Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Till alla som ger kurser i år (och i framtiden)
-
Till alla som ger kurser i år (och i framtiden)
hugeo svarade 17 år, 3 månader sedan 29 Medlemmar · 59 Svar
-
ja, borde vara ett lite mer tydligt tecken det håller jag med om. Något som man inte ens om man är halvblind inte kan förväxla.
-
@CooperVickis 398413 wrote:
Haha erkän!!:grin:
Värsta allvarliga snacket om den jävla tummen.
Bara man e tydlig så vafan.Ibland ser nybörjare vilja bli lauchade o sen står dom där båda två, nybörjaren som bara står o väntar och den erfarne kitaren som inte släpper kiten förrens han ser tummen upp tecknet.
Och framför allt, håller vi inte på man ska visa ett tecken innan man blir launchad ökar vi risken avsevärt att en olycka händer p.g.a. att någon släpper kiten för tidigt och folk eller kites blir skadade. Detta har tyvärr har hänt allt för ofta. -
@sourra 398335 wrote:
Idag när jag var ute och skulle surfa i Apelviken kom det fram en tjej i full kitemundering och berättade att hon var helt färsk. Hon hade gått en tvådagarskurs i Varberg och detta var första gången hon skulle köra på egen en hand. Sen frågade hon vad man har leashen till. Hon fick en leashinstruktion av min kitebitch och strax därefter undgick hon med nöd och näppe att vingmärka en hoper nyfikna åskådare på en kvällsbefolkad Apelvikenstrand efter att någon hjälpsam själ launchat henne genom att “kasta” in kiten i powerzone samtidigt som hennes kite var max de-powrad och i princip helt omöjlig att kontrollera i de fesna vindarna. Jag tog då tillfallet i akt att lära henne hur det funkar med depowerstraps och hon såg mycket förvånad ut. En annan gång fick jag glädjen att lära ut magiken med “tummen upp”-tecknet, både då man själv launchar sin kite och när man ska hjälpa någon annan att launcha sin.
Nu till min fråga: Vad fan lär sig folk? När leash och tummen-upp är främmande saker blir man mörkrädd. Jag är inte förbannad på dessa nya surfare utan tycker mest synd om de som degat dyra pengar för en kurs och sen inte fått lära sig grunderna.
Jag frågade tjejen idag vad de hade pysslat med på sin kurs egentligen och tydligen var det mest “nu blåser det, ut och kör, kiten i luften hela tiden” och dessutom fyra pers som delar på en kite. Inte mycket start och landning med andra ord. Skrämmande med tanke på att de gått hos en välrenommerad kiteskola.
När jag gick kurs hos Fahlen’s (som inte har haft något att göra med de personer jag nämnt ovan) blev jag lite frustrerad över att det mest kändes som en massa tjat om leashar hit och dit, quickrelease, landning, launch, safety zone, vindförhållanden osv osv osv men så här i efterhand är jag rätt nöjd att jag har de kunskaperna. När jag undrade varför det tjatades så mycket om det svarade instruktören: “Det här är en kitekurs, inte en kitesurfingkurs”.
Så till er som ger kurser och känner er träffade: Var inte så jävla hetsiga med att folk ska komma upp och åka 3 meter så att de ska bli kåta och köpa grejer. Tjata hål i huvudet på dom istället om kitekontroll och säkerhet så vi slipper olyckor med åskådare och efterföljande pissig publicitet (det fattas ju bara att kvällspressens drev går efter Kitesporten). Dessutom kommer kursdeltagarnas grejer hålla längre när/om de väl bestämmer sig för att köpa.
Det är här ett centralt förbund kommer in i bilden igen. Enligt min mening så är det en sådan organisation som skall sätta upp grundreglerna för vad som skall ingå i en kitekurs som minimum i Sverige. På lite längre sikt tycker jag också att ett centralt förbund skall bedriva kurser för instruktörer och därigenom certifiera dessa likaså.
-
@pjoter 398409 wrote:
håller me de sista.
tänkte bara tillägga en grej, den där jävla tummen upp/tummen ner är nog de mest korkade tecken som finns. jag som är halvblind ser en figur som sträcker ut en arm. varför inte sträcka armen uppåt rejält istället?
Eller varför inte både och? Vad man än gör som inkluderar andra än en själv (t.ex. möter någon ute på vattnet) är det alltid fina fisken att vara övertydlig. Men långt innan man ens ska givas tillfälle att vara övertydlig ska man ha allt det grundläggande så jävla klart för sig. Alltså, det ska inte bara nämnas som nåt man måste säga innan man får lära eleverna det roliga. Kurser ges för att eleven inte ska riskera sin egen säkerhet eller andras, inte för att instruktören ska få visa de roliga sakerna. Klanta till det bland folk kan man göra utan att ha gått kurs.
