Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Tips för spotletning?

  • Tips för spotletning?

    Publicerad av carl-r på 16 oktober, 2009 vid 20:29

    Har kollat på några ställen och funderar lite kring hur stora avstånd från land man behöver på frånlandsvind för att det ska vara segelbart och vad man kan förvänta sig.

    Var och kollade till det här stället idag en sväng:
    http://kartor.eniro.se/query?mop=yp&mapstate=1%3B16.21406%3B58.62709%3Bo%3B16.21179%3B58.62906%3B16.21591%3B58.62547%3B880%3B826%3B0%3B1&what=map

    Funderar på om det kan funka att segla höger därifrån på norr.
    Det är en bit in till träden på andra sidan och själva landet är rätt platt land en bit norr om det här. Tror jag mätte det till 500 meter brett över vattnet vid bron på google earth och 300 meter ytterligare till träden ungefär där det är som längst. Räcker det för att det ska va nåt att segla på?

    Va även inne i viken längst inne och kollade, men det ska nog ha lite mer nordnordväst.
    Har foton från bägge ställen ifall det skulle va av nytta.

    carl-r svarade 14 år, 6 månader sedan 4 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • nouse

    Medlem
    16 oktober, 2009 vid 21:43

    Det där stället åker jag förbi i jobbet rätt ofta.ser riktigt platt o fint ut faktiskt.Har väl aldrig blåst riktigt ordentligt dock när jag passerat.Men varje gång jag har passerat har jag tänkt surf…

    Kan inte du testa det med explosionen.!?

  • carl-r

    Medlem
    16 oktober, 2009 vid 22:00

    Det är som tanken. 🙂

  • carl-r

    Medlem
    16 oktober, 2009 vid 23:04

    Här är några regntunga skyar.

  • culing

    Medlem
    17 oktober, 2009 vid 06:06

    Jag har själv letat en del speedspots i Norrköping, men det där tror jag inte på.
    Vinden borde bli för byig, då spelar det inge roll hur platt det är.
    En bro som är 1-1,5 meter hög måste du säkert ligga minst 20 meter ifrån för att få hyffsad vind. Leta efter låga skär eller udddar. Jocke”Mejsel” Karlsson seglade över 30 knop i lä om skären utanför klubben i bråviken på våggrejer.

    Så det borde inte vara omöjligt på raceprylar.

    Lycka till!

  • carl-r

    Medlem
    17 oktober, 2009 vid 07:40

    Alltså, jag menar inte längs bron från väst, utan rakt ut åt öster på nordligt som idag.

    Runt skären har 2 i klubben varit över 30 många gånger.

  • nouse

    Medlem
    17 oktober, 2009 vid 10:12

    jo längre ut,tror vassen försvinner då oxå.o det blir lite öppnare.
    E du ute o kör idag carl?

  • carl-r

    Medlem
    17 oktober, 2009 vid 10:15

    Åker nu…

  • marden

    Medlem
    17 oktober, 2009 vid 11:41

    tycker nog det ser farbart ut
    ett träd måste man gå man gå 2-300 meter bakom och vassen ca 50 meter bakom för att få vind.
    konstigt nog behöver bara vågorna typ bara halva avståndet för att byggas på.
    och i den lilla viken sätter knappast vågorna begräningen fören 12m/s o +30kn även om du är på sydsidan

  • carl-r

    Medlem
    17 oktober, 2009 vid 19:01

    Resultatet från idag är att det är klart farbart.
    När man tar sig utanför braviken (företaget) så märker man att det blåser klart mer där det är öppet vatten. Så man får väl dra av ngn m/s.
    Längst in i “första sektionen” till höger om bron var det nästan bäst när vi körde. Efter huset på norrsidan så ökade det igen lite och det var rätt ok hela vägen ut. Men som sagt, bäst längst in.
    Tyvärr så droppade vinden under dagen så det var nog inte mer än 5-6 med byar uppåt 8 så det blev bara några planingar.

    Ett par bilder från dagen, först en översiktsbild från när vi precis hade riggat och sen en på doddan som tog en sväng på min bräda när jag hade satt på det större seglet.

    Kul med ett ställe i närheten som funkar på nordligt.

  • carl-r

    Medlem
    17 oktober, 2009 vid 19:03
    Mården;583970 wrote:
    tycker nog det ser farbart ut
    ett träd måste man gå man gå 2-300 meter bakom och vassen ca 50 meter bakom för att få vind.

    Kanonbra med lite riktvärden! Tack. 🙂

  • nouse

    Medlem
    17 oktober, 2009 vid 21:10

    Såg skapligt ut ,får väl testa nästa gång vid nordligt ,svårt med bra ställen vid den riktningen.Hur var vatten tempen?

  • carl-r

    Medlem
    17 oktober, 2009 vid 22:05

    Har ingen mätare, men det var väldigt kallt om händer och fötter…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Tips för spotletning?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.