Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips för Gopro och Movie maker?

  • Tips för Gopro och Movie maker?

    Publicerad av bjorn-daniels på 18 november, 2012 vid 17:58

    Håller på att redigera årets filmer med Gopron.
    Tyvärr verkar inte datorn orka med utan blir långsam efter en stunds redigerande.

    Är det någon som vet om det finns några inställningar som minskar belastningen på datorn?

    Finns det bättre programvara som inte belastar datorn lika mycket?

    Andra tips?

    Eller är det bara att skaffa kraftigare dator?

    bjorn-daniels svarade 11 år, 5 månader sedan 6 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • maglu

    Medlem
    18 november, 2012 vid 20:08

    Har också använt Movie Maker, men kraschar ofta, vägrar generera resultatet. Har inte hittat något bättre som är enkelt.
    Däremot förbättrade det lite när jag använder GoPro:s eget gratisprogram, och klipper ut de delar som är intressanta. Sen klipper ihop i MovieMaker. Mycket jobb, men mindre konverteringstid och trassel. Iaf om man har timslånga filmklipp från kameran, Som blir jättejobbigt för MovieMaker.

  • oaxen

    Medlem
    18 november, 2012 vid 20:40

    HD-material kräver en hel del från datorn. Det blir mycket lättare och roligare att redigera med ett vettigt redigeringsprogram. MM är inte bra.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    19 november, 2012 vid 06:54

    Tips på bättre redigeringsprogram? Har använt mm främst för att det följde med datorn och innan jag skaffade hd fungerade det bra.

  • oaxen

    Medlem
    19 november, 2012 vid 08:33

    Det beror ju på vilka specifikationer din dator har. Det kan variera lite mellan olika program.
    För PC brukar Sony Vegas eller Premiere Elements vara det som funkar bäst. Jag sitter på Mac/Final Cut Express – brant inlärningskurva men nu gillar jag allt urom att det bara klarar 720p som mest.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    19 november, 2012 vid 12:45

    Har tidigare provat att konvertera med Gopros gratisprogram men det tog väldigt lång tid så det är inget alternativ för mig.

    Kommer att prova en gratisversion av Adobe för att se om det fungerar bättre.
    Om inte får man väll ta smällen och uppgradera datorn.

  • maxspeed

    Medlem
    19 november, 2012 vid 16:47

    ramminne

  • bjorn-daniels

    Medlem
    19 november, 2012 vid 17:36

    2gb, provade Adobe men ramminnet slog i taket direkt. Går väll och uppdatera men datorn har några år på nacken och frågan är om det inte är bättre att byta ut den.

  • oaxen

    Medlem
    19 november, 2012 vid 18:29

    Det finns utmärkta konverteringsprogram som kostar gratis. Det jag har till Mac:en heter Mpeg Streamclip. Funkar även till PC.

  • jester

    Medlem
    20 november, 2012 vid 10:26

    2 GB är på tok för lite internminne om du skall jobba med videoredigering. Som tur är så är minne extremt billigt, så kolla upp om du kan uppgradera minnet. Tänk på att om du kör 32 bitars Windows så är knappt 4 GB max mängd du kan ha.

    Spelar alltså ingen roll vilka program du provar. Internminnet lär ta slut snabbt och då börjar datorn använda hårddisken som “extra-minne”, och har du en gammal “vanlig” hårddisk så blir det ruggigt segt.

  • jester

    Medlem
    20 november, 2012 vid 10:32

    Men det bästa är väl att byta till en modernare dator med misnt 8GB minne och en SSD. Då j-vlar blir det åka av!

    Jag har faktiskt satt i en SSD i en gammal bärbar jag har hemma, och den har fått ett rejält lyft!

    (SSD är alltså den nya typen av flashbaserade hårddiskar som saknar rörliga delar. Fördelarna är att dom är *mycket* snabbare än traditionella diskar och drar mindre ström. Nackdelen är att dom kostar mer per GB, men priserna går stadigt nedåt)

  • snej

    Medlem
    20 november, 2012 vid 11:26

    Hade också problem med för slö dator när jag skulle börja redigera. Köpte en ny med 8 GB internminne och SSD-håddisk och det flyter på hur bra som helst. Redigerar i Adobe Premiere. Vill man snåla lite så kan man köpa en SSD med lite mindre lagrings kapacitet och bara ha den till windows och program och sen köra en lite slöare hårddisk (billigare) till lagring av filer.
    Mvh

  • bjorn-daniels

    Medlem
    21 november, 2012 vid 07:44

    Har kollat upp möjligheten att uppgradera o tycker inte det verkar lönt. Det blir helt enkelt inte bra, bättre att lägga de pengarna på en ny dator. Och jag som var sugen på en 3.7:a. Ja,ja får köra överriggat de gångerna.

  • jester

    Medlem
    21 november, 2012 vid 09:48

    @Björn Daniels 703680 wrote:

    Har kollat upp möjligheten att uppgradera o tycker inte det verkar lönt. Det blir helt enkelt inte bra, bättre att lägga de pengarna på en ny dator. Och jag som var sugen på en 3.7:a. Ja,ja får köra överriggat de gångerna.

    Låter klokt. Man får ju en riktigt bra dator får små pengar idag.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    24 november, 2012 vid 06:36

    Har bytt dator och nu går det bättre, även bytt till Adobe elements. Klar förbättring. Tack för tipsen!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips för Gopro och Movie maker?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.