Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Till SWE15 och SWE16

Taggad: 

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 april, 2003 vid 11:50

    Vad tusan.
    Dina grabbar vill segla freestyle inte båt

  • swe876

    Medlem
    16 april, 2003 vid 14:48

    Ingen vill väl segla Freestyle i 1m/s? smirk.gif

    /Jona – SWE876

  • swe-16

    Medlem
    16 april, 2003 vid 20:31

    Tja!
    Storen trimmas med följande parametrar:
    -uthal
    -akterstag
    -cunningham (marginell effekt skulle jag tro)
    Förstår inte vad du menar med lina från bomnock till masttopp?

    Lovgirigheten justerar du men mastrake..dvs i lätt vind lutar du masten bakåt för att få båten ngt lovgirig. Motsatsen gäller förstås i hårdvind om hon är för lovgirig.

    /Per

  • getwet

    Medlem
    16 april, 2003 vid 20:40

    Så här ligger det till………lagt märke till att om man fäster en tamp mellan bomnock och masttopp och spänner den en lite ynka aning så ökar man buken (buken placerar sig nära masten) och den tvistar en aning i akterliket som våra surfsegel. Det ser ut som om det skulle kunna vara en lättvindsvariant men jag har ännu inte testat så det får väl vara osagt. Men det kanske funkar……….?
    Det där med mastrake är jag med på men vid byig vind tycks det bara återså att parera med rodret…..
    Jag har även “tajtat” upp min mast så pass mycket så den krummar men märker ingen större skillnad, hur kör du?

  • swe-1

    Medlem
    17 april, 2003 vid 10:03

    Det är på förseglet (focken) som du skall ha en lina från bomnocken till infästningen av förstaget på masten för att kunna justera tvisten i seglet (bomlift). Tvisten i storseglet justerar du med kicken.

    Lite lovgirig ska båten vara för att när en hård vindby (typ 3-4m/s) träffar båten så accelererar den inte så mycket eftersom den inte kan segla så mycket fortare, däremot kan man gå högre vilket den då sköter själv.

    //JIMMY

  • getwet

    Medlem
    17 april, 2003 vid 11:05

    Tampen på focken är åtgärdad och det fungerade precis som du sa. Men jag prövade även på storen för att kunna trimma enkelt istället för justering med kicken, det tycks fungera och är lite lättare än att mecka med kicken varje gång………
    det enda är att seglet vid riktigt lätta vindar (vad pratar vi om här……0.05 wink.gif) så vill inte akterliket “glida” förbi tampen. Men blåser det en aning mer så slår den snyggt och prydligt över.
    Men det blir ju lite proffsigare att trimma med kicken!
    Och så fick jag förklaringen till lovgirigheten…..Tack o glad påsk Jimmy.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Till SWE15 och SWE16

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.