Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Tipps inför Surfbussbygge

  • Tipps inför Surfbussbygge

    Publicerad av feg på 27 december, 2004 vid 22:40

    Nu är jätteprojektet på gång (snart). Det ska (troligtvis/kanske/med säkerhet) bli surfbuss av en Mercedes Sprinter och min Toyota ska bort.
    Inför detta har jag lusläst surfbuss konfen för att finna svar på mina frågor.

    – Isolering:
    Vi ska isolera golv, väggar och tak. Jag vet att jag tidigare har sett bilder på eller läst om att JudoFreddan gjorde nåt finurligt med golvet. Finner det inte nu och kommer inte på exakt vad
    det var.
    Vilket material är bäst för isolering i fordon? Hur undviker man kondens mellan plåten och isoleringsmaterialet?

    – Extra sittplatser:
    Bussen har i dagsläget bara två sittplatser men vi vill ha två till. Kollar man vad bilprovningen säger blir man ju smått fnoskig. Är det någon som har ”utökat” antalet sittplatser i sin buss och lyckat med ombesiktingen?

    – Husbuss utan ”förbränningsutrustning”?
    Får man registrera som husbil utan att ha fast installation av ”förbränningsutrustning” (gasol/sprit osv) i bilen? Det blir återigen lite luddigt på Bilprovningens hemsida. På nåt ställe säger de nåt i stil med ”…husbil (med monterad förbrännngsutrustning)…” efter att i luddiga ordalag fått det att låta som om det är ok med bara säng och annan boende möblering.

    – Förvaringssätt av brädor:
    Jag har alltid förvarat brädorna liggande på sin undersida men jag men jag har sett lite olika lösningar i (främst intresserad av förvaring av brädorna) i olika bussar. JudoFreddan har jag för mig hade brädona stående ”på långsidan” (fribordet på båtspråk kanske railen på surfspråk?). Hur klara brädorna förvaring på långsidan, har ni speciella lösningar för att förvara brädorna så? Vad är fördelen med förvaring ”på långsidan”?

    Jag kommer nog på fler frågor frammöver… /feg

    northbeach_1978 svarade 8 år, 5 månader sedan 16 Medlemmar · 83 Svar
  • 83 Svar
  • gurra1978

    Medlem
    27 december, 2004 vid 22:53

    Bra frågor. Denna tråd kan bli av intresse då jag också tänker börja bygga surfbuss inom ett år. Ska bara köpa den först. Hur som helst så tänker jag inte ha gasol i min buss. Jag ser bara det som en dyr och farlig investering (om man inte vill ha kylbox som drivs av gasol dock). Jag tänker köpa ett Origo spritkök. Det är billigare bränsle (skit i att köpa origonol, funkar lika bra med T-röd utspätt med vatten) och den stora fördelen är att man kan ta med köket ner på beachen eller klippan och tillaga maten. Dessutom så slipper du ju den delen vid husbilsregistrering och besiktning. Jag återkommer med idéer och förslag om jag kommer på något smart.

  • fjant

    Medlem
    28 december, 2004 vid 12:08

    Jag bidrar med en bild på skönheten som nu ska bli surfbuss. Just nu håller jag på att tömma den på prylar och onödig utrustning.
    Jag ska ta lite fler bilder inne i bussen, så får ni gärna kommentera och ge förslag!

    /Fjant

  • judo-freddan

    Medlem
    28 december, 2004 vid 16:01

    Hej! Grattis! Du har mycket kul framför dig. Din buss verkar också passa mycket bra för ändamålet.

    Jag vet inte om min golvisolering var så finurlig. Det var kanske mest det att den korrugerade (veckade) plåten krävde lite tankearbete innan jag kom på hur jag skulle lösa det hela. Materialet jag använde var helt vanliga liggunderlagsmattor 8mm tjocklek av billigaste möjliga kvalitet (typ 40kr/st. )Poängen med dessa är att de inte drar åt sig fukt samt att k-värdet är mycket högre än i t e x mineralull.

    Det jag gjorde var att jag först sprayade hela golvet med linoljespray som jag lät stelna för att rostskydda plåten och sedan lade jag mattorna direkt ovanpå den veckade plåten. Ovanpå mattorna lade jag figursågade skivor av pressad flis. Denna tål fukt mycket bra så man slipper måla dem. Ovanpå skivorna som lade jag en vanlig novilonmatta. Funkar mycket bra men jag fick “häfta ihop” golvskivorna lite för annars sviktade sektionerna lite väl mycket i förhållande till varandra när man trampade nära skarvarna.

