Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Tipps på ett grymt komplett kite paket!

  • Tipps på ett grymt komplett kite paket!

    Publicerad av bjosken på 16 augusti, 2011 vid 22:01

    Tjena.

    Det här var ju inte så lätt som jag trodde :smirk: Har klickat omkring några dagar nu för att hitta det optimala kitepaketet för just mig men har nu inset att det kanske är bättre att använda sig av er experter istället 😉

    Jag är ute efter allt, kite, bom, sele, linor, väska, pump allt som behövs. Måste man även fästa något på selen som man sedan fäster bommen i för att kunna snurra runt några var utan att trasla in linorna?

    Är ute efter en snabb kite som kan ta höga hopp o allt det där,vilken storlek är optimalt? Kan man åka året runt med alla kites? Jag är 182cm lång o väger ca 80kg om det skulle vara till någon hjälp?! :smirk:

    Skall vell tilläggas att jag aldrig åkt förr men däremot en jädrans massa wakeboard fast det är vell stor skillnad men ändå :laugh:

    Skulle även vara kul att få kontakt med likasinnade i Gävle trakten så man kanske kunde få sig lite tipps o tricks när det väl blir dags.

    Tack på förhand
    Mvh. Bjösken

    skanepaul svarade 12 år, 9 månader sedan 9 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • acemattias

    Medlem
    16 augusti, 2011 vid 22:35

    Slingshot Rpm 12 kvm med en Crazyfly bräda på 135 cm är det som gäller:wink:

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=81247&highlight=%F6stersund

  • ursuspolaris

    Medlem
    16 augusti, 2011 vid 23:25

    Sanningen är nog den att alla stora märken är “bra” idag och vad man väljer är mer en smaksak. Tyvärr är ju inte detta så lätt när man inte vet vilken smak man har än 😛

    När det gäller Kite så är en 12:a ett ganska bra grundvapen, och det vanliga rådet är att satsa på en bowkite, även om min personliga åsikt är att detta är smått förlegat och att som sagt så går det bra att lära sig på alla stora märken.

    Slingshoten som Ace nämner är ett bra val, andra som jag vet att både nybörjare och erfarna åkare uppskattar är North Rebel, Carbinha Switchblade, Caution Zombie. Själv är jag ganska mycket nybörjare och ÄLSKAR min Slingshot Fuel, men då har jag en förkärlek för kitar med mycket kraft, högt bomtryck, och direkt styrning…

    Nytt eller beggat är också en vanligt fråga. Eftersom jag själv satte min första kite i ett träd efter ca 15 min flygning så är jag beredd att luta åt att beggat är ett bra val för nybörjare, se bara till att köpa i bra skick 2008/9 eller 10.

    När du köper ditt första paket, se till att “rätt bom” följer med. Normalt sett går det att köra vilken draken som helst med rätt antal linor med en Bom med korresponderande antal linor, men det finns undantag, och om man inte har rikskoll, varför chansa? Köper du beggat var noga med att kolla så att linorna inte är slitna. Det är inte kul att köra när en lina brister…

    När det gäller plankan du åker på skulle jag nog rekommendera en något större än vad Ace säljer till dig, men jag gillar stora brädor 🙂 Dock är det så (har jag uppfattat det) att nybörjare är mindre effektiva i sitt kitande och kan därför behöva en större bräda än när det blir dags att ta de där hoppen. Ett tips kan vara att köpa beggat nu, köpa en lite större och stabilare bräda till att börja med (ex placebo) och sedan sälja den och köpa en annan när det är dags för mer smidighet och bättre pop. Tänk också på att det är lätt att stirra sig blind på längden på brädan men bredd och outline är också viktigt.

  • mjersen

    Medlem
    17 augusti, 2011 vid 04:59

    LF envy! snyggaste och grymmaste kiten på marknaden! http://www.nocomply.se/186-kite-gear—2009

  • richard-m

    Medlem
    17 augusti, 2011 vid 05:37

    Gå en kurs, din instruktör kommer att hjälpa!

  • bennylundin

    Medlem
    17 augusti, 2011 vid 05:50

    kolla in Flexifoil från kitestoked. Underbara kites och brädor från tablas!

  • skanepaul

    Medlem
    17 augusti, 2011 vid 06:32

    Du hittar inget mer prisvärt än Slingshot RPM paketet!

    12900:- för samtliga storlekar inkl. en riktigt fin CrazyFly bräda, 135cm är en perfekt storlek, mycket större än så behövs verkligen inte, varjefall inte för din vikt.

    Alltihopa kan du växa ett bra tag i, fråga Youri Zoon. 🙂

    Kolla LASurf.se för mer info.

    Och glöm inte: Gå en kurs!! 🙂

  • southsurf

    Medlem
    17 augusti, 2011 vid 20:03

    @SkånePaul 666042 wrote:

    Alltihopa kan du växa ett bra tag i, fråga Youri Zoon. 🙂

    Va fasen, kör Youri Crazy Fly allround?!:cool2:

  • nick

    Medlem
    18 augusti, 2011 vid 07:00

    Jag ska sälja mina 4 st. Core GT kiter. Då har du alla storlekar du behöver: 7, 9, 12 samt 13.5. Inklusive Core ESP bom och Core pump. Allting i mycket bra skick. 13.5 är i princip oanvänd och 7 är bara körd ett fåtal gånger.
    Core GT är en delta-kite från 2009 med mycket bra drag, stort vindspann och är lätt att vattenstarta.
    16 000 pickadoller för hela paketet.

  • skanepaul

    Medlem
    18 augusti, 2011 vid 10:26
    SouthSurf;666135 wrote:
    @SkånePaul 666042 wrote:

    Alltihopa kan du växa ett bra tag i, fråga Youri Zoon. 🙂

    Va fasen, kör Youri Crazy Fly allround?!:cool2:

    Klart han gör!! 🙂 🙂

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Tipps på ett grymt komplett kite paket!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.