Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Thule Wingbar lasthållare

  • Thule Wingbar lasthållare

    Publicerad av xhib på 1 juni, 2013 vid 06:41

    Jag behöver nya lasthållare och väljer mellan klassisk fyrkantprofil och Thules wingbar. Är det någon som har använt Wingbar och kan kommentera hur det är att ha brädor på dem?
    Räcker det med boardbag som vaddering eftersom det knappast funkar att ha vaddering på Wingbar?

    mikaels svarade 10 år, 10 månader sedan 13 Medlemmar · 26 Svar
  • 26 Svar
  • nachoman

    Medlem
    1 juni, 2013 vid 06:59

    Har själv liknande grejor men måste säga att design har gått före funktion när de tillverkade dessa. De är en miss att profilerna inte sticker ut utanför själva fästena. Då finns det inget att fästa spännremmarna i på kanterna. Faktiskt inget vidare om man ska ha lite grejor på taket. Köp nåt där profilerna går utanför fästena.

  • jester

    Medlem
    1 juni, 2013 vid 07:16

    Jag kör utan extra vaddering på mina Thule iaf. Funkar kalas!

  • xhib

    Medlem
    1 juni, 2013 vid 07:42

    Tack för svaren.

    Nachoman: De jag tänkte köpa sticker ut utanför fästena. Takfot 775 till Saab 9-3 med rails. http://www.carparts.se/product.php?id_product=130
    Om brädan hamnar långt ut på kanten så kan jag dra remmen runt railen istället.

  • nachoman

    Medlem
    1 juni, 2013 vid 13:28

    Bra där. Mina är inget vidare särskilt när jag har en takbox bredvid med segel o rigg i, då hamnar brädorna långt utanför själva fästpunkterna.

  • markforce-f-d-markram

    Medlem
    2 juni, 2013 vid 13:02

    Wingbar är ju tystare och starkare än alternativen.
    Och framförallt om du alltid har bilen redo och oavsett kör några tusen mil med takräcket, så är det ett
    bränslebesparande/miljöbesparande alternativ jämfört med andra takräcken (fast det är fortfarande bäst att lossa räcket och stoppa i bagaget när brädan inte är på). den har fått designmiljöpris för bl.a. detta.
    Och sen får ju jag och Svarte Petter indirekt royalties på den också – så surfare stöttas indirekt av just detta alternativ med några ören 😉 .

  • the_novice

    Medlem
    2 juni, 2013 vid 17:41

    Mont Blanc har tysta profiler som går utanför själva fästet. Tyst och fint och det finns en gummilist på ovansidan också.

  • jesper-b

    Medlem
    2 juni, 2013 vid 21:28

    Jag köpte alu-räcke för några hundra på Jula.

    Då ingick visserligen inte hjälm?

    /JB

  • markforce-f-d-markram

    Medlem
    3 juni, 2013 vid 06:51

    Mont-Blanc funkar också men inte lika låg ljudnivå och bränsleförbrukning som WINGBAR.

    THULE´s Wingbar är nog första exemplet på att man tänker aerodynamik i tillbehörssegmentet.
    Sparar faktiskt några tusen kubikmeter soppa per år.
    antar att det är prisskillnad, men båda är made in Sweden och indirekta surf-sponsrare och följer svenska normer för miljöhänsyn mm.

  • mikaels

    Medlem
    4 juni, 2013 vid 20:01

    Men om man spänner fast i bräda (i boardbag), och en mast/segelbag, hur kan pofilen på själva lastbågen då spara miljontals liter bensin (‘några tusen kubikmeter soppa’), bågens andel av det totala luftmotsåndet på en surfbil måste ju ändå vara försumbart, och så många surfare är vi väl inte att vi kör upp flera miljoner liter bensin om året..?
    Sen kan det ju såklart vara en bra båge ändå, men jag tror det blir svårt att räkna hem den på bensinen…

    edit: “Totalt uppgick försäljningen av drivmedel till ca 9 740 tusen m3 under 2011”
    http://spbi.se/blog/2012/01/24/bensinforsaljningen-sjonk-med-7-procent-2011/
    att spara några tusen kubik soppa på lastbågar låter optimistiskt…

  • xhib

    Medlem
    5 juni, 2013 vid 05:38

    När man har prylarna på taket lär ju inte lastbågens aerodynamik spela så stor roll. Det som gör att jag funderar på att köpa dem är för att få mindre vindbrus när man kör utan prylar. Jag lär inte plocka av bågarna så fort jag inte använder dem.

  • mikael

    Medlem
    6 juni, 2013 vid 19:52

    Tule wingbar funkar lika bra som vanliga fyrkantsrör. Mitt wingbar takräcke sticker ut från fästet på båda sidor. Det finns vadderande skydd som är bredare och passar Wingbar.

