vilket passar många. 460 ger lite styvare rigg vilket kan vara fördel om man är tung. Andra tillverkare har också velat. Sailloft som utvecklas av 2 tyngre grabbar drog generellt ner till kortare master efter de hade gjort mer kontroller med lättare seglare. Alla lättare föredrog den kortare masten och brytgränsen blev rätt hög vikt så officiella rekommendationerna ändrades.

  • eestere

    Medlem
    16 september, 2020 vid 10:19

    Tack för svaren och lite återkoppling är på sin plats.

    Det gick utmärkt att byta masten och förlängaren i butiken. Tycker dessutom att det blev bra, att det blev såhär, då jag seglade ut ur butiken berikad med nyttig information samt lite extra krims-krams 🙂

    Måste även tillägga att om den ursprungliga kombinationen varit RDM så hade jag tveklöst behållit den och kanske kompletterat med en 460-uppsättning.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 430 + förlängare eller 460 luff466

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.