Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Tips för kalla fötter?

  • Tips för kalla fötter?

    Publicerad av guur86 på 12 mars, 2014 vid 13:54

    Nu börjar man bli riktigt sugen på att ta fram kiten igen! Jag är bara lite orolig för mina fötter, i höstas slutade jag köra när vattentemperaturen var typ 6 grader (slutet av november) och då frös jag främst om fötterna. När jag köpte neopren-skor tänkte jag att det var smartast att köpa tunna så man fick go känsla i bindningarna så tog 2/3 mm har jag för mig. Nu undrar jag om det blir varmare om fötterna om man kör med strumpor i skorna och i så fall vilka strumpor? Eller är det att investera i tjockare skor som gäller?

    guur86 svarade 10 år, 1 månad sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • billie

    Medlem
    12 mars, 2014 vid 14:28

    2/3 mm är i tunnaste laget nu . Vattentemp nu är bara 5 grader. Det går fint att ha ett par tunna strumpor gärna formsydda men det måste vara 80 till 100 % ull i dem . Helst merlino ull.
    Det är ju kanske inte i vattnet som det känns kallast nu utom på land då man springer omkring och grejar. Mitt tips där att köpa ett par foppa tofflor av billig model som är så stora att man kan ha dem utanpå neoprenskorna. Då kyler inte marken ner dig.

  • bohm

    Medlem
    12 mars, 2014 vid 14:29

    Köp vinterskor! Jag kör med ett par 7mm. Fötterna är det sista jag fryser om.
    Jag har ett par oneill, och jag tycker inte att man förlorar känslan. Fryser man är känslan förlorad…..
    http://www.ohana.se/oneill-p-1407-c-226.aspx

    Sent from my iPhone using Tapatalk

  • skoldpadda

    Medlem
    13 mars, 2014 vid 08:37

    I boots kör jag med 1,5mm och utan med 5mm, Var lite kyligt i januari, men nu är det inga problem.
    För mig gör det stor skillnad om jag har sockarna innanför eller utanför själva dräkten. Innanför= kallt, utanpå=varmt (varmt vatten från dräkten rinner ner i skorna).
    Jag använder kardborreband för att täta mellan dräkt och sko, men tejp fungerar också fint.

  • guur86

    Medlem
    14 mars, 2014 vid 11:55

    Aha – bra tips! Jag ska köra med skorna utanför dräkten nästa gång då, på min våtdräkt finns kardborre så kan ta loss den och sätta runt skorna då. Dessutom mina löparstrumpor under skorna så är jag redo att surfa! Hoppas det kan bli i helgen 😀

  • mag

    Medlem
    14 mars, 2014 vid 19:48

    Köp tjockare skor!

  • sebi24

    Medlem
    15 mars, 2014 vid 17:08

    hej!
    jag rekommenderar dessa strumpor.
    http://www.shaka-kite.com/butik/metalite-sock/

  • guur86

    Medlem
    24 mars, 2014 vid 09:00

    Jag måste säga att det inte behövs tjockare skor så här års – var ute i helgen och körde enligt tipsen ovan. Hade ull-strumpor under 3/2 mm skor och dräkten på utsidan om skorna och tätade med kardborre, måste säga att strumpor och underställ värmer förvånansvärt bra även när de är blöta! Nu är det bara att surfa! Känns riktigt kul att säsongen har börjat även för mig 😀

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Tips för kalla fötter?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.