    Ytterplåtarna sprayade jag också med linolja som jag lät torka. Sedan sprayade jag plåtarna och de tillskurna liggunderlagsbitarna med 3m-gummispray och tryckte dit dem. Balkarna och skarvarna mellan liggunderlagsbitarna och balkarna fyllde jag med byggskum. Innanför detta skruvade jag fast målade masonitskivor så jag fick en fin vägg.

    Sittplatser har jag inte så bra koll på.

    Du får registrera bussen som husbil utan att ha förbränningsutrustning monterad. Det är om du vill ha bilen besiktigad med förbränningsutrustning som du måste åka till Haninge och få den godkänd till priset av många tusenlappar.

    Poängen med stående brädor var att de tog mindre plats i breddled då jag ville ha en gång i mitten. Hjulhuset ger ju annars en hel del tomrum ovanför även om man lägger vågisen underst och de bredare brädorna över hjulhuset. Nackdelen är att sitthöjden blev närmare 80cm men det har jag löst genom att göra fotstöd på andra sidan gången vilket funkar mycket bra. Brädorna klarar denna förvaring utmärkt med boardbags på. Annars kan man väl lägga något mjukt underst.

  • feg

    Medlem
    28 december, 2004 vid 16:17

    Tackar för svaret.

    Det blev några följdfrågor på ditt svar. smile.gif
    – Vad är ”k-värdet”?
    – Vad är fördelen med linoljespray jämfört med måla med färg?
    – Vad är ”en vanlig novilonmatta” för något.

    Vi kommer inte att ha någon gång i bussen utan bara en stor sovyta ovanför ett ”vindsurfinggarage” i bakre delen av bussen. På detta sätt blir det 65 cm golvyta i hela bilens bredd bakom förar- och passagerarsätena. Där kommer det att vara ett högskåp med förvarig och kök om jag får som jag vill. Dessutom skulle det vara kul att ha två säten att sätta in där om man ska åka flera.

    Utrustningsmässigt ska bussen bara rymma mina och fjants grejer vilket ändå är 6-8 brädor och 10-14 segel med tillhörande master och bommar. Troligen kommer bara våg och freestyle grejerna, segel, master och bommar att ligga i ”garaget”. Formulabrädorna får ligga uppe i sängen och slängas ut när man ska sova.

    Får se när vi får tummen ur och börjar bygget. Fotodokumentation kommer allt eftersom bygget forskrider…

    /feg

  • judo-freddan

    Medlem
    28 december, 2004 vid 17:50

    Så lite så.

    K-värdet är ett mått på hur bra ett material isolerar. Ju lägre värde desto bättre isolering, d v s lägre värmeledningsförmåga. Bör kanske tilläggas att 8mm inte är så mycket. I vinterisolerade husbilar tror jag man brukar ha 30mm isolering. Största anledningen till att jag valde att isolera är at jag inte vill vakna i en stekugn varma dagar + lite snabbare uppvärmning vid kallare grader.

    Fördelen med linoljespray är att den är som olja, d v s tränger in överallt och har en mycket stark vattenundanträngande effekt. När jag nu visste att det kommer att bli kondens varje gång temperaturen passerar nollan och att utrymmet mellan ytterplåten och masonitskivorna inte kommer att vara speciellt bra luftat så ville jag ha just linolja där.

    Med vanlig novilonmatta menar jag korkmatta eller alltså sån plastmatta som man lägger i t e x köket hemma typ forbo forshaga.

    Är nog en klok idé att bygga ett fuskgolv med så mycket kit som ni ska ha med er men ska ni inte bygga en del nyttigt stuff ovanpå golvet som t e x en soffa. Fast vänta nu, då bygger ni ju naturligtvis en uppfällbar rygg som ligger nedfälld på fuskgolvet normalt så ni kan steppa runt när det är lastadags. När ni fäller upp ryggen (vars gångjärn sitter på lämpligt stjärt&benavstånd från fuskgolvets framkant) till typ 75graders vinkel mot golvet så har ni ju en perfekt soffa om ni placerar kuddar mot ryggen och använder en av era sovmadrasser som soffmadrass. Hehe, här sprutar idéerna! Är ju schysst att ha någonstans att softa på efter en mustsugande surfdag..

