Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Tips och hjælp før gardasjøn tack

  • Tips och hjælp før gardasjøn tack

    Publicerad av big_jeppe på 6 maj, 2007 vid 10:36

    I sommar tænkte jag hænga lite vid gardasjøn 1-2 veckor. Har mycket funderingar om hur man ska gøra saker på bæsta sætt.

    1. Egen utrustning eller hyra på plats? Måste man boka utrustning nær det blir tysk-invasion?

    2. Ska man flyga eller åka bil? Bil tar lång tid, sækert 2 dagar enkel væg. Førdelen ær att man har full utrustning med sig och transportproblemen ær løsta. Om man flyger med utrustning kommer det sækert kosta extra och transport av prylarna från flyget till garda blir bøkig. Æven transport mellan olika spots kan bli bøkig.

    3. Om man tar egen utrustning på flyget så blir det en bræda + 3 segel. Vilken setup ska man satsa på? 82 liter + 4,2 + 5,0 + 6,0 eller 105 liter + 5,0 + 6,0 + 7,5 . Jag ær ganska tung (87 kg) och kør ofta en storlek større æn de andra på stranden.

    Alla tips och synpunkter ær vælkomna 🙂

    (jag har provat att søka på garda, men inte fått svar på alla frågor).

    bjornen svarade 16 år, 10 månader sedan 6 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • chubby

    Medlem
    10 maj, 2007 vid 19:52

    Tjena

    Jag gjorde en resa till Garda förra sommaren och kanske kan bidra med något tips.

    Jag minns två ställen som man kan hyra utrustning på
    http://www.windsurfconca.com/index_en.html
    och
    http://www.surfsegnana.it/default_eng.asp
    men jag vet inte hur det är med tillgång på prylar när tyskarna är där, jag hade med egna prylar. Om du bara tar med en utrustning så skulle jag satsa på den större, men det beror ju också på när du är där. Jag körde 6,3 90l 82kg mest hela tiden och jag var där i maj. jag har för mig att det blåser mer i juni, men jag minns inte riktigt.

    Jag bilade ner och tyckte det gick bra. Från Skåne så går det att komma hela vägen fram på en dag om man kör fort och länge.
    http://www.viamichelin.com/

    /Chubby

  • svenne

    Medlem
    10 maj, 2007 vid 20:28

    Garda är najs, jag och tjejen gillar att bo på Agriturismo i Italien och det finns ett gäng runt Garda (ganska många faktiskt) och där får man bra hemproducerat käk och boende för små pengar. Jag har också hyrt grejer på Conca och de är nog de som har bästa utrustningen, men har du möjlighet så ta med eget. Det kostar inte så mycket att parkera på deras parkering och surfbussar får stå där över natten.
    Glöm inte flytvästen bara. Sheriffen skriver gärna ut böteslappar på avsaknad av flytis!

  • hstrom

    Medlem
    11 maj, 2007 vid 07:04

    Vaa?? Lag på flytväst när man surfar??

  • Johan!!

    Gäst
    11 maj, 2007 vid 09:00

    1. Egen utrustning eller hyra på plats? Måste man boka utrustning nær det blir tysk-invasion?

    Hyra på hotel pier tycker jag! Det är där det blåser bäst och de har bra prylar och en del stora grejer också. Problemet är att bor du inte där så har jag för mig att parkeringen är svindyr.
    Har för mig att det kostar ungefär 400 Euro för en vecka men då är boende, vindsurfingutrustning och mat inkluderat. Kolla på http://pier.webhat.it/italian/index.php

    2. Ska man flyga eller åka bil?

    Flyg! Ryanair till Milano.

    3. Om man tar egen utrustning på flyget så blir det en bræda + 3 segel. Vilken setup ska man satsa på? 82 liter + 4,2 + 5,0 + 6,0 eller 105 liter + 5,0 + 6,0 + 7,5 . Jag ær ganska tung (87 kg) och kør ofta en storlek større æn de andra på stranden.

    Jag skulle lätt satsa på 105 liter. Men som sagt hyr istället, inte kul att känna att man har fel grejer. På morgonen kan man behöva en mindre bräda också.

  • mag

    Medlem
    11 maj, 2007 vid 09:52

    Flytvästkravet är borta från och med i år. Man flyter ju rätt bra med våtdräkt har de konstaterat.

    /Magnus

  • hstrom

    Medlem
    11 maj, 2007 vid 12:45

    Hur varmt kallt är det i vattnet på sommarn? Det kommer väl rätt mkt kallt vatten från bergen?

  • svenne

    Medlem
    11 maj, 2007 vid 15:27

    Jag hade shorty förra året, första veckan i juli. Men det hade säkert gått alldeles utmärkt med ett par långa badbrallor (dvs INTE Speedo!) och en bra rashguard. Jag hatar att frysa så jag sejfade.

