Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips om freestylefena

  • Tips om freestylefena

    Publicerad av larry på 18 augusti, 2008 vid 13:03

    Hej,

    Jag ska skaffa en ny freestylefena till en Fanatic Skate, stora modellen.
    Det ingår ju en 27 fena så jag vill ha ett mindre komplement.
    Kommer segla mest 5.4 på brädan men även 4.7 och 6.1 och väger 80kg.

    Vilka fenor rekommenderar ni och varför? Vilka storlekar använder ni?

    //Larry

    arnout svarade 15 år, 7 månader sedan 11 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • hakman

    Medlem
    18 augusti, 2008 vid 21:51

    Allt över 16 är total katastrof. När man närmar sig 10 börjar det ta sig. Vem fan vill hoppa ändå?

  • rsurf

    Medlem
    18 augusti, 2008 vid 21:56
  • emil_h

    Medlem
    19 augusti, 2008 vid 06:12

    MFC Freestyle Pro ska du ha. Mycket nöjd med mina! En 22a kanske? Jag kör 22-20-18. 22 till 5,7 och halvbra 5,3. 20 4,7 och bra 5,3 samt 18 till 4,2. 🙂

  • adde

    Medlem
    19 augusti, 2008 vid 07:33

    Jag kör med Royal flush 18 och 20 och en pro-limit 22 till 5.7 i marginell vind.

    Tror du ska börja med ca 20 till 5.4

  • larry

    Medlem
    19 augusti, 2008 vid 07:58

    Tack för svaren. Jag har nog siktat in mig på runt 18-22 men fenorna ser ju rätt olika ut. MFC Freestyle Pro och Choco Royal Flush är ju inte direkt lika när man tittar på dom och man kan ju misstänka att dom upplevs rätt olika. Någon som testat båda?

    shopimage_1179.jpg freestylepro-big.gif

    En faktor som sällan anges men som borde spela ganska stor roll är ju ytan. En 20 fena med stor yta borde rimligtvis upplevas större än en 20 med liten yta.

    Hak;491862 wrote:
    Allt över 16 är total katastrof. När man närmar sig 10 börjar det ta sig. Vem fan vill hoppa ändå?

    Är det sant? Stämmer det som du säger att du kör fenor mellan 16 och 10?

  • callep

    Medlem
    19 augusti, 2008 vid 09:53

    @LARRY 491942 wrote:

    Är det sant? Stämmer det som du säger att du kör fenor mellan 16 och 10?

    Jepp det gör vi. 10 e lite väl litet, men det är så mkt lättare att göra alla trix med en kort fena.

  • niklas_s

    Medlem
    19 augusti, 2008 vid 11:27

    Gillar ni verkligen att byta fena hit å dit för olika storlekar och förhållanden? Jag tror på att köra en fena alltså, så man vänjer sig vid egenskaperna, eller? Allt mellan 16 och 22 funkar tror jag, bara beroende på vad man vänjer sig vid, men onödigt kanske att göra de för svårt för sig å köra längre än 22, även om de kan va skönt å bara rajda med. Kör en mfc 18 eller 20. Grymma fenor!!

  • kelso

    Medlem
    19 augusti, 2008 vid 18:43

    Håller med Nikke. Tycker en fena räcker. Jag kör ca 16-18cm. Segel upp till 5.7.

  • johan-g

    Medlem
    19 augusti, 2008 vid 19:36

    Jag har båda fenorna, en Royal flush 20 cm och en MFC 22 cm. Upplever det som att MFC greppar betydligt bättre när man kör rakt fram, släpper dock väldigt bra i manövrar. Känns som att man kan köra MFC ett snäpp kortare än Chocofenan men med samma grepp. Jag kör 22 cm MFC Freestyle pro till 6,7 kvm och väger 94 kg

  • larry

    Medlem
    20 augusti, 2008 vid 07:41

    Tack för svar! Det blev en MFC Freestyle Pro 20.

  • hakman

    Medlem
    22 augusti, 2008 vid 15:14

    @LARRY 491942 wrote:

    Är det sant? Stämmer det som du säger att du kör fenor mellan 16 och 10?

