Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tillförlitligaste vindprognoserna?

  • Tillförlitligaste vindprognoserna?

    Publicerad av filipl på 9 mars, 2007 vid 19:00

    Vad har ni för uppfattning om vilka vindprognoser som brukar stämma bäst, SMHI´s kustväder, windguru, windfinder etc?, de visar ju ofta så olika prognoser!

    Filip

    oaxen svarade 17 år, 2 månader sedan 13 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    9 mars, 2007 vid 19:54

    Ingen.

    Det är som alltid, en samlad bild som gäller. Först när tillräckligt många prognoser pekar på någorlunda likartad bild kan man “lita” på det….

    Själv kör jag:

    – Windguru för trend
    – Windfinder för överblick
    – theyr när det närmar sig (dock lite knöligt numera…)
    – Smhi max ett dygn innan, deras långtidsprognoser är sällan bra, men kort är OK
    – DMI är bäst, men funkar inte här i 08-land
    – Finnarna brukar vara på det rätt bra, lite i överkant med vindstyrka dock

    Så – det krävs lite surfande på nätet, tyvärr inte på vattnet, för att skapa sig en vettig bild. Men det är såååå bra, antalet bomkörningar är ju väldigt få numera, kan ofta till å med förvarna hemma några dagar innan vad som är på gång!

    Suuuuurfa På!

  • _frippe_

    Medlem
    9 mars, 2007 vid 20:27

    Det finns iofs en DMI variant även för oss 08or. DMI Ocean Forecast: http://ocean.dmi.dk/anim/index.html
    Välj område “Baltic Sea”.
    Jag kör Windguru för att hålla koll på om det kommer vind framåt i tiden och sedan DMI Ocean dagen innan för att se en mer exakt prognos. Brukar även kolla SMHIs båtväder. Theyr tyckte jag var bra eftersom man kunde se nederbörd och molntäcke på samma sätt som vindkartorna men jag la ner den när den började kosta pengar.

  • filipl

    Medlem
    9 mars, 2007 vid 21:25

    Är det någon som testat Windgurus betalversion? Ger den något extra?

    Filip

  • oaxen

    Medlem
    10 mars, 2007 vid 08:59

    Glöm inte Foreca!

    Precis som doktorn säger gäller det att använda olika prognoser till olika ändamål. Håll regelbunden koll på prognoserna så lär du dig snart vilka som funkar till vad, men doktorn har rätt så börja där.

  • manno

    Medlem
    10 mars, 2007 vid 12:16

    Titta ut genom fönstret är faksitkst underskattat!! Har vart med om att folk har missat dagar med motiveringen: “det skulle ju inte blåsa nåt”.
    känn ditt lokala spot!!!

  • el_duderino

    Medlem
    10 mars, 2007 vid 15:41

    DMI har oftast rätt, kan lätt dra på en DMI progge utan att kolla några andra!

  • royn

    Medlem
    11 mars, 2007 vid 22:00

    Om man nu är villig att betala för att få en “säkrare” prognos, vilken är då den bästa?
    Eller räcker det gott med de “vanliga”?

  • andersbq

    Medlem
    11 mars, 2007 vid 22:11

    Om du verkligen vill betala så har SMHI riktiga proffsprogonser. T ex köper alla rederier progonser som täcker deras rutter timme för timme. Fylls på med nya pronoser minst var 6:e timme, men även historik varje timme, Med strömmar, vind och våghöljd. Dom är ruggigt bra. Men kostar säker skitmycket. Det är ju helt kass att man inte har bättre utdata till vanliga skattebetalre. Dom flesta tror ju att DMI är skickligare än SMHI, bara för att dom släpper mera gratis. SMHI allmänna prognoser är nästan alltid sockrade med för mycket vind, bara för att hålla hemma svenssonbåtseglarna när det blåser mer än 10…

  • steffo

    Medlem
    12 mars, 2007 vid 10:01
    Royn;369560 wrote:
    Om man nu är villig att betala för att få en “säkrare” prognos, vilken är då den bästa?
    Eller räcker det gott med de “vanliga”?

