Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Tilläggsfrågor till olympus 1030SW?

  • Tilläggsfrågor till olympus 1030SW?

    Publicerad av nikke på 6 januari, 2009 vid 11:38

    Jag har beställt en olympus 1030SW nu men undrar lite ang. minneskortet som personalen i butiken inte har riktigt koll på. Kamerans panoramafunktion stöds bara av olympus xd kort men den finns i max 2 GB mineskort. Det jag undrar över om någon har en hum hur mycket video VGA-kvalitet (640×480) eller (320 x 240) som går in på ett 2 GB minneskort?

    Sen finns ju microSDHC-kort också och då med större minneskort men då funkar inte kamerans panoramafunktion. Så min andra fråga är om man med panoramafunktionen i åtanke väljer xd eller microSDHC som minneskort till kameran. Jag ska både fota och filma med kameran om någon undrar.

    Kom gärna med tips!

    NICKE

    styret svarade 15 år, 4 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • svenne

    Medlem
    6 januari, 2009 vid 11:56

    Du måste ha mer nedhal.

    Fråga på http://www.dpreview.com istället.

  • styret

    Medlem
    6 januari, 2009 vid 17:16

    jag hade nog köpt mej ett sånt däringa 2gigskort som stödjer panoramafunktionen och sen ett i valfri annan storlek från annan leverantör och ha både två liggande i väskan. Minne är ju inte så dyrt nuförtiden.

    video vet jag inte men i fotosamanhang så skjuter jag lite drygt 100 stycken rawbilder i 10mbit på ett 1 gigskort. Något att jämföra med iallafall (eller inte).

  • ola_p

    Medlem
    7 januari, 2009 vid 09:14

    10mbit? 😉

    Med den lilla olympusen är det nog inte RAW som gäller (inte för att jag kollat, men det tycks mig ett rimligt antagande). Så då får det ju plats bra mycket bilder på ett 2gb kort. Jag har 2+4 GB till min 30D, fotar man RAW så är ju problemet att det så snabbt blir så jävulskt stor fotokatalog om man inte är duktig på att slänga.

  • nikke

    Medlem
    7 januari, 2009 vid 20:46
    styret;524162 wrote:
    jag hade nog köpt mej ett sånt däringa 2gigskort som stödjer panoramafunktionen och sen ett i valfri annan storlek från annan leverantör och ha både två liggande i väskan. Minne är ju inte så dyrt nuförtiden.

    video vet jag inte men i fotosamanhang så skjuter jag lite drygt 100 stycken rawbilder i 10mbit på ett 1 gigskort. Något att jämföra med iallafall (eller inte).

    Jag får nog göra så. Ett olympus 2 gigkort och är det förlitet för mitt filmande så får jag köpa till ett större. Den verkar schysst dendär kameran om man inte är van med systemkameror då. Den tål 100kg tryck, fall från 2 meter och vattendjup ner till 10 m. Verkar skapa bilder som duger också, i alla fall för mig. Nästan så den kanske överlever min äventyr när jag åker snowboard och windsurfar. Lite praktiskt att ha kameran i facket i flytvästen och fota lite surfingbilder när man surfar. Gäller bara att inte tappa kameran i vattnet då! 🙂

  • styret

    Medlem
    7 januari, 2009 vid 21:51

    @Ola_P 524262 wrote:

    10mbit? 😉

    haha, pinsamt…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Tilläggsfrågor till olympus 1030SW?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.