Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Till SWE15 och SWE16

Taggad: 

  • Till SWE15 och SWE16

    Publicerad av getwet på 11 april, 2003 vid 10:05

    Eftersom det framkommit att ni är innehavare av var sin RC Seawind utmanar jag er bägge två på race så snart vädret tillåter. Men….tar tacksamt emot trimtips mm så den nyanskaffade och färdigbyggda skönheten kan få en maximal fart…likt era! confused.gif
    Så bestäm er för möjlig dag då sjösättning kan ske och en strid på vattnet kan förestå.
    Hälsningar Skipper
    P.S är det en fördel att införskaffa “miniatyr besättning” från Wentzells eller är dom inte tillräckligt rutinerade och rörliga???? wink.gif

    getwet svarade 21 år, 2 månader sedan 7 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • imported_macts

    Medlem
    11 april, 2003 vid 11:52

    Micke, Micke, Micke…..

    Får du aldrig nog med leksaker……

    Hörs,

  • getwet

    Medlem
    11 april, 2003 vid 13:44

    Mina grabbar behöver ju en………. tyckte jag dom sacrazy.gif

    Tydligen behövde dom en 9.0:a RS1 också smile.gif

  • swe-1

    Medlem
    11 april, 2003 vid 14:55

    Hallå!
    Miniatyrbesättningen är tyvärr inte så rörliga att de klättrar ut på lovarts reling där de behövs, dessutom är de i fel skala… frown.gif

    Per (som aldrig gör något halvhjärtat) har slipat hela sitt skrov för att minimera vikten från “tung” färg (han köpte den färdig). Tror du han skulle låta en massa död vikt i form av en orörlig besättning få gå ombord på hans superoptimerade racer?!

    Återkommer med tid och plats…

    Ps. var det inte ett RS racing dom behövde, RS1 är väl i äldsta laget? wink.gif

    //JIMMY

  • getwet

    Medlem
    11 april, 2003 vid 15:51

    Så här var det…….dom önskade ett RS1 men det blev ett RS racing confused.gif
    Angående besättningen så har även jag gjort den iaktagelsen att dom verkar en aning stelbenta men riktigt biffiga till båten, möjligen att dom kanske kan vara bra till storfallet men som sagt var man får gapa rätt mycket innan dom rör på sig……

    Och om Per tar bort färgen så ska vi med andra ord inte lacka…..pga av tyngden. Funderar att fylla skrovet med helium, kan det vara något????? Klurar på spinnaker också men besättningen verkar tveksamt trötta till iden, har inte ens fått något svar än, hur mycket jag än skriker ned i ruffluckan! Sticker nog på tränings/trim läger i helgen på hemlig ort cool.gif oxh tjyvtränar inför första racet, har även hittat lättviktsbatterier….talar inte om var!! Kan möjligen byta info tongue.gif
    Förövrigt, det verkar som grabbarna även vill ha en X7 mast också smile.gif, Dom har klart och tydligt deklarerat det inför mig och mor………(kostade ett antal rest.kuponger för att få dem att säga det inför mor).

    Förresten…finns det 100% carbon mast och bom till seawind? wink.gif Och varför inte ett kevlar ställ? wink.gif Suktar efter nytt material redan, den har nu varit klar i en vecka så det är väl dags att kitta upp den, eller hur?
    Har hört att Americas cup båtar är dyra………sicket skitsnack…..det här var den billigaste båt jag någonsin ägt.

  • swe-16

    Medlem
    11 april, 2003 vid 18:27

    Det var när jag hittade min crew limmandes på en “Malibu Barbie” för ett halvår sedan som jag bestämde mig för att bildligt talat slänga dem överbord. Denna händelse hade föregåtts av flertalet förseningar till våra fysträningar på mornarna samt precis som du beskriver Micke…exceptionellt sena på att reagera på order från afterguarden.

    Efter detta monterade jag in batterier och ett par servon och styrde det hela själv istället.

    Ang trimtips så skall det vara RUGGIGT lätta batterier (typ -1 kg eller nåt) för att vi skall ge upp våran, surt förvärvade, information.

    FYI så har SWE876 också en Seawind….han har dessutom lovat att arrangera en “Bolinder Strand Open” i vår/sommar. Det går säkert att arrangera något innan dess också. Jag har egna bojar som är lätta att sjösätta till en I-bana och dessutom lätta att sedan ta upp och med sig hem igen.

    Tills dess….taktik och strategiträningen fortsätter med VSK2.

    /kapten

  • getwet

    Medlem
    11 april, 2003 vid 23:37

    Jag förstår att det återigen är träning och träning som är allt och allena men kan knappast förstå konkurrens situation från SWE 876. Med beaktande av dennes flytvästmodell borde den mottävlande aldrig bli ett hot mot vare sig mitt eget ekipage eller något annat……..utveckling och framåtanda torde vinna!!!!

  • swe-16

    Medlem
    12 april, 2003 vid 11:50

    Vem har sagt något om konkurrens från SWE876??? Det enda jag sa var att han hade tänkt sig att arrangera en tävling.

    Det finns fler saker än hans flytväst som gör att jag aldrig kommer vara orolig för den killen på tävlingsbanan…

    😉

  • feg

    Medlem
    12 april, 2003 vid 21:24

    Jag och brorsan har också en leksaksradiobåt. smile.gif
    Det e nåra år sen vi riggade upp och seglade den.

