Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing tips ang. strandstart/vattenstart

  • tips ang. strandstart/vattenstart

    Publicerad av windsmurf på 2 juli, 2012 vid 20:04

    Är nybörjare och försöker få till lite strandstarter för att snart kunna börja använda min mindre bräda som är vinglig att dra rigg på i vågorna. I dagsläget övar jag på en pråm med modern rigg. Oftast är det dra rigg som gäller men ibland efter mycket slit lyckas jag göra någon strandstart. Hur i detalj ska man gå till väga? Hur ska seglet ligga, hur reser man det lättast ur vattnet, hur ska brädan ligga, osv..

    Hur får man kraft att få upp seglet ur vattnet vid vattenstart på djupt vatten?

    vindsokaren svarade 11 år, 10 månader sedan 10 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • gustavl

    Medlem
    2 juli, 2012 vid 20:27

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=XwHRTJ4BwF8″]windsurfing how to waterstart – YouTube[/ame]

    Kolla runt lite på forumet så hittar du nog en drös av vattenstarttips. Här har du en tråd bla. [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=87387″]Lättare att lära sig vattenstart på liten bräda??? – http://www.Surfzone.se[/ame%5D
    /gl

  • bicless

    Medlem
    2 juli, 2012 vid 22:34

    Det finns massor med bra tips på webben som sagt. Jag tycker man skall öva på att hantera riggen utan att använda musklerna vid stranden där du bottnar, dvs flyga riggen (hålla den så den svävar ovanför dig utan att du behöver pressa upp den), vända runt riggen från ena till andra sidan etc. Allt detta kan göras med vindens hjälp och när man fått upp den tekniken är vattenstarter enkla. Det finns även hjälpmedel som waterstarter att köpa som gör att seglet inte sjunker ner i bak kant. http://www.surfspot.se/chinook-waterstarter.html.

    Bicless

  • cajan

    Medlem
    3 juli, 2012 vid 07:46

    Ut och träna..! Finns inget annat sätt 😉

  • fredrique

    Medlem
    3 juli, 2012 vid 18:53

    Nöt strandstart och gör sedan likadant fast successivt på djupare vatten så lär du dig vattenstart.

    Använd aktern på brädan för att få botten på seglet att lägga sig lite ovanför vattenytan då blir det lättare att få till vattenstarten, särskilt om man är trött i armarna redan.

  • Aquario

    Medlem
    4 juli, 2012 vid 08:35

    Det svåraste med en vattenstart upplever jag är att balansera kraften i riggen samtidigt som man skall placera brädan för att starta med rätt kurs. Blåser det mycket mycket vill man starta på en kryssbog och blåser det lite vill man ha halvvind. Om detta blir fel ligger man antingen och kämpar för att få vind i seglet eller kastas tvärs över brädan och får börja om igen. Oftast kan man rädda en alltför kraftfull uppstigning genom att vara snabb med att skota ut så fort man kommit upp.

    Om man inte är förtjust i att använda flytväst kan det vara bra att träna på att ta djupa andetag och hålla andan länge. Ett djupt andetag ger ganska bra flytkraft och det kan behövas för att få upp riggen tillräckligt högt så att vinden kan göra resten av jobbet.

    Att aldrig ha en mindre bräda än att det i en nödsituation är möjligt att dra rigg är nog en bra regel om man ofta tvingas vattenstarta på djupt vatten.

  • windsmurf

    Medlem
    4 juli, 2012 vid 18:14

    Tack för alla bra tips. Har provat lite i extremt lätt vind, får fortsätta att öva när vinden tilltar.

  • platon

    Medlem
    4 juli, 2012 vid 20:31
  • jr555se

    Medlem
    5 juli, 2012 vid 10:36

    är ingen expert på beachstarter då jag måste ut så långt innan fenan går fri, men har märkt att när jag inte tvekar och “äter mastfoten”så har det alltid funkat. Dra brädan mot dig med bakbenet så går det oxå lättare.

    -johan

  • hronnyw

    Medlem
    8 juli, 2012 vid 23:16

    Hej
    Även jag håller på att kämpa med att vattenstarta (går inte alls, men skam den som ger sig).
    Kan inte låta bli att reflektera i den gudomliga orättvisan i att det svåraste momentet är ett som man behöver när man inte är så bra på att surfa, och att när man väl lärt sig det så torde man inte behöva det så ofta.
    Life´s backward…

  • vindsokaren

    Medlem
    9 juli, 2012 vid 06:41

    Om man tränar manövrar så blir det ju mycket ramla så då är det skönt när det går åt lite energi
    När vattenstarterna sitter perfekt .

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing tips ang. strandstart/vattenstart

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.