Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Tidig julafton

  • kinetic

    Medlem
    24 maj, 2009 vid 15:23

    Nu e brädan testad:grin:!

    Resultat: Mycket lättkörd, hoppa upp o så iväg! Inget under av att plana “lätt” men helt OK, uppskattar volymen vara ganska så exakt kring de begärda 105:grin:. Väl uppe i fart går brädan riktigt fint, verkar “äta” chopp bra..Gippa brukar jag inte göra så ofta av olika anledningar men den gick o gippa med, även om den var lite “svår gippad”. Så som det såg ut i Habo (fre & lör) så räckte inte vinden för att testa den i “maxade” förhållanden med 7.6 men det kommer…Hoppas på bättre vindriktning o plattare vatten nästa gång…

    På det hela taget är jag mycket nöjd med brädan!

  • Knatte

    Gäst
    24 maj, 2009 vid 17:23
    kinetic;548272 wrote:
    Nu e brädan testad:grin:!

    Resultat: Mycket lättkörd, hoppa upp o så iväg! Inget under av att plana “lätt” men helt OK, uppskattar volymen vara ganska så exakt kring de begärda 105:grin:. Väl uppe i fart går brädan riktigt fint, verkar “äta” chopp bra..Gippa brukar jag inte göra så ofta av olika anledningar men den gick o gippa med, även om den var lite “svår gippad”. Så som det såg ut i Habo (fre & lör) så räckte inte vinden för att testa den i “maxade” förhållanden med 7.6 men det kommer…Hoppas på bättre vindriktning o plattare vatten nästa gång…

    På det hela taget är jag mycket nöjd med brädan!

    Kul att den funkade som du hade tänkt 😉

  • gegga

    Medlem
    24 maj, 2009 vid 18:43

    Hände mej också, Posten verkar vara pålitliga dingare.
    Fick en tusing har jag för mej dock var det minst 10år sedan.
    Fixade skadan själv med lite epoxy och gelcoat.
    Jag hade Surferp som referens då mot posten som intygade vad skadan var värd.
    Hör med dom du köpt brädan av kan vara bra som referens.

  • petter

    Medlem
    24 maj, 2009 vid 20:14
    kinetic;546196 wrote:
    SWE496: Jag fraktade en CarbonArt bräda ner till skåne förra helgen (nån 95 liters historia)

    Stort tack för hjälpen! Var en 95-liters freewave som viktmässigt kanske snarare ska jämföras med en SL70 på 112 liter. Krävs lite mer material för att en vågbräda ska klara påfrestningarna vid hopp, spolningar och kraschar… 🙂

    Hoppas brädan fungerar riktigt bra!!!

  • kinetic

    Medlem
    27 juli, 2009 vid 20:36

    Nu har ja “kört in mig” på brädan med mitt största segel (7.6)…
    Dom: Har aldrig haft lätt för att plana o har det inte nu heller:grin:! En gissning är att brädans volym ligger på max 100 liter, detta i kombo med en relativt smal bräda med “smal” akter (ca 34.5 OFO) gör att den kräver något mer vind. Väl uppe i fart är det dock en annan femma. Går att falla av grymt djupt på slör utan att den “nyper” över vågtoppar o liknande, gäller bara att stå på så går det bra. Bailar man (vilket jag gjorde i början) så reser sig brädan o som tack så kan man få vilda spin-outs…Har börjat hittar rätt trim nu, men skall testa att dra bak mastfoten (kan ha den som längst bak 117cm från aktern, kör nu kring 124cm).Gippar…Ja har försökt mig på nån enstaka o den verkar skära bra, men nu sysslar jag inte med o svänga så:grin:
    På det hela taget blir jag mer o mer nöjd med hur brädan går, väntar bara på en “optimal 7.6 dag” i Habo så är jag rätt säker på att det kommer gå fortare än det gjort hittills…Var även o testade brädan i “ankdammen” för ett tag sen…Lite blandade känslor…Visst var det platt men ack så grunt, får hoppas att det var lågvatten…Min målsättning för brädan är ett average på över 32 i Habo (med 7.6), hoppas jag klarar det i år…
    Har även kört liiite med MkII (brollans) varianten, lite annan känsla, den verkar gå “lugnare” (något annorlunda scoop/rocker). Känns som om stropparna på den brädan sitter precis som man vill ha de när man har ordentligt tryck, innan det kan det kännas lite avigt…
    Kommer högst troligt att bli en “mini-speed” oxå på max 50 liter, så småningom (har redan förvarnat brädbyggaren:grin:), även den “min” shape…Där är den tänkta storleken ca 230*45, max 50 liter, helt plan botten, låg scoop/rocker, extremt akterplacerad kasset (113cm längst bak, lång kassett…), smal stance (ca 31cm)…Den som lever lär se

  • kinetic

    Medlem
    7 september, 2009 vid 18:32

    Fortsätter o prata me mig själv:grin:. Brädan “provkörd” med mindre segel (6.8) o det går bara bättre o bättre! Känns som om brädan har långt kvar tills den nåt sin “gräns”, har haft ca 35 knop som mest på GPS o det kändes helt odramatiskt! Personligen tror jag att kring 37-38knop 2s max är vad jag kommer mäkta med som mest med denna bräda (6.8), siktar på ett average över 35 med 6.8, kanske inte år men vem vet:grin:

  • Knatte

    Gäst
    7 september, 2009 vid 19:37

    Kul att du är nöjd med brädan och ser potentialen i denna :laugh:
    (Så du slipper prata med dig själv..)

  • ola-h

    Medlem
    7 september, 2009 vid 19:43
    kinetic;545882 wrote:
    Brädan är faktiskt till 50% min egen shape då jag har specat den tämligen snävt

    rockerkurva

    Hur specade du rockerkurvan? Inte vilken kurva du valde, alltså, utan frågan gäller hur du överförde lämpliga data för den valda rockerkurvan till din shaper.

  • kinetic

    Medlem
    7 september, 2009 vid 20:23

    Ola.H: Jag angav “plan yta från aktern”, scoop vid 120cm resp 180cm samt det totala scoopet, sedan bad jag honom att göra “linjen” harmonisk…Han har tydligen ett “lamineringsbord” som han använder sig av där han ställde in mina önskade värden…Naturligtvis blir det aldrig helt exakt men nära, o som sagt brädan går lååångt bättre än väntat:)!

  • carl-r

    Medlem
    7 september, 2009 vid 21:12

    Fan vad kul med egen design. Fortsätt att berätta hur det går vartefter. 🙂

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Tidig julafton

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.