    Intresset för båten ökade när vi var på båtmässan och tittade på när Klabbe Nylöf (Cape to Rio Race med trimaranen Nicator) spöade de andra i Match racing med radiobåtar. Sen hör man att vuxna människor leker med radio båtar, fyra stycken dessutom. Då måste det ju vara ok att även jag leker med båtar. Därav frågan: Får man va mee! smile.gif (Även om man inte klassar in under samma ”Lys-tal”?)

    Jag vet inte hur stora era båtar är men jag tror vår båt är större än de som seglades på mässan. Vad tror ni om era båtar i förhållande till de på mässan?

    Nu ska bara surfbussens stereoinstallation och modulära inredning bli klar så att det finns lite tid till att trimma i ordning båten. Vad jag förstår så måste det vara vattenslipade och lättade skrov och lätta batterier för att man ska ha en chans mot era Americas Cup monster. smile.gif

    /feg

  • swe-16

    Medlem
    13 april, 2003 vid 15:52

    Tja!
    Våra är definitivt större än de på mässan. 1 m långa. 3,5 kg. 1,80 höga inkl köl.

    …men visst får du vara med!
    mvh
    Per

  • getwet

    Medlem
    13 april, 2003 vid 19:16

    Ähummmm….vi leker inte! wink.gif

    Klart du ska vara med.

  • feg

    Medlem
    13 april, 2003 vid 19:59

    Schysst!

    Vad bra att era båtar va så stora, blev lite orolig att vår båt skulle vara Regal skeppet VASA och era båtar optimist jollar.
    Med de värden du angav är vår båt ganska jämbördig. Det är en Miramarre eller nåt sånt, ca: två meter med köl upp till masttoppen. Totalvikten är okänd men det är i alla fall 1,6 kg i kölens bulb. Däremot tror jag att vår är kortare i skrovet än en meter.

    Vi är gärna med på lite racing. Vi får väl segla på lika villkor som matchracing. Gemensamstart och först i mål. Då är det fullt möjligt för ägare till båda båttyperna att skylla på materialet… Det är knivigare för er som kör med samma båttyp… smile.gif

    När och var går första deltävlingen.

    /feg

    Ps 1: Måste jag köpa Virtual Skipper 2 nu? Eller kan man köra “på gamla meriter”?

    Ps 2: Angående att leka eller inte: De e väl bara erkänna. Alla leker, sen att man kan klassa radiobåt som barnleksak gör väl kanske att det inte är det första man säger: “Jo du vet jag seglar ju radiobåt hela dagarna när jag e ledig.” Det är ju lite coolare att säga: “Jag windsurfar”. Eller är det bara jag som tror att det är coolt? Folk associerar kanske till feta pråmar med centerbord, små segel och extrema högryck.

  • swe-16

    Medlem
    13 april, 2003 vid 20:25

    ooops!
    två meter hög och ngt kortare…låter som en MidiB (kolla bifogad bild om du känner igen modellen)…den går nog bättre än våra Seawinds och får INTE vara med utan handikappsystem :-). Vi bör åtminstone utvärdera fart och höjdskillnader innan vi börjar tävla.

    🙂

    mvh
    Kapten

    PS Virtual Skipper underlättar men tar dig inte hela vägen fram till förstaplatsen 😉 DS

  • feg

    Medlem
    13 april, 2003 vid 20:51

    Du verkar ha koll på dessa båtar.
    Jo, det var ju ganska likt. Föhållanden mellan mast, skrov och köl var kanske inte riktig samma, men skrovformen och typen av köl var likt. Jag skulle säga att vår båt har kortare köl och högre mast, men det är klar osäkert.

    Handikap system… nää. Vi kan väl jämföra båtarna först och kanske testa segla mot varandra innan några sådan drastiska belut tas. smile.gif Jag tror att jag (kanske inte brorsan) kommer att vara handikappad oavsett hur det ligger till med båtarna. Jag tror mig besitta begränsade kunskaper i segling. Detta ska jag definitivt bevisa, för dem som ser mig i sommar, på en SB 186. Okej att det är lättare att gippa och slå med radiobåten men segling är ju så mycket mer…

    /feg

  • swe876

    Medlem
    14 april, 2003 vid 06:53

    Gällande flytväst vill jag bara säga en sak: DET ÄR PÅ VATTNET DET GÄLLER!

    grin.gif

  • getwet

    Medlem
    16 april, 2003 vid 07:41

    Visar en bild från helgens träningsläger, har lite problem med trimmet på storen wink.gif
    Hur gör ni, trimmar ni med kicken eller med tamp från bomnock till masttopp?
    Den vill gärna lova på hård kryss också, framförallt när det “trycker på ordentligt” sisådär 3ms………
    Förövrigt höll det på att sluta illa………….tappad radiokontakt i 1minut……hejdå!!!! Men av okänd anledning svarade servot till slut. Söndagen höll på att sluta likt Titanic, efter krock med isberg (isbit kanske stämmer bättre, stor som den man hittar i en gin o tonic) som orsakade pyttehål i fören…….och besättningen vägrade länspumpa, dom hör ju så förbaskat dåligt!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Till SWE15 och SWE16

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.