Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Tipps inför Surfbussbygge

  • feg

    Medlem
    4 maj, 2005 vid 12:26

    Lysande! smile.gif

    Dina antaganden är korrekta, men eftersom jag inte vet vilken typ av stål som kommer att användas (stålet används normalt vid bygge av släpvagnar) så vet jag inte hur det står sig i jämförelse med “Domex 355 = bondstål”.

    Dimensionerna som du redovisade i tabellen var mycket mindre än vad jag trodde var nödvänigt. Låt säga att jag väljer den balk som är 40×75 mm, vad ska då godstjockleken minst vara?

    Om vi av en händelse med beräkningar måste vi styrka hur vi kom fram till konstruktionen vore det intressant att veta hur beräkningarna/formeln för att nå fram till dimensionerna på stålet ser ut och finns det nåt sätt att räkna på vad svetsfogar håller för?

    Tack för hjälpen så här långt, misstänker att om jag konstruerar blir det nog grovt överdimensioneradt, tungt och dyrt. Bara balkarna tvärs karossen som bär upp sängytan gissade jag skulle behöva vara 40×50 mm för att orka med 2 sovande vindsurfare för att inte tala om bältesbalken som jag trodde skulle behöva vara 100×150 mm eller nåt.

    /Jocke

  • judo-freddan

    Medlem
    4 maj, 2005 vid 15:27

    Hej!

    Sa du inte att ni inte ville köra med rör? En massiv balk alltså och då är ju b i tvärsnittet tjockleken på plattan eller balken om man så vill. Det är nog förresten bäst om ni tar lite mer b än mindre om ni ska gänga i materialet. Detta för att kompensera för försvagningen av tvärsnittet på grund av gängan ni fäster bältesfästet i (var det så ni skulle göra) vilket jag inte räknat med. Å andra sidan har du ju säkerhetsfaktor 2 och en kraft på mitten är värre än två st utspridda.

    Påminn mig om formlerna på måndag för nu är jag hemma och har inte stuffet tillgängligt.

    Idag fick jag mina bältesfästen tillverkade på en halvtimme, hehe. Vi ska åka till V-berg i morgon och jag hade ju som vanligt väntat till sista minuten så det var försent att knacka killarna i lasern på axeln och mumla något om gratis whiskey. Så… jag gick in på labbet och snyftade lite till en av svetsarna där som först lassekongomuttrade något om att “komma här fem i tolv och komma…” När han väl var igång tyckte han det var mycket roligare än att svetsa det han höll på med innan och en halvtimma senare var det fixat. Jag har inte riktigt fattat det än för det var en bockad del med typ 6 hål i och en rak med 5 hål + en distans med 4 hål i. Allt i 5mm plåt.. Ibland är det bra att ha ett trucklabb intill..

    Just ja, hade ju inte bytt däck heller så fort hem och lasta ur 16-tummarna ur potatiskällaren och åka till däcksverkstaden. Jag var sista ekipaget inför kristi f och det var nätt och jämt att de tog in mig. It´s fun living on the edge.. cool.gif

  • feg

    Medlem
    4 maj, 2005 vid 18:03

    Tjena

    Det var nog det där med grekiska igen. smile.gif
    Jag fattade *rör* som en “rund balk” (som en mastpipa) och *balk* som “fyrkantigt rör”.
    Oj, nu vart det snurrigt men du kanske fattar trots att jag försöker få dig lika förvirrad som mig själv. smile.gif

    Att gänga i “fyrkantigt rör” ska väl inte vara något problem men jag kan tänka mig att det är besvärligt att gänga i en massiv balk.
    Det blir väl lite andra mått på det “fyrkantiga röret” än på den “fyrkantiga balken” i tabellen du lade in sist?

    Ok, jag skriker om formlerna på måndag. smile.gif

    Fixa bältesfästen och däck minutrarna innan avfärd så där är mycket modigt. Snacka om “vardags-edge”, spänningen på väg till däcksverkstade måste varit ooooolidlig.

    Ha en trevlig helg och hoppas du får ihop bussen till resan.

