Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips för nybörjare

  • jps

    Medlem
    7 augusti, 2010 vid 11:48

    Sharken är nog inte så tokig som nybörjarbräda.

    Det framgår inte längd och modell på mast och bom. Du borde ha ett sedel runt 6-7 kvm också tycker jag. Dock är det inte helt säkert att det passar den mast och bom som följer med i paketet.

  • staffomania

    Medlem
    7 augusti, 2010 vid 13:04

    Paketet med Stingrayen känns ju jäkligt prisvärt. Står iofs inte vilken årsmodell det är på grejerna.

  • Knatte

    Gäst
    8 augusti, 2010 vid 15:16

    Tror Sharken blir bäst av dessa två:tongue: Brädan i alla fall. Sedan kankse måste byta eller skaffa ett segel till längre fram..:wink:
    Stingrayen är bättre bräda och lite ömtåligare, som kanske inte är optimalt som nybörjare + att en rigg på 9 kvm är helt väderlöst om du skall lära dig segla:shocked:

  • pebr

    Medlem
    8 augusti, 2010 vid 15:50
    Knatte;624638 wrote:
    Tror Sharken blir bäst av dessa två:tongue: Brädan i alla fall. Sedan kankse måste byta eller skaffa ett segel till längre fram..:wink:
    Stingrayen är bättre bräda och lite ömtåligare, som kanske inte är optimalt som nybörjare + att en rigg på 9 kvm är helt väderlöst om du skall lära dig segla:shocked:

    Ok tack för svaret. Kan nog bli tvungen leta reda på ett segel till vilken jag än väljer känns det som, bör jag då välja Stingrayen med tanke på att det är en bättre bräda som du säger? Vad är det som är bättre med den? Sen verkar Sharken vara från 2008, någon koll på Stingrayen?

  • alken

    Medlem
    8 augusti, 2010 vid 20:30

    Stingrayen är väl ingen äkta formula?? ser inte ut som någon formula jag sett i alla fall. För övrigt så beror det ganska mkt på hur mycket det blåser hur svårt det är att hantera 9 m2. 9 m2 i 5 m/s är knappast svårare än 5 m2 i 13 m/s. Som ren nybörjare kommer väl inte vattenstarter i fråga ändå.. Det är ju väldigt många dagar då det blåser kring 5-6 m/s och då kommer verkligen ett stort segel till sin rätt.

  • Knatte

    Gäst
    8 augusti, 2010 vid 21:21
    PeBr;624643 wrote:
    Ok tack för svaret. Kan nog bli tvungen leta reda på ett segel till vilken jag än väljer känns det som, bör jag då välja Stingrayen med tanke på att det är en bättre bräda som du säger? Vad är det som är bättre med den? Sen verkar Sharken vara från 2008, någon koll på Stingrayen?

    Skulle nog säga att Stingrayen är en bättre bräda om du har seglat mycket och är duktig på detta.
    Skall du lära dig att segla och bara seglat lite, så är Sharken ett bättre val på alla sätt och vis. Så mitt tips är att satsa på Sharken och börja lära dig på 5.0 kvm seglet och utöka till ett 6.5-7.5 kvm när du börjar bli varm i kläderna:wink:

    Sharken är hållbarare och tål mera nybörjarmisstag bättre, vilket Stingrayen inte gör. Den går att lättare gå sönder vid nybörjarsegling, som sliter hårt på prylarna:tongue:

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips för nybörjare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.