Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Thule Wingbar lasthållare

  • xhib

    Medlem
    10 juni, 2013 vid 15:52

    @mikael 711349 wrote:

    Tule wingbar funkar lika bra som vanliga fyrkantsrör. Mitt wingbar takräcke sticker ut från fästet på båda sidor. Det finns vadderande skydd som är bredare och passar Wingbar.

    Har du möjligen tips om inköpsställe av vaddering som passar?
    Jag har letat på nätet men inte hittat mer än något hemmagjort.

  • mikaels

    Medlem
    10 juni, 2013 vid 16:20

    Total bensinförbrukning worldwide: 22.000.000 barrels
    http://www.eia.gov/cfapps/ipdbproject/iedindex3.cfm?tid=5&pid=62&aid=2&cid=ww,&syid=2006&eyid=2010&unit=TBPD

    blir i kubikmeter 3 497 780 000, dvs 3,5 miljard kubik.

    ‘Några tusen’ kubik är typ 3 500 kubik (taget som exempel, och för at det är lättare att räkna med, och för att det är 3,5 miljoner liter soppa, dvs typ vad du kallade ‘miljontals liter soppa’), vilket utgör 0,0001% av totalförbrukningen i världen.

    Det är såklart möjligt att just Thule wingbars kan minska världens bränsleförbrukning med 0,0001%, men det kan ju försiktigare körning också. Effektivare motorer, bättre däck och vägar, samåkning och trafikplanering har dock troligen mångdubbelt större inverkan på världens bensinföbrukning än byte av takräcken har.

    Det betyder ju såklart inte att man inte ska överväga ett par Wingbars om man ändå ska köpa nytt, men har man gamla grejor som fungerar så kan ju den totala miljöpåverkan vara mindre om man behåller dem istället (och t ex lägger pengarna på en kurs i eco-driving, eller bara kollar lufttrycket).

    Man måste ju se till HELA livscykelkedjan för produkterna, eller hur?

    (och så hoppas jag att jag hållit tungan rätt i mun bland ‘thousands of barrels’ via kubikmeter till liter också, många nollor och decimalkomman blir det…)

  • dr-masse

    Medlem
    11 juni, 2013 vid 07:21

    Roofrack-rumble, skönt med lite drag i ett ämne här på konfen. 🙂

    Har själv förståelse för båda lägren. Klart att ett aerodynamiskt räcke är bättre. Klart att det funkar med annat och att gammalt ofta är bättre än nytt ur flera perspektiv.

  • markforce-f-d-markram

    Medlem
    11 juni, 2013 vid 14:24

    @mikaels 711484 wrote:

    Total bensinförbrukning worldwide: 22.000.000 barrels
    http://www.eia.gov/cfapps/ipdbproject/iedindex3.cfm?tid=5&pid=62&aid=2&cid=ww,&syid=2006&eyid=2010&unit=TBPD

    blir i kubikmeter 3 497 780 000, dvs 3,5 miljard kubik.

    ‘Några tusen’ kubik är typ 3 500 kubik (taget som exempel, och för at det är lättare att räkna med, och för att det är 3,5 miljoner liter soppa, dvs typ vad du kallade ‘miljontals liter soppa’), vilket utgör 0,0001% av totalförbrukningen i världen.

    Det är såklart möjligt att just Thule wingbars kan minska världens bränsleförbrukning med 0,0001%, men det kan ju försiktigare körning också. Effektivare motorer, bättre däck och vägar, samåkning och trafikplanering har dock troligen mångdubbelt större inverkan på världens bensinföbrukning än byte av takräcken har.

    Det betyder ju såklart inte att man inte ska överväga ett par Wingbars om man ändå ska köpa nytt, men har man gamla grejor som fungerar så kan ju den totala miljöpåverkan vara mindre om man behåller dem istället (och t ex lägger pengarna på en kurs i eco-driving, eller bara kollar lufttrycket).

    Man måste ju se till HELA livscykelkedjan för produkterna, eller hur?

    (och så hoppas jag att jag hållit tungan rätt i mun bland ‘thousands of barrels’ via kubikmeter till liter också, många nollor och decimalkomman blir det…)

    HElt rätt!
    LCA är det som räknas. Försöker pränta in det i kollegors medvetande, att lättvikt i bilar som åstadkoms med icke-återvinningsbara material med hög miljökonsekvens kan bli kontraproduktivt för miljön.
    Många som bortser från det.
    Har man redan ett gammalt räcke som funkar så kanske man skall hålla fast vid det, men om man köper nytt, så kan man tänka på vad man köper.

    Hoppas jag inte varit alltför spydig/ironisk.
    Kul att skapa lite debatt ibland:cool2:

  • mikael

    Medlem
    11 juni, 2013 vid 21:42

    @xhib 711482 wrote:

    Har du möjligen tips om inköpsställe av vaddering som passar?
    Jag har letat på nätet men inte hittat mer än något hemmagjort.

    Tror att det är de här som jag hittade hos Surfspot.se

    http://www.surfspot.se/takracksskydd-dakine-aero-rack-pad-long.html

  • jesper-b

    Medlem
    13 juni, 2013 vid 07:20

    Glöm för f-n inte att plocka bort vadderingen bara, dvs ni som kör omkring med räcke utan brädor. Och visst är det sååååå mycket enklare att pilla bort vadderingen och låta räcket sitta kvar, jämfört med att ta bort båda!

