• Publicerad av micke-m på 16 juli, 2008 vid 19:33

    Hallå

    Har scannat igenom tips & FAQ men tänkte trots allt höra om någon kunnig kan assistera en nybörjare. Har tänkt att sätta igång att surfa. Har kämpat lite med en gammal pråm för länge sen men anser nog att jag är helt grön. Tittade lite på ett paket med en Mistral 125 liters bräda och ett 6.0 kvm segel. Känns det som ett vettig investering, funderar då mest på storleken på brädan. Vägen strax under 70 kg. Någon som kan ge bra tips?

    Knatte svarade 15 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • carl-r

    Medlem
    16 juli, 2008 vid 19:53

    Det beror på hur bred den är.
    Är den en äldre slalombräda (90-tal) så kan den funka om du har tålamod. Är det en nyare bräda så är den förmodligen helt ok för din storlek.
    6.0 funkar till en början, men du behöver troligtvis ett lite större runt 7-7,5 för att kunna köra i vindar runt 6 m/s (och ha en chans att få lite fart).
    (Detta taget i beräkning att du är rätt lätt)
    Vill du ha en bräda som är stabil och lätt att dra rigg på kanske du ska upp lite till i litrar. En modern bräda runt 145 liter är oftast så bred att den passar en nybörjare väldigt bra.

  • simpa

    Medlem
    17 juli, 2008 vid 10:33

    Vad är det för bräda? Ny freeridebräda? Isåfall blir 125 liter perfekt. Väger du under 70kg är den stabil nog att dra rigg på och på den brädan kommer du också kunna utvecklas i längden på. Köper du en 145 liters så kommer du få ett helvete bara när du ska plana. Jag kan då inte tro att det ska vara kul..

    Du skulle dock haft ett något större segel. När du har lärt dig plana osv så kommer brädan kännas väldigt stor till ett 6.0. Därför ska du ha ett typ 7.0-7.5 för att gå rätt i proportion till brädan. När du sen är duktig nog att du vill segla i hårdare vindar med mindre segel ska du nog också sälja brädan och köpa en mindre. ca 105-110 liter.

    Observera att du är hyffsat snabb på att utvecklas om du vill göra detta. Är du snabbare på att utvecklas och duktig på det mesta, god balans osv så är det bara att gå på en 110 liters bräda direkt (Du flyter med goda marginaler, men något instabilare). Är du däremot sämre på att utvecklas och kanske inte har så bra balans dylikt så kan en 145 liters bräda vara något..

  • svenne

    Medlem
    17 juli, 2008 vid 11:05
    simpa;483345 wrote:
    Vad är det för bräda? Ny freeridebräda? Isåfall blir 125 liter perfekt. Väger du under 70kg är den stabil nog att dra rigg på och på den brädan kommer du också kunna utvecklas i längden på. Köper du en 145 liters så kommer du få ett helvete bara när du ska plana. Jag kan då inte tro att det ska vara kul..

    Du skulle dock haft ett något större segel. När du har lärt dig plana osv så kommer brädan kännas väldigt stor till ett 6.0. Därför ska du ha ett typ 7.0-7.5 för att gå rätt i proportion till brädan. När du sen är duktig nog att du vill segla i hårdare vindar med mindre segel ska du nog också sälja brädan och köpa en mindre. ca 105-110 liter.

    Observera att du är hyffsat snabb på att utvecklas om du vill göra detta. Är du snabbare på att utvecklas och duktig på det mesta, god balans osv så är det bara att gå på en 110 liters bräda direkt (Du flyter med goda marginaler, men något instabilare). Är du däremot sämre på att utvecklas och kanske inte har så bra balans dylikt så kan en 145 liters bräda vara något..

    Men sakta ner lite nu. Det finns säkert tusen inlägg som säger emot det du skriver. En grön nybörjare har nog aldrig rekommenderats en 125-liters de senaste tio åren.
    Om du anser att du är helt grön så är 140 och uppåt lämpligare.

  • simpa

    Medlem
    17 juli, 2008 vid 12:10

    @Svenne 483350 wrote:

    Men sakta ner lite nu. Det finns säkert tusen inlägg som säger emot det du skriver. En grön nybörjare har nog aldrig rekommenderats en 125-liters de senaste tio åren.
    Om du anser att du är helt grön så är 140 och uppåt lämpligare.

    Ja jävlar ja.. fick för mig att han hade tränat tidigare MEN på en pråm. My bad. Då är det de sistnämna du ska köra på antagligen. “Är du däremot sämre på att utvecklas och kanske inte har så bra balans dylikt så kan en 145 liters bräda vara något..” = grön.

    Men samtidigt så tycker jag att om Micke känner att han har potential att utvecklas och väger under 70 kg så bör 125 liter inte vara något större problem, endast en utmaning.

    Kan tillägga att jag började på en 104 liters bräda, jag vägde iofs bara ca 45kg då men det var inga problem. Lägg på 20 liter och 20 kg så är det ungefär samma proportioner om man tänker på bredden på brädan etc. Kanske inte riktigt men principen är densamma. Jag äger faktiskt en 125 liters bräda och med mina 75 kg står jag väldigt stadigt på den tycker jag. Borde inte vara några problem för en nybörjare..? Även om jag bara använder den till 9.2 i lättare vindare.

    Jag röstar fortfarande på 125 litersbrädan.. Han väger under 70 kg, inte 90 kg.