    SMHIs Båtvädret Plus har stämt riktigt bra under förra säsongen. Deras vindkartor är dock lite snåla med 6 timmars steg.

  • filipl

    Medlem
    12 mars, 2007 vid 11:35

    Vad kostar Båtvädret plus?

  • filipl

    Medlem
    12 mars, 2007 vid 11:47

    Såg att det förra säsongen kostade 395 kr/säsong.

    Vad ingick förra säsongen i tjänsten, förutom det som finns på “vanliga båtvädret”? (det finns ingen info just nu om båtvädret plus på SMHI:s hemsida, det har inte startat för säsongen ännu).

  • foobar

    Medlem
    12 mars, 2007 vid 12:26

    @andersbq 369564 wrote:

    Om du verkligen vill betala så har SMHI riktiga proffsprogonser. T ex köper alla rederier progonser som täcker deras rutter timme för timme. Fylls på med nya pronoser minst var 6:e timme, men även historik varje timme.

    Apropå prognoser, så gjorde jag lumpen på Kungliga Krigsflygskolan i Ljungbyhed och där kunde man snacka precisa prognoser. Meterologerna hade utbildning där vilket resulterade i häftigt exakta prognoser. Meterologerna var ju uppe och flög hela tiden och jagade moln runt om i skåne så man kunde fan ställa klockan efter när molnen kom in över flygfältet.

    I övrigt så suger ju smhi med sitt stockholmsväder, för oss skåningar, och deras i övrigt jävligt snåla prognoser. Jag mailade faktiskt dmi förra veckan bara för att tacka dom för bra prognoser och bra website för oss skånska surfare. Men som andra sa så får man ju hålla ett öga både på träden och några websiter och sen skiter man i allihop för att man är så jävla desperat efter HAAAAV!

    För att kolla var man ska åka på semester, http://www.windfinder.com/

    Hemma, http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/farvandsudsigter/baltsund.htm, http://ocean.dmi.dk/, http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/borgervejr.htm?param=wind&map=undefined&dmiobs=true

  • rookie

    Medlem
    13 mars, 2007 vid 21:43

    Skulle inte någon kunna föra statistik över vad de olika sidorna ger för väder mot vad det faktiskt blev (typ 2dagar före, 1 dag före, samma dag). Jag har funderat på detta i år men aldrig orkat engagera mig nog. Räcker över stafettpinnen med varm hand till dig ambitiöse vindsurfare.

  • pjoter

    Medlem
    14 mars, 2007 vid 05:51

    tycker DMI har gått ner sig sista halvåret. Väldigt ofta dom visat helt fel. Vet inte hur många 8-11 dagar jag åkt ut för att se 4-5m/s. Har även varit åt andra hållet vilket är rätt störande också eftersom man då ofta planerat in andra grejer än surf.

  • Vind vind vind

    Gäst
    14 mars, 2007 vid 15:00

    SMHi Båtwebben, har jag haft i två säsonger på Gotland. Lätt bäst där i alla fall. DMI baltic sea duger bra som gratis komplement. Windguru är ett skämt, speciellt på lång sikt. Herr bli Blöt hade visst något bevingat ord om deras långtidare, det är alltid svartlila i bortre hörnet men tappar färgen ju närmare man kommer dagen eller något sådant. Sj’älv tror jag att det är ett “trafikdrivarknep” dom använder. Lätt att bli populär när man lovar och lovar. Kommer just från Cabo Verde. Där skötte sig Windguru. Men hur svårt kan det bli där å andra sidan. Blåser ju no 15-22 knots varje dag med 0 molntäcke och ca 2,5 ms n swell (jo faktiskt, det gjorde det varje dag under mina två veckor)…….

    SMHi båtvebben för östkusten således snåljåpar !

    Uff

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tillförlitligaste vindprognoserna?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.