    Jag är för miljö och liv, därför är jag emot tillväxt och konsumtion, utom av stekheta segel från….

    Gillar dessutom diskussionsklimatet på surfzon fett. Jämfört med allehanda andra forum är vi oerhört artiga, trevliga, civiliserade här inne, kanske till och med på gränsen till tråkiga.

    Funderar skarpt på att limma ihop löjligt snygga träbågar av gamla träskivor jag har liggande. Ska sitta på min gamla tokrecyklade folkabuss och ha samma lätt böjda form som busstaket. Sedan shapa dem i spoilerformad vingprofil, fräsa en försänkning på översidan och limma dit en korkremsa. Tips på ekologiskt och rättvisemärkt utomhusträlim? OBS, detta sista inlägg är INTE ironiskt.

    /JB

    Bär hjälm; men se för f-n till att den är krav och fairtrademärkt! Lämna in din gamla jofa eller protech på återvinning.

  • jfr007

    Medlem
    13 juni, 2013 vid 16:06

    Kör numera Thule wingbar men skillnaden i brus är inte märkbar. Höj stereon istället för att gå på den finten.

    (Rails är f ö riktig skit (möjligen förutom xc70 som har hål). Dåligt för miljön och svårt få 100 pr fäste.
    Thule får fan skärpa sig annars köper jag en sedan nästa gång med rejäla inserts i taket. )

  • mangew

    Medlem
    14 juni, 2013 vid 09:36

    Jesper: Vanligt trälim för våta miljöer är grymt (orange flaska med grönt lock hos din lokal bygghandel), gör man rätt och har tillräcklig press under torktiden håller det nästan för allt.

  • booman

    Medlem
    18 juni, 2013 vid 19:47

    Gjorde ett helt ovetenskapligt test:
    Pendling till jobbet, 3 mil enkel resa, varav ca 2mil på 110-väg, 5 dagar…
    2-liters diesel
    V.1 Med räcke och vaddering (Dakine, Aero) 0,64l/mil
    V.2 Utan räcke 0,61l/mil

    Alltså en förbrukningsskillnad på 0,03l/mil
    (Kanske gör mer med annan “standardvaddering”)

    Om jag inte är helt ute o cyklar, så gör det 1 liter på drygt 30mil, och det är vad jag pendlar varje vecka…
    Sen är det ju bara att fortsätta att räkna, på vad det “kostar”…

    Så visst har det betydelse, och då har jag bara räknat med mig själv…

  • markforce-f-d-markram

    Medlem
    21 juni, 2013 vid 11:21

    @BooMan 711868 wrote:

    Gjorde ett helt ovetenskapligt test:
    Pendling till jobbet, 3 mil enkel resa, varav ca 2mil på 110-väg, 5 dagar…
    2-liters diesel
    V.1 Med räcke och vaddering (Dakine, Aero) 0,64l/mil
    V.2 Utan räcke 0,61l/mil

    Alltså en förbrukningsskillnad på 0,03l/mil
    (Kanske gör mer med annan “standardvaddering”)

    Om jag inte är helt ute o cyklar, så gör det 1 liter på drygt 30mil, och det är vad jag pendlar varje vecka…
    Sen är det ju bara att fortsätta att räkna, på vad det “kostar”…

    Så visst har det betydelse, och då har jag bara räknat med mig själv…

    Oj, det var stor skillnad.
    Kan nog ha med vadderingen att göra. Vaddering “ödelägger ju till stor del vitsen med lägre vindmotstånd på t.ex. wingbar och mönsterna på ovansidan som skall minska ljud kommer över huvudtaget ej in i spelet .
    Jag kör utan vaddering och lägger fenfodral mellan bräda och räcke fram, litar p åatt padsen gör jobbet bak. Att jag sen inte hör mina räcken alls, kan ju också ha att göra med att min gamla 9-5 har gått 10 varv runt jorden..
    Glad midsommar förresten.

  • mikaels

    Medlem
    22 juni, 2013 vid 21:38

    @Markforce f.d. Markram 711520 wrote:

    HElt rätt!
    LCA är det som räknas. Försöker pränta in det i kollegors medvetande, att lättvikt i bilar som åstadkoms med icke-återvinningsbara material med hög miljökonsekvens kan bli kontraproduktivt för miljön.
    Många som bortser från det.
    Har man redan ett gammalt räcke som funkar så kanske man skall hålla fast vid det, men om man köper nytt, så kan man tänka på vad man köper.

    Hoppas jag inte varit alltför spydig/ironisk.
    Kul att skapa lite debatt ibland:cool2:

    apology accepted 😉
    Du får ursäkta om jag lät lite irriterad, jag får en del skit från folk för jag har en stor bil som drar mycket soppa, men jag kör under 1000 mil per år, och de far runt i sina pyttebilar och gör av med mycket mer än jag, och betalar dessutom nästan ingen bilskatt, och har mage att ha synpunkter på min miljöpåverkan :shocked:

    Men min nya fina (och stora) bil har lasthållare som påminner om dina wingbars, tunna och fina, som kan sitta på även när man kör tom 🙂

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Thule Wingbar lasthållare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.