Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips om fena till Eray-03

  • Tips om fena till Eray-03

    Publicerad av lingo på 14 juli, 2005 vid 21:34

    Är andraårs-nybörjare och fick tag i en Fanatic Eray som jag nu riggat med ett Arrows Impact 5,3. Det sitter en hiskeligt lång fena (typ 46) på brädan (powerbox) och jag undrar om det är någon som har ett tips på ett lämpligt val av en annan. Kanske till och med en gammal att sälja…

    En vecka senare…
    Tack för tipsen. Inser att jag behöver lite större segel vad det lider, skall bara försöka lära mig hantera detta först smirk.gif
    Låter som att det kan vara värt att prova något lite kortare oxå.
    Thanx!

    surfbulten svarade 18 år, 10 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • culing

    Medlem
    15 juli, 2005 vid 07:41

    Det spelar nog inte så stor roll vad för fena du har för att seglet är inte riktigt kompatibelt med brädan, men det funkar nog betydligt bättre med en fena som är under 30 cm.

  • the_novice

    Medlem
    15 juli, 2005 vid 09:15

    Under 30cm tror jag blir alldeles för litet för den brädan som är ganska bred. Kolla Fanatics hemsida om dom ger ngr rekomendationer annars tror jag inte du bör använda mindre än ca 36cm (freeride model) och ca 40cm till större segel på runt 7.5 m2 som passar bättre till brädan när du blir duktigare.

  • farbror_j

    Medlem
    16 juli, 2005 vid 23:10

    Vilken storlek har du på brädan? Av fenans längd att dömma tror jag att du har den största – 150/170 liter. Det funkar ypperligt bra med den fenan, men du behöver komma upp rejält i segelstorlek. Minimistorlek på seglen på den brädan ligger kring 6,5. Kör själv med samma bräda och 7.4 och 8.0 segel, vilka funkar ypperligt tillsammans.

    Går du upp i segelstorlekar behöver du ganska snart använda sele, om du inte redan gör det, alternativt ha en god dos vältränad överkropp…

    Lycka till

    mvh JÖrgen

  • johanc

    Medlem
    17 juli, 2005 vid 14:42

    Hmm det finns ju faktiskt lite olika sidor på nätet med beräknings hjälp för oss noobs, t.ex här. Enligt den hamnar du på ca 30 cm men 5.3 låter som ett rätt litet segel om du har en 150l bräda.. risken är ju stor att du blåser bort…

    MVH

    JohanC

  • johanc

    Medlem
    17 juli, 2005 vid 14:48

    Eller här…

    MVH

    JohanC

    PS Den här räknaren har tidigare anklagats för att ge lite stora fenor men vafan vet jag…DS

  • surfbulten

    Medlem
    17 juli, 2005 vid 15:56

    Hej

    Jag har en StingRay 150, på den kör jag 5.7 och 6.4 med en 36cm fena sen till mitt 8.1 använder jag 46cm fena.
    När du kör så lite segel till den brädan se till att du har fotstropparna längst in, det blir lättare då att segla.

    5.3 och 30cm känns lite litet om du nu har E-Ray150, kan du låna en fena av någon så testa det kan funka bra.

    MVH
    Bulten

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips om fena till Eray-03

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.