Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Testat Peter Lynn 19

  • matthias

    Medlem
    28 juni, 2005 vid 16:43

    Inlägg raderat av Matthias

  • cortex

    Medlem
    28 juni, 2005 vid 16:48

    Tjena Peter!

    Kul att träffas i Varekil förra veckan!
    Också kul att du gillade kitesen, alltid roligt när någon tar sig tid att testa en sak innan de har åsikter om den. laugh.gif

    BTW, nu är Speed’en “klar”. När du körde den hade den ju bara flugits 15-20 minuter. Nu när den har fått 4-5 timmar har bridlarna sträckt sig till sin rätta längd och det är stor skillnad på kitens prestanda.
    Dessutom har jag hittat den inställning av styr-feedbacken som jag tycker är skönast… fast om någon LEI-åkare ska testa den får jag nog ställa in den mot hårdare feedback igen. He he.
    Jag åkte ner till Getskär i torsdags med en polare och vi hade spot’en i det närmaste helt för oss själva hela dagen. Inte så konstigt eftersom det var lite byigt och växlade 3.5 – 4.8 m/s. Det coola var att jag kunde köra med Speed 10’an i dessa vindar ihop med en FlyDoor utan fenor (plattvatten). I 3.5 m/s kunde jag nätt och jämt hålla mig planande men direkt det gick upp i 4 m/s så kunde jag ta höjd och i byarna när det närmade sig 5 m/s funkade det att göra mindre hopp. Å andra sidan var det helkul att åka runt i 1 dm absolut platt vatten utan fenor på brädan, väldigt bra tillfälle att träna på att köra blind etc (med en del splattiga vurpor som följd grin.gif ).

    Fast nu e ryggen helt åt päppelfjäll igen så Varberg-resan fick jag ställa in.
    Missade dessutom gårdagens fin-fina 13 m/s. Blää. frown.gif

    Nåja, man får väl använda återhämtningstiden till att ha lite familje-tid istället. Då blir det mindre gnäll när man drar till Gotland om tre veckor. grin.gif

    /Kaj(Tech)

  • mrmille

    Medlem
    28 juni, 2005 vid 16:48

    Svar till:


    ingen lyssnar på klåpare.

    [/ QUOTE ]

    Då ser det redigt jädra mörkt ut för mig då…
    Åtminstonde enligt dig som vet allt och har provat alla kites i heeela lilla världen och därmed egentligen är dens vars ord är det som gäller.

    Ajajaj, bäst att jag kastar allt jag äger och har och köper det George_Jung_pungelipung har. Då kan jag nog åka myyyycket bättre

    Seriöst….

  • pjoter

    Medlem
    28 juni, 2005 vid 17:24

    de där svaret som du kom med först har jag läst nånstans innan. du e lite dålig på att variera dig. å de låter lika skoj den här gången eftersom det bevisar att du inte verkar vara intelligent nog för att ens komma på ett vettigt svar. kör du med den som sa´t kan va´t också?

    nu gick ju trycket upp å ner, bitvis va de riktigt gott tryck så man kunde köra på ordentligt å ibland gick de ner så man inte kunde hålla höjd. sen är jag rätt usel på att köra i lite vind då jag har en liten bräda å inte tränar på de säskilt ofta så att jag inte kan hålla höjden ordentligt betyder inte att de inte går att hoppa litegrann. och det va då de va bra tryck som jag hoppade och fick häng.

    å du, bara funderar på en grej, varför e du så grymt tyst på stranden då du har så mkt kunskap att dela med dig på nätet?

  • cortex

    Medlem
    28 juni, 2005 vid 17:27

    Matthias, bridled foils har betydligt mer drag per kvadratmeter än vad en LEI har (p.g.a bl. a formen).

    Vi kan ta exemplet Speed 10. Den svänger inte lika snabbt som en LEI 10’a. Däremot svänger den snabbare än de flesta 14 kvm LEI’s. Om du då beaktar att den ger dig lika bra bottendrag som en LEI på 15-16 kvm så innebär det att kitefan svänger ganska duktigt.
    Extacy å andra sidan är inte fullt lika effektiv vilket innebär att den har ungefär samma drag som en Fuel 13. Den är en helt annan slags kite (lågt AR) än Speed (superhögt AR).

    Å andra sidan kan du hålla en Speed 10 i 15-16 m/s vilket innebär att wind-rangen är ganska jäkla stor. “Problemet” är att folk testar en 10 kvm foil med enorm depower i mycket vind (när deras LEI 9:a går att köra) och tycker att den svänger lite slött… deras 16 kvm LEI hade däremot dräpt dem i samma vind (= samma bottendrag som foil 10’an).
    Så kontentan av det hela är att om de istället hade tagit ut en Speed 5 i den vinden hade den gett samma drag som deras LEI 9:a och dessutom svängt ännu snabbare än vad LEI’en gör.

    Men som sagt, prova gärna en FS Speed och en PL Venom… när du kört dem en stund har du helt plötsligt rätt att ha en åsikt som räknas. smirk.gif

    /Kaj(Tech)

  • mrmille

    Medlem
    28 juni, 2005 vid 17:35

    Helt rätt!

    Dock, PL ARCs ger inte mer nämvärt mycket mer drag per m² än en vanlig tube. Ibland lite mindre, det beror på hur skicklig man är på att köra dem.

    Detta då dom inte är bridlade utan c-formade.

    Så, en Venom 13 kan kanske jämföras med en Speed 8-10. Om den svänger lika snabbt vet jag inte då jag inte kört speeden ännu.

  • mrsmille

    Medlem
    28 juni, 2005 vid 17:41

    Japp, Stonkern är australienskt… Men det jag menade var att den beter sig som en arg tysk, eller rent av som en skit förbannad tysk… och den ser lite tysk ut… tongue.gif

  • jacko

    Medlem
    28 juni, 2005 vid 17:54

    men grabbar. folie-kitesen är ju så jävla fula

  • matthias

    Medlem
    28 juni, 2005 vid 18:05

    fan, få hit mina filmer.

  • kiters_se

    Medlem
    28 juni, 2005 vid 19:17

    Det kommer att komma många Venom inom några dagar!
    Så snart kommer det att finnas lite över allt i Sverige!

    De är ett bra tryck på dem just nu.

    Tobas tobas@kiters.se kör idag Venom 19.

    Peter

  • skanepaul

    Medlem
    28 juni, 2005 vid 19:23

    Ja, dem är skitfula! Det är det enda sak jag ska säga i denna diskussion…

  • eddie

    Medlem
    28 juni, 2005 vid 19:39

    Svar till:


    eftersom det var lite byigt och växlade 3.5 – 4.8 m/s.

    [/ QUOTE ]

    ???

  • gogga

    Medlem
    28 juni, 2005 vid 19:39

    Svar till:


    fan, få hit mina filmer.

    [/ QUOTE ]

    bajsa på dig. jag ska bränna dem först.

  • etype

    Medlem
    28 juni, 2005 vid 19:55

    Utan parabol…

  • etype

    Medlem
    28 juni, 2005 vid 19:56

    Med parabol…

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Testat Peter Lynn 19

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.