  • the_novice

    Medlem
    28 december, 2004 vid 21:46

    Det är ganska lurigt med kondens och isolering. Har haft en transit som ruttnade helt där det bara var lagt isolering mot plåten. Plåten blir kall och kondensen bildas på plåten och tillsammans med dålig ventilation så är det i princip alltid fuktigt….
    Har försökt med en del varianter, bla kan man sätta tunn självhäftande ljudisoleringsmatta direkt mot plåten. Eller spruta med tjockare stenskyddslack som då ger ett tunnt isolerande skikt.
    När det gäller isolering av hus tex är det ju väldigt noga var kondenspunkten hamnar men jag har inte sett några riktigt bra lösningar för husbilsbyggen….

  • judo-freddan

    Medlem
    28 december, 2004 vid 23:50

    Hade mycket ångest över just detta innan jag satte igång. Det var därför som jag sprayade på linoljan och använde liggunderlagsmatta som inte suger fukt (plastmtrl med mikroskopiska inneslutna luftbubblor) istället för ljudisoleringsmatta med vanligt skumgummi som suger fukt som en svamp. Linoljan är tunnflytande när man sprayar på den så att den tränger in överallt. Sedan stelnar den så att man kan spraya lim på den. Har du ett skikt med seg halvstelnad olja direkt mot plåten så lär plåten överleva t e x motorns livslängd med råge trots heavy kondens. Funkar ju på samma sätt under bussen. Hellre spruta på olja på underredet en gång per år än att lägga på tectyl som spricker upp med åren och då skapar fina spalter för rosten att gro i.

  • feg

    Medlem
    29 december, 2004 vid 09:28

    Här bara drösar svaren in, perfekt!

    Börjar nästa bli dags för en inköpslista:
    – Plywood för den fasta installationen.
    – Friggolit som har ett lågt k-värde. (isolera 2 cm vanlig extruderad friggolit?)
    – Linoljespray (vart får man tag i det?)
    – Vattentät golvmatta

    Kondensen låter besvärlig men det måste ju finnas en lösning, det finns ju massor med husvagns och husbilstillverkare som måste stött på detta problem. Vet ni några sidor som berör husbils/vagnsbygge?
    Det riktigt jävliga är ju att vi kommer att lasta en massa blöta grejer eftersom vi alltid är två som surfar så det blir mycket vatten insläpat i bilen.

    Jag tänkte att om man isolerar tätt mot plåten, dvs limmar fast isoleringsmaterialet, så att det inte finns någon luftspalt mellan plåt och isolering och sedan limmar golvet tätt mot isoleringen så borde det inte vara någon risk. Eller?

    Jag vill inte att det ska stå fukt i golv, väggar och tak även om bilen inte rostar pga rostskydd med linolja. Effekterna av fuktighet är ju att det börjar mögla och lukta skit.

    Inredningsmässigt i bussen blir det nog inget fuskgolv utan en stor skiva ca 1 meter upp som är hela bilens bredd. Under denna skiva ska det vara ”surfgarage” och ovan för ska det vara sovutrymme. Framför ”garaget” som är 2600mm långt kommer det vara 650mm kvar till ryggen på förar och passagerarsäte och på denna yta ska vi ha ett skåp och sitt möjligheter (helst som är godkända för att sitta på när bilen åker. Dessa säten måste vara uppfällbara (”bortfällbara”) med ett enkelt handgrepp annars får vi ingen golvyta med ståhöjd.

    Bifogar enliten skiss som jag inte fått ok på av fjant ännu.

    /feg

  • getwet

    Medlem
    29 december, 2004 vid 09:57

    Hej på er allihopa!

    Kul att se tråden med buss byggen kommit igång igen, och nog kommer du att få förslag så det dånar om det från Judo Freddan och mig samt en del andra bussfanatiker!

    Angående isoleringen så går det egentligen att lösa på ett väldigt enkelt sätt, och billigt. Husbils/vagn fabrikanter isolerar nästan uteslutande med frigolit av några ganska enkla skäl. Det är lättarbetat, billigt, bra isoleringsförmåga, suger minimalt med fukt, innehåller mycket luft så att spalt kan minimeras, lätt att ta bort om det ska repareras ex vid en plåtskada eller dylikt.