    99 ggr av 100 är det surf i norra änden av sjön. Tidigt på förmiddagen blåser det nordan, Helt platt vatten och rätt bra drag. De flesta som vill ha riktigt pungdrag håller sig några kilometer söderut där det pressar ihop lite. På fem minuter kan vinden tvärdö och sen börjar det vrida till sydlig vind. Efter nån timme är det fullt surfbart igen och på eftermiddagen kan det till och med vara vågsurf. Men då kommer det varma ytvattnet tillbaka så det är det definitivt helt okej utan våtis.

    Bra att de har tagit bort flytvästregeln, men jag kan tänka mig att de har haft en och en annan Speedo-tysk att hämta nånstans ute på mitten.
    Magnus, vet du om det gäller utan våtis också?

  • bjornen

    Medlem
    11 maj, 2007 vid 16:12

    @Svenne 382533 wrote:

    Jag hade shorty förra året, första veckan i juli. Men det hade säkert gått alldeles utmärkt med ett par långa badbrallor (dvs INTE Speedo!) och en bra rashguard. Jag hatar att frysa så jag sejfade.

    99 ggr av 100 är det surf i norra änden av sjön. Tidigt på förmiddagen blåser det nordan, Helt platt vatten och rätt bra drag. De flesta som vill ha riktigt pungdrag håller sig några kilometer söderut där det pressar ihop lite. På fem minuter kan vinden tvärdö och sen börjar det vrida till sydlig vind. Efter nån timme är det fullt surfbart igen och på eftermiddagen kan det till och med vara vågsurf. Men då kommer det varma ytvattnet tillbaka så det är det definitivt helt okej utan våtis.

    Bra att de har tagit bort flytvästregeln, men jag kan tänka mig att de har haft en och en annan Speedo-tysk att hämta nånstans ute på mitten.
    Magnus, vet du om det gäller utan våtis också?

    Jag har börjat smörja tjejen om en bilsemester v31,32 till Garda. Vet du hur vindstatistiken ser ut då ?
    (hatar iofs statistik, blev “blåst” på Fuerte….)

    //Björn

  • svenne

    Medlem
    11 maj, 2007 vid 16:26

    Vet inte, men mejla Conca och fråga.

  • bjornen

    Medlem
    12 maj, 2007 vid 11:02

    @Svenne 382555 wrote:

    Vet inte, men mejla Conca och fråga.

    Mailade och fick svar att all information jag behöver finner jag här:
    http://www.windinfo.eu/ Jag är ingen klippa på tyska så om någon hittar statistik för v31,32 så kan ni väl länka den. Jag hittade något men skulle vilja ha tabell/diagram månadsvis: http://www.windinfo.eu/de/windinfo/wind_wetter_nachlese/august_2006.html

    Ursäkta att jag kladdar i tråden, hoppas att skaparen av tråden och andra också har användning av informationen.

  • big_jeppe

    Medlem
    12 maj, 2007 vid 13:00

    Jäklar, här har det skrivits en del sedan jag kollade in sist. Tack för alla synpunkter och tips 🙂

    Jag kommer nog vara där i juli. Jag har fattat att det inte är en helt optimal tidpunkt eftersom vattnet börjar bli lite varmare då. Hur som helst så är det ju annat som ska stämma också. Man ska ju få ledigt från jobbet och hitta andra som vill och kan haka på.

    Jag har sett att Ryan air har billiga biljetter till Milano, men då måste det nog bli utan utrusting (dvs hyra). De börjar slå på för övervikt redan vid 15 kg baggage.

    Vad är Agriturismo? Bor man på en bondgård eller vad?

  • svenne

    Medlem
    13 maj, 2007 vid 02:23

    Du kan flyga till Veneto med Ryan också, de flyger till “Venedig” men egentligen landar de i Treviso. 2,5 h med bil till Garda.

    Agriturismo är typ livet-på-landet-boende. Oftast ingår frukost och middag serveras för 70-100 spänn (klassiskt italiano med tre-fyra rätter och vin). Dessvärre är det typiskt italienskt och det finns säkert 5 olika organisationer med samma namn och koncept. Hemsidorna som finns (ex. http://www.agriturismo.it) innehåller bara ett fåtal och oftast de dyra. Det bästa är att köpa en Agriturismo-bok i Italien, det brukar vara 5-600 sidor med olika gårdar. Jag vet att det finns ett tiotal agri bara runt nordänden på Garda. Förra året bodde vi på ett jättebra i San Zeno di Montagna, men googla lite på Lago di Garda Agriturismo så får du lite tips i alla fall.

    –S

  • bjornen

    Medlem
    18 juni, 2007 vid 07:21

    Det verkar som det blir en bilsemester ner till Gardasjön och jag tar med mig egna prylar. Hur säkert är det att ha dessa på taket, är det mycket stölder ? Jag kommer att slänga in dessa i bilen (larmad) om det inte finns tillgång till garage eller låst område på natten. Det kanske är så illa att man ska in med prylarna så fort man stannar någonstans ?

    //Björn

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Tips och hjælp før gardasjøn tack

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.