Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing tips om att inte få brädan svänga upp mot vinden

  • tips om att inte få brädan svänga upp mot vinden

    Publicerad av broenet på 29 oktober, 2010 vid 13:49

    tja.

    fråga 1. körde idag för första gången på min nyinköpta bräda på 81 liter, har haft en 117 liters förut. efter vattenstarten så är det jävligt svårt att få den att inte svänga upp så jävla mycket mot vinden, någon som har något tips? svårt att styra ner den med fötterna i början och sätter jag framfoten lite längre fram för att styra ner den sjunker den ju bara när jag vägar 65kg.

    fråga 2. blåste nog runt 10m/s och hade ett 5.7segel, men lyckades inte få någon planing. är det pga teknik eller att jag behöver mer vind?

    broenet svarade 13 år, 5 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • ola_p

    Medlem
    29 oktober, 2010 vid 18:58

    1. Sätt tryck på mastfoten, dvs. skyffla riggen framåt (sträck ut framhanden ordentligt i vattenstarten), sätt tryck neråt på framförallt framhanden och dra in bakfoten under dig.

    2. om det faktiskt blåste 10m/s så bör du inte ha haft några problem att plana med 5.7, så jag skulle sätta slantarna på teknikfråga.

  • i89samto

    Medlem
    29 oktober, 2010 vid 20:19

    Det är standardproblem i början av karriären när man går ner i volym.
    Sträck på kroppen så får du fram masthanden naturligt. Kanske bomen sitter lite lågt om man tittar på din profilbild.
    /S

  • jesper-b

    Medlem
    30 oktober, 2010 vid 05:55

    Sträcka på kroppen men även skota hem ordentligt och stela till hela din stance. Du ska känna hur riggen via hängsele och bakfot trycker ner fram mastfoten. Bakfot – hängsele/händer – mastfot bildar tillsammans en sk power-triangel. Ju styvare, mer sträckt desto mer tryck på mastfoten (lösningen pp ditt lovaproblem). Som erfaren småbrädeseglare tänker man inte på detta utan bara gör, men när jag körde formula några år fick jag insikten om hur viktig den där triangeln är om man vill ha tryck i rakt fram seglen, dvs plana tidigt och ta höjd. Börjar det bralla på blir det ännu viktigare ett bibehålla stance och mastfotstryck.

    /JB

  • svenne

    Medlem
    30 oktober, 2010 vid 11:11

    Ha jämnt tryck över hela foten också, lite för mycket hältryck så svänger det direkt. Försök att stå på tårna så att säga.

  • broenet

    Medlem
    3 november, 2010 vid 18:44

    tack för tipsen!! var ute dagen efter och det gick mycket bättre, och kom upp i planing någon gång. enda problemet var vågorna som jag blev så jävla ägd av bara

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing tips om att inte få brädan svänga upp mot vinden

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.