-
gh0st;398417 wrote:Ibland ser nybörjare vilja bli lauchade o sen står dom där båda två, nybörjaren som bara står o väntar och den erfarne kitaren som inte släpper kiten förrens han ser tummen upp tecknet.
Och framför allt, håller vi inte på man ska visa ett tecken innan man blir launchad ökar vi risken avsevärt att en olycka händer p.g.a. att någon släpper kiten för tidigt och folk eller kites blir skadade. Detta har tyvärr har hänt allt för ofta.Jaa de e sant..
-
tetras;398418 wrote:Det är här ett centralt förbund kommer in i bilden igen. Enligt min mening så är det en sådan organisation som skall sätta upp grundreglerna för vad som skall ingå i en kitekurs som minimum i Sverige. På lite längre sikt tycker jag också att ett centralt förbund skall bedriva kurser för instruktörer och därigenom certifiera dessa likaså.
Är det inte det vi har IKO till? Jag tycker att IKO verkar ha bra riktningslinjer och rättesnören. Jag tror inte att det blir bättre för att vi gör ett subset till IKO som heter SKO. :crazy:
Christian
-
@christian12345 398442 wrote:
Är det inte det vi har IKO till? Jag tycker att IKO verkar ha bra riktningslinjer och rättesnören. Jag tror inte att det blir bättre för att vi gör ett subset till IKO som heter SKO. :crazy:
Christian
Ord!
Men sen finns det ju KSA också. Oavsett vad man tillhör vore det ju fint om man kunde säkerställa att instruktörerna har fokus på rätt delar av kursplanerna. Det finns många sätt att ta sig igenom en kursplan (“Leash har jag nämnt i förbifarten – check – safety zone har jag nämnt – check…”). -
Det verkar ju som om KSA håller på att bli det dominerande certet i Sverige.
Tror det är klart positivt för sporten om så många instruktörer som möjligt kan enas under ett och samma tak av standards. Då kan man dessutom utveckla kursplaner etc så de passar svenska förhållanden perfekt (vilket redan görs såvitt jag hört).BTW, jag är *inte* insyltad i KSA på någotvis. Tycker bara att deras koncept verkar väldigt vettigt.
/Kaj(Tech)
-
Väldigt bra tråd detta!
Jag gick själv kursen i juni, låter som den kursen tråden började med och jag måste säga att det var en hel del frågetecken efteråt.
Tjejen gick samma kurs och vi delade in oss i varsin grupp och i efterhand så har jag svårt att tro att vi gick på samma kurs.
för hennes grupp som bestod av några tjejer och nån kid hade ingen aning om efteråt hur man skall stå vid start, eller hur man landar. Kan dock inte själv komma ihåg om vi startade eller ej för dom är fett stressade på att man skall ut i vattnet och köra. Och jag skall erkänna att som kursdeltagare så är det precis vad man vill.
Men teorin drog instruktören för min grupp och det var solklart hur man skulle göra. Men inte ord om det fick tjejens grupp höra.
så när vi väl skulle testa själva första gången så hade tjejen inte en aning om hur man startade.
Jag har många års erfarenhet av vindsurfing och av segling och jag kanske snappade upp endel mer saker än tjejen ex. säkerhet på sjön etc, men start och landning är ju liksom lite A och O.
Efter kursen fick man en cd-rom med KSA manualen och den gav ju i alla fall endel svar och info som man tycker alla borde fått på kursen.
En vettig sak dom sa va att dom inte rekomenderade att köra med vindsurfingsele midje format, jag tyckte det lät ploj för dom försökte ju pracka på andra massa konstiga saker men det kostade mig ett brutet revben. Remfästet på kroken kan göra väldigt ont när den kilas in under revbenen.
Men fan heller att jag ger upp, det roligaste jag gjort är nog att börja kita.
Och tack till alla som hjälper alla noobs! -
Verkar finnas ett helt gäng pengahungriga, halvseriösa och delvis oerfarna instruktörer där ute. Till er kommande elever:
– Kontrollera om instruktören/skolan är utbildad i någon form
– Prata med tidigare elever
– Be om referenser via detta forum
– Stirra er inte blinda på priset -
Om jag inte mins fel är det väl en annan utbildning och strandard än iok..
-
Fan vad du är smart Henke.
Jag trodde det var precis samma sak. Fast att man har två olika namn bara för att förvirra sådana som jag.
😉Skall du ut i em?
-
Logga in för att svara.