    Haha, nee, 16 är på tok för stort. Mellan 12 och 14 är nog den gyllene längden – enligt mina djupgående fenstudier.

    10 är faktiskt lite väl ostabilt, och börjar spinna ut när man går i switch. Men det blir en jävla slide…

  • larry

    Medlem
    1 september, 2008 vid 13:12
    LARRY;492305 wrote:
    Tack för svar! Det blev en MFC Freestyle Pro 20.

    Har nu kört min nya fena en gång. En byig 5.4a på plattvatten, dock med en skate 102 då jag inte fått min nya 108 ännu. Lite feedback för den som är intresserad……………………..

    Har tidigare aldrig seglat så liten fena, men jag blev imponerad av hur bra den greppade. Hade utan problem kunnat köra en mindre fena kanske 18 med tanke på vanliga pop-hopp-manövrar.
    Däremot blev den för liten för att tex carva en bra 360. Det gick, men det greppade väldigt dåligt.
    Att bara ligga och cruisa gick också bra tycker jag, men jag tror nog att greppet i fenan drog ner toppfarten en aning. I alla fall upplevde jag det så. (Toppfarten kanske också begränsades av att det helt enkelt var lite för lite fena).

    Kort och gott känns det som om det var den fenan jag sökte. Tack för hjälpen!

    //L

  • arnout

    Medlem
    1 oktober, 2008 vid 16:46

    jag (94kg) kör med avkapade MFC FSW fenor: tre storlekar
    L: 19cm för 5.6 (avkapad 28cm fena)
    M: 18cm för 5.3-5.0 (avkapad 26cm fena)
    S: 17cm för 4.7 o neråt (avkapat 25cm fena; på bifogat bild)

    Jag har provat MFC Freestyle pro 20cm ett tag men var inte jätte nöjd. Den ge mera speed (tunnare profile, fenan är placerat längre bak på powerpoxen) men eftersom den har en “inverted base” (se bilden som LARRY bifogade) så är uppvinds potential sämmre samt att den har därför svårare att klara tidsvatten strömmar, vilket är mycket viktigt för att segla här i San Francisco Bukten.

    Även om mina fenorna inte verka skilja sig mycket i längd så är de baserade på olika långa orginal FSW fenor. Detta ge största fenan mera profile och bredare base för tidigare planing. Minste fenan är tunnare i profile och kortare i basen för mera kontrol. Fungerar utmärkt.

    Jag rekomenderar olika fen storlekar till olika segel stroleker. Åtminston 2: en hård-mellan vind och en mellan-lätt vind.

    Som du se är mina fenor mera likt choco fenan och eftersom choco fenan är
    även gjort av G10, så skulle jag nog har valt den. MFC fenan känns mera gjort för lättare seglare än mig tycker jag. Men, det är personligt och baserat på där jag mest seglar. Strömmarna vi har här (ibland upp mot 2-3knp) har ni nog inte i sverige tror jag. Så MFC fungerar säkert nog bra.

  • snuffe

    Medlem
    2 oktober, 2008 vid 17:23

    Intressant – vad menar du med inverted base?

    Har själv en MFC Freestyle på (21 cm har jag för mig) och har lite strul att ta bra höjd – funderar dock på att införskaffa en ännu mindre till de små storlekarna. Tillslut skall väl de där djävla vulcanosarna sitta… det man inte kan lösa med teknik måste ju rimligtvis kunna lösas med prylar och pengar….

    En aspekt som läst man skall ta hänsyn till när man kommer på hur stor fena man skall ha är hur mycket v form det är på brädan. Misstänker iof att de flesta freestyleplankor är rätt platta…

  • arnout

    Medlem
    3 oktober, 2008 vid 18:28

    hey snuffe,

    bifogar en redigerat bild som jag hoppas förklarar vad jag menar med en “inverted base” som du kan se tappar man mycket fenyta genom att dra baksidan av fenan inåt istället för utåt. Concav vs. convex skulle man oxå kunna säga. Mera yta i basen ge lägre planingströskel, men så klart lite mindre topfart. Jag tror och tycker att fenan hadde varit mera allmänt vännligt om basen hade varit bredare…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips om freestylefena

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.