Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips om stora Freestyle brädor

Taggad: ,

  • Tips om stora Freestyle brädor

    Publicerad av anonym-anvandare på 16 juli, 2002 vid 11:12

    Hej,
    Jag behöver en större freestylebräda (dvs 110-120 liter)eftersom jag väger 90-95 kg och mest seglar med 7.1 till 6.0 segel.

    Någon som har erfarenhet av tex Mistral Twister 117, RRD Twintip L, JP Freestyle 115, mfl? Det hade varit intressant att veta om de planar väsentligt tidigare än min nuvarande (Fanatic Skate 266) bräda. Twistern är riktigt bred, känns den loose trots det?

    Alla tips och tankar är välkomna.

    /Peter

    anonym-anvandare svarade 21 år, 9 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • oscar

    Medlem
    16 juli, 2002 vid 15:45

    Jag (88kg) kör Twister. Den är ju riktigt fet, 67.3 cm! Men trots detta känns den inte stor vilket framför allt har att göra med att den är kort. Den planar INTE så tidigt som man kan tro utan kräver att man pumpar i lättvind, men i gengäld