    /Jocke

  • the_novice

    Medlem
    5 maj, 2005 vid 07:39

    Angående extra låsning av dörrar så hade jag en variant på min gamla transit. Det bestod av två rör som passar i varandra samt en bygel som fästs i dörren. Det större röret fästs i golvet rak nedåt vid dörren (med hål genom golvet) och bygel sätts i dörren rakt ovanför detta hål. Utifrån så för man sedan upp det lite mindre röret, som är tillräckligt långt för att även gå igenom bygeln på dörren, och låser det sedan med ett hänglås genom de två rören.

    Låset blir hyfsat dolt men ett annat problem kan då bli när ngn bryter upp det vanliga låset och sedan sliter allt dom orkar i dörren (som kan bli skev)!
    Hände mig en gång men dem kom i alla fall inte in…. tongue.gif

  • judo-freddan

    Medlem
    7 maj, 2005 vid 09:11

    Cool.Tack för tipset!

  • feg

    Medlem
    9 maj, 2005 vid 14:21

    Tjena, nu är det måndag så nu hojtar jag. smile.gif

    Efter förvirringen om hurvida det skulle vara en homogen eller ihålig balk blir det ju andra mått.
    Har du möjlighet att kolla vilken dimension som krävs på en balk av “fyrkantigt rör”. Yttermått samt tjocklek på godset.
    Samma förutsättningar som tidigare, balken ska vara ca 180 cm lång (tvärs bussen) samt tåla lasten från bältesinfästningen för 2 personer.

    Vi körde till Fituna med grejerna liggande på hög bak i bussen som i övrigt är tom och låter som en äkta sardinburk. smile.gif
    Ska bli skönt när det är isolerat och klart.

    Fick du bussen att funka med däck och bälten i helgen?

    /Jocke

  • judo-freddan

    Medlem
    10 maj, 2005 vid 16:56

    Ok. Vi testar rektangulär balk. O jävlars vad fet den blev.. Jag får det till 250x150x8. Men det är klart…den är ju rätt lång och det är en fullvuxen elefanthona som ska kunna hänga i den och det är först vid två elefanthonor som den brister. Om den bara skulle hålla för en och en halv elefanthona skulle den bli 200x120x10…

    Formeln för böjmomentet av en inspänd balk med en punktlast på mitten är M=F*L/8. I detta fallet blir det 225*F där F ska vara i newton. Sedan är brottspänningen s/n=M/Wb. s är för domex 355 = 470N/mm2. n är säkerhetsfaktorn. Sedan löser man ut Wb. Wb är böjmotståndet som man räknar ut i det här fallet. När man har det går man in i en tabell för den aktuella balktypen och tar den med närmast större böjmotstånd. Jag använder mig av Karl Björks “Formler och tabeller för Mekanisk konstruktion, mekanik och hållfasthetslära” för detta ändamål men det finns flera.

    Jodå vi fick fast prylarna så man kunde sitta tryggt men jag kommer nog att maskintillverka nya så de blir lite snyggare. V-berg levererade inte hårt direkt men det kanske var lika bra med tanke på hur rostig man är. Seglade 5.9 o freestyle med halvtaskig vinkel första dan och 7.0 tredje dan men men..skönt att kmma hemifrån i a f. Fick i ordning värmaren också som gjorde succe när de kalla NV-vindarna låg på under natten. Min oborstade vän Per var mest förtjust över den välgörande effekten när man precis dragit av sig våtdräkten och ställde sig med “midjan” precis framför varmluftsutblåset..smirk.gif

    En hel del kvar att fixa dock inför Sardinien. Per skrev en lång och diger lista åt mig att fixa. Det viktigaste är nog att fixa en kustomiserad takräckesvariant så att vi kan få bort hans kit ur skåpet. Klyst är bara förnamnet när person 2s kit måste förvaras i mittgången.. tongue.gif

  • northbeach_1978

    Medlem
    8 november, 2015 vid 14:30

    Hur blev bussen, några bilder?

Sida 6 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Tipps inför Surfbussbygge

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.