  • jesper-b

    Medlem
    6 juni, 2013 vid 21:54

    Har hört att Tule håller på att utveckla en ny sorts vaddering inspirarad av fåglar och med nanoteknik som är så pass aerodynamisk att man kan använda gamla plankor som räcke om man trär på den nya vadderingen. De har dock räknat ut att med sitt eget SVENSK-tillverkade wingbar sänks ljudnivån med .031% gämfört med furuplanka (svensk). Man prövade förvisso att tillverka exakt samma bar i Kina, men det blev en annan aluminiumkvalite som bara sänkte ljudet med .029% jämfört med furuplanka (svensk).

    Nu har jag en rätt gammal dassig bil så jag hör ju ingen skillnad alls, men jag recyklar i vart fall några gamla plankor som jag kör med som räcke, så lite ekologisk är man ju.

    Fast om jag köpte en sprillans Audi, lite finare modell, så kanske jag blir tvungen att köpa nya lyxräcken, för ljudnivåns skull. Jag menar 0,31% sänkning är väl ändå ett måste. All denna konsumtion i uthållighetens, livets och kärlekens tecken!

    JB

    Bär hjälm!

  • markforce-f-d-markram

    Medlem
    10 juni, 2013 vid 09:29

    @mikaels 711264 wrote:

    Men om man spänner fast i bräda (i boardbag), och en mast/segelbag, hur kan pofilen på själva lastbågen då spara miljontals liter bensin (‘några tusen kubikmeter soppa’), bågens andel av det totala luftmotsåndet på en surfbil måste ju ändå vara försumbart, och så många surfare är vi väl inte att vi kör upp flera miljoner liter bensin om året..?
    Sen kan det ju såklart vara en bra båge ändå, men jag tror det blir svårt att räkna hem den på bensinen…

    edit: “Totalt uppgick försäljningen av drivmedel till ca 9 740 tusen m3 under 2011”
    http://spbi.se/blog/2012/01/24/bensinforsaljningen-sjonk-med-7-procent-2011/
    att spara några tusen kubik soppa på lastbågar låter optimistiskt…

    Ja, vad tror du, käre medlem av Nobel kommittén?
    Därför att de bara säljs i Sverige och för att det bara är windsurfare som kör omkring med 3brädor och 8 segel på dem kontinuerligt?
    Det har sålts “ganska många”, i varje land de säljs och marknadsförs globalt.
    Många viktigpettrar tycker att en procent här och en promille där inte spelar roll, men implementerar man ökad effektivitet, sparåtgärder, sänker tempen i huset och vi sopsorterar, köper lokalproducerad mjölk med mera, då gör det stor skillnad.
    Jag har har ej rätt att utlämna volymer som Wingbar säljer i, men kan säga så här -du skulle nog bli förvånad vilka exportintäkter ett takräcke kan ge. Om denna exportprodukt minskar CO2-trycket också, så är det bra.
    Visst med takbox, 2 brädor och massa segel på så spelar det ingen roll.
    Men handen på hjärtat – inte ens jag skruvar av takräcket efter varje surftur och det är jag knappast ensam om. Det gäller hantverkare skidåkare, cyklister och några miljoner andra bilägare också..

  • ola-h

    Medlem
    10 juni, 2013 vid 12:26

    Jag hade under en period ett stort plattformstakräcke. Det hade den egenheten att bilen drog märkbart mer bränsle när tackräcket kördes på bilen utan last än när man hade 5-6 brädor, skidbox mm på. Det måste ha blivit helt sjukt med turbulens runt själva “golvet” på plattformen. Så i det fallet var det en stor miljövinst att ständigt köra med hela utrustningen på taket.

  • mikaels

    Medlem
    10 juni, 2013 vid 15:34

    @Markforce f.d. Markram 711470 wrote:

    Ja, vad tror du, käre medlem av Nobel kommittén?
    Därför att de bara säljs i Sverige och för att det bara är windsurfare som kör omkring med 3brädor och 8 segel på dem kontinuerligt?

    Härskarteknik och personangrepp (och särskrivning), men OK, får det dig att känna dig stor bjuder jag på det. Annars brukar ju bra argument fungera utan förolämpningar, men du kanske menade ‘käre medlem av Nobel kommittén’ som en komplimang?

    Jag antog att du menade Sverige, det var mitt misstag. Jag tror dock fortfarande att din antagna besparing är överdriven, men har just nu inget underlag att ge dig.

    Håller med om att man alltid skall se till möjligheter att spara och förbättra, det är en del av Lean, som ju bör genomsyra alla verksamheter.

    Fö kanske det förvånar dig att jag brukar ta av mitt takräcke om jag vet att jag inte ska använda det på en längre tid, på samma sätt som det förvånar mig att du som är så snar att påpeka mina (och andras) brister i miljöhänseende, inte gör så, men du kan säkert hitta på något bitande svar till mig på den punkten också.

    Man blir verkligen motiverad av folk som du, känns verkligen att ‘we’re all in this together’ som de säger i Brazil ;)!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Thule Wingbar lasthållare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.