    Vad man först och främst ska göra är att ställa sig frågan vad bussen ska användas till. Enbart surfresor eller kanske tom en och annan skidresa till fjällen eller alperna, miljöerna skiljer sig en hel del!

    Som surfbuss är nog behovet att isolera inte så stort (egna erfarenheter) utan det känns nog nästan viktigare att stänga ute värmen, som Judo freddan påpekat. Den är värst tycker jag, finns inget värre att vakna på morgonen och det är 50 plus inne crazy.gif
    Att få värme i bussen är betydligt enklare, det är små utrymmen, går snabbt att värma upp och det behövs inte överdrivet med energi för att klara även en frostnatt.

    Själv har jag isolerat med frigolit i olika dimensioner beroende på hur mycket plats det finns. Friggon är lätt att arbeta med så det var mycket enkelt, tunnare skivor skärs med vass kökskniv och de tjockare med hälp av glödtråd och en batteriladdare till bilar. Jag har inte haft några problem med “frigolitgnissel” inne i bussen vid körning som en del påstår att det kan bli.
    Golvet är naturligttvis en annan historia, där tror jag att J-F hittat den bästa lösningen, med det och ett bra golv samt ev. en trasmatta eller liknande och en schysst luftburen värmare klarar man nog det mesta. Varför jag nämner lutburen värmare här är för att då kan du få den varma luften att blåsa längs med golvet och ta bort den värsta kylan, det går också att montera olika utblås och på så sätt fördela värmen jämt i bussen.

    En annan sak, se till att du kan stänga av in till förarplatsen, där försvinner det massor av värme till ingen nytta…….och rutorna kyler markant.

  • feg

    Medlem
    2 januari, 2005 vid 06:56

    Kul att se att många läser tråden och att några kommer med tipps också! smile.gif

    GetWet:
    Hur har du fäst/limmat fast frigoliten? Vill fästa frigoliten tajt mot plåten för att minimera fuktrisken mellan plåt och frigolit så att det blir rutten lukt i bussen.
    Tipset om att stänga till in till förarplatsen var mycket bra. Räcker det med ett tjockare “draperi” eller måste det vara mer “väggmässigt”?
    I nuvarande surfbussen (Toyota HiAce) är det fönster runt om som stjäl all värme…

    Judo-Freddan
    Vart köper man linoljespray?

    Hur gör man med isolering runt balkar osv där man inte kommer åt att fästa friggolit? Är inte risken stor att det blir luftfickor runt balkarna så att det kan slå fukt där? Vad tror ni om att spruta in fogskum för att täppa igen alla ”omöjliga” utrymmen?

    Vart hittar man de ”silverglittriga mattor” man ofta ser på insidan av framrutor i husbussar? Såg även den lösningen på Maui och Rhodos för att förhindra uppvärmning av förarmiljön i vanliga bilar.

    Har ni några länkar till husbils- och husvagnstillbehörsaffärer eller liknande där man kan finna smått och gott som ventiler osv?

    Hur så pass “färdig” måste inredningen vara vid omregistrering? Jag tänker i banorna att man isolerar skåpet, klämmer in sängen och högskåpet men väntar med att “bygga snyggt” för att vara säker på att ha busse körbar när säsongen drar igång. Vi vill regga om så fort som möjligt eftersom vi måste rycka ut lastförskutningsskyddsväggen för att kunna bygga och isolera men så fort man tar bort väggen är det ju körförbud.

    /feg

  • gurra1978

    Medlem
    2 januari, 2005 vid 08:03

    Tjena Feg!

    Ska strax bege mig till Torö och träna lite framåtar. Du får nog speeda upp det där bygget nu, säsongen har redan börjat wink.gif

    Hur som helst. Silvermattor hittar du billigast på Jula för 25 kr.

    Länkar:

    Husvagns Svenssons

    Kamfritid

    Camping Sverige

    Lycka till.

    Jag har som önskemål att ni sätter in en fet platt tv som man kan koppla in till DV-kameran och titta på filmer direkt efter surfet från dagens surf. Det blir bra när vi syns på Torö i vår smirk.gif

  • feg

    Medlem
    2 januari, 2005 vid 08:19

    Tjena Gurra.
    Så att du ska till Torö… själv är jag för feg för den kyla som är nu. (Dessutom skyller jag på att det är ca 1h och 40 minuter till Torö)
    Have fun och glöm inte att dokumentera lite för oss som sitter hemma och svär.

    Tackar för länkarna, mer sånt det behöver vi inför bygget.

    Din önskan bifalles så fort jag har lite mer deg i fickan. smile.gif
    Det vore coolt att köra vildkamping-bio på Torös parkering på kvällarna efter surfet. Du och Filip körde ju vilkamping-videokväll på parkeringen i höstas. smile.gif

    Hoppas Pohlman sparar lite vind till i vår, sommar och höst.

    /feg

  • curry

    Medlem
    2 januari, 2005 vid 11:14

    fan alltså, ibland önskar man att man vindsurfade.
    inte fan finns det några kitare i sthlm som vill inviga det nya året med mig…konsitgt, det blåser ju gött hela veckan smile.gif

  • getwet

    Medlem
    2 januari, 2005 vid 11:36

    På de flesta ställen i bussen är det inte limmat, har pressat in frigoliten mellan de sidobalkar i väggarna som finns. Sedan ligger innerväggarna och pressar friggon in mot plåtväggen och det tycks räcka. Tror inte att du behöver oroa dig för fukt mellan friggo och plåt, observera att det blir mer fukt utan isolering (om det är rätt material vill säga) och det klarar sig ändå. Så bry dig inte så mycket om isoleringen, gör så gott du kan och lägg energin på en schysst inredning istället samt en vettig värmare.
    På de ställen där det inte gick att “presspassa” friggon är den limmad med lösningsfri lim, blir inge friggo kvar annars wink.gif
    Jag tycker inte att du ska oroa dig för att det blir fukt längs med väggarna, med friggo iso kommer den att minska radikalt eftersom det blir med automatk olika luftlager, innervägg, friggo, ytterplåt. Jämför med en “naken” buss, endast en plåt emellan kyla och värme!
    Större problem med fukten tror jag det blir för er med surfutrustningen inne i bussen, droppande segel, rinnande bommar och dyngsura stroppar. Kanske då läge att ha plastgolv som är uppskuren några cm på väggar. Se till att det är jämt golv bakåt utan någon kant, man kan då ställa bussen i lätt bakåtlutning och allt vatten rinner ut (erfarenhet från mitt släp).

    Angående avskärmning fram till förarhytten har jag själv en vanlig IKEA persienn, likaså på bakrutorna. Fungerar tillfredställande, håller värmen borta på sommaren (aluminium persienn, eller vad det nu är). Kunde vara bättre isolering när det är kallt men vi använder bussen oftast inte när det är svinakallt. Helt fritt från insyn vilket är skönt på utlandsresan där platser att stå med buss är klart mer begränsat än här i Sverige. Nära grannar får man stå ut med……..framförallt på de populära surfmålen.
    Tidigare hade vi ett kraftig tygdraperi som “skiljevägg” men dom ger dåligt “solskydd”. Däremot måste man ordna en fastsättningsanordning för de persienner som jag nu har eftersom dom annars hänger och slänger vid körning.

  • judo-freddan

    Medlem
    2 januari, 2005 vid 11:39

    Linoljespray köper du på biltema. Det var just för att undvika rost där man ev missar med byggskummet eller det bildas luftfickor bakor isoleringsmaterialet som jag sprutade på linoljespray och lät den stelna. Varning! Du behöver ha en månad att låta sprayen stelna på.

    Tror inte du behöver vara rädd för mögel eller dålig lukt i väggarna om du använder byggskum. Det får du nog bara om fukt står där vilket det inte kommer att göra. Fukten är bara kvar där om det finns något som binder den kvar som t e x mineralull eller motorrumsisolering som man därför bör undvika som isoleringsmaterial.

    Sedan måste jag åter slå ett slag för mina liggunderlagsmattor. De har bättre isoleringsvärde och binder ingen fukt alls. Den största fördelen är ju dock att de är flexibla så de följer plåtens krökningar perfekt och de är också busenkla att skära till. Frigolit är styvare och smular hyfsat, binder även viss fukt även om det är rätt lite. Fördelen är att det är betydligt billigare. I know. I tried both..

Sida 1 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Tipps inför Surfbussbygge

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.