Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tillförlitligaste vindprognoserna?

  • gifvars

    Medlem
    14 mars, 2007 vid 15:59

    @andersbq 369564 wrote:

    Om du verkligen vill betala så har SMHI riktiga proffsprogonser. T ex köper alla rederier progonser som täcker deras rutter timme för timme. Fylls på med nya pronoser minst var 6:e timme, men även historik varje timme, Med strömmar, vind och våghöljd. Dom är ruggigt bra. Men kostar säker skitmycket. Det är ju helt kass att man inte har bättre utdata till vanliga skattebetalre. Dom flesta tror ju att DMI är skickligare än SMHI, bara för att dom släpper mera gratis. SMHI allmänna prognoser är nästan alltid sockrade med för mycket vind, bara för att hålla hemma svenssonbåtseglarna när det blåser mer än 10…

    Jag har varit i kontakt med Berit Fröden på SMHI angående punktprognoser. Tror det är SMHI’s namn på precisa prognoser där punkterna är en kvadrat kilometer.
    Jag ville att de skulle tillgängligöra materialet på webben, gratis eller som en betaltjänst men jag har inte haft någon framgång. Misstänker att de helt enkelt inte prioriterat det.
    Jag tror att det är en annan prognostyp/tjänst som Anders pratar om, den borde ju vara till gänglig på deras hemsida, om än efter att man betalat kanske, jag har inte orkat kolla.
    Men jag skulle gladeligen betala 30:- kvällen innan för att just få en av ovanstående prognostyper. Vore bra om man kunde se om det är förmiddag eftermiddag som gäller liksom. Sedan håller jag med Doktorn oxå, SMHI är rätt träffsäkra ett dygn innan.
    Ni får gärna ringa SMHI, jag blev lite sugen att ta upp min “tappade tråd” avseende punktprognoser med SMHI igen… Få se när man får fem minuter.

    Mvh,
    -JG

  • oaxen

    Medlem
    14 mars, 2007 vid 16:01

    Tyvärr startar inte Båtvädret Plus förrän någon gång i början av maj, enligt SMHI:s kuntjänst.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tillförlitligaste vindprognoserna?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.