  • musmagneten

    Medlem
    17 juli, 2008 vid 12:34

    Började helt grön på en 120 liters BIC Astro rock. Visst, det var kämpigt de första gångerna. Bara att komma upp på brädan, få upp seglet etc var ett projekt i sig. Här gäller det att inte tappa tålamodet. Efter ett par tillfällen får man upp balansen och man börjar känna sig rätt bekväm. När man sedan börjar plana, segla i stropparna etc etc är detta alternativ (125 liters alternativet) otroligt mycket roligare. Klarar man lite motgångar i början har man sedan en bräda att utvecklas på längre än kossan på 145 liter. Det finns ju en ekonomisk aspekt i det hela också…

  • simpa

    Medlem
    17 juli, 2008 vid 12:42

    @Musmagneten 483361 wrote:

    Började helt grön på en 120 liters BIC Astro rock. Visst, det var kämpigt de första gångerna. Bara att komma upp på brädan, få upp seglet etc var ett projekt i sig. Här gäller det att inte tappa tålamodet. Efter ett par tillfällen får man upp balansen och man börjar känna sig rätt bekväm. När man sedan börjar plana, segla i stropparna etc etc är detta alternativ (125 liters alternativet) otroligt mycket roligare. Klarar man lite motgångar i början har man sedan en bräda att utvecklas på längre än kossan på 145 liter. Det finns ju en ekonomisk aspekt i det hela också…

    Ett typexempel på hur jag tänker det hela.

  • staffomania

    Medlem
    17 juli, 2008 vid 13:19

    Kanske jag som är helt talanglös. Men helt enkelt är inte det här med vindsurfing (trots att jag kört snowboard i 18år). :laugh:

    Jag var i exakt samma sits som dig förra året. Kunde ta mig fram och tillbaka från bryggan med en gammal 80-talsbräda. Gick en nybörjarkurs på två dagar förra året och nu i juni köpte jag och tjejen våra grejer. Jag köpte en f2 stoke 145 med ett 7.5 segel och tjejen en fanatic viper med ett 6.0 segel.

    Vi har väl hunnit köra fyra-fem gånger sen vi köpte grejerna och utgår alltid från bryggan på vårat landställe. Nu väger ju jag 95-100kg men tycker att min bräda känns väldigt mycket mer ostadig än vipern. Jag har också väldiga problem att ta mig tillbaka till bryggan när vindarna inte kommer från rätt håll. Nu senast, då det med mina mått blåste väldigt mycket, upptäckte jag att seglet var helt galet trimmat och bommen satt i fel höjd, men det tog säkert mig 45minuter och tio vurpor att kryssa tillbaka för att fixa det.

    Nu har ingen av oss kommit upp i planingsfarter någon längre tid men det känns som att man kan koncentrera sig mer på seglingen och tekniken med den stora centerbordsbrädan. Dessutom är den överlägsen om man vill ut och få koll på grunderna då det blåser lite mindre.

    Skulle jag vara som dig så skulle jag hyra en nybörjarbräda med centerbord och köra järnet en vecka och sen köpa en lite mindre bräda.

  • carl-r

    Medlem
    17 juli, 2008 vid 14:35

    Det finns ju inget som är så lättsålt som en 145 liters-bräda. Knappast svårt att byta ner sig i liter.

  • micke-m

    Medlem
    17 juli, 2008 vid 15:06

    Tack för tipsen. Jag är nog innne på linjen att kämpa lite ibörjan för att ha en bräda som kan hänga med ett tag. Grejerna ligger på denna sidan under köp & sälk kompletta paket och heter där “Mistralpaket”. Någon som känner tillnågot om utrustningen? Brädan heter Mistral Radar, längd 2.67 och 67 bred. Har varit och kollat på grejorna och ser riktigt fint ut. Seglet är ett Niel Pryde Supernova II. Allt är från 2003.

    Tack igen för tipsen!

  • larsagbg

    Medlem
    17 juli, 2008 vid 17:15

    Jag har nyss genomgått nybörjarstadiet. Mina råd är:

    1. Om möjligt, gå en kurs nybörjarkurs på några dagar
    2. Skaffa en DVD, t.ex. “Beginner to Winner” med Jem Hall och se den många ggr
    3. Skaffa en modern freeride runt 150l med lämplig rigg (6.5-7.5)
    4. Kolla av med en erfaren snubbe att du riggar och ställer in allt OK
    5. Ut o kör så ofta du kan

    Om du inte har en talang utöver det vanliga eller kan segla 6 dar i veckan kommer det att vara _ordentligt_ motigt att få in grunderna på en 125l som är 67cm bred. Du kommer lära dig _mycket_ snabbare och ha väldigt mycket roligare på en 150l det första året. Dessutom är oftast 150l-bräder lättsålda, om du lyckas hålla nosen hel vill säga 😉

  • carl-r

    Medlem
    17 juli, 2008 vid 20:39

    Jag tycker kanske personligen att det var i dyraste laget för en 2003’a. Det kittet som bicless säljer precis under känns nästan mer prisvärt, men å andra sidan långt nere i skåne blåser det ju alltid som f-n och en 6.0 kanske är allt du behöver just nu…
    Jag förstår att du är sugen, det är en fin bräda.
    Men, här är en review av samma bräda och i storleken större:
    http://www.windsurfingmag.com/article_content.jsp?ID=5481
    ..och den säger att den kräver teknik för att plana. Det betyder att 125’an inte alls är lättplanad. Och lättplanad är nog det som är näst viktigast för en nybörjare. (Att den är stabil är viktigast IMO)

  • Knatte

    Gäst
    17 juli, 2008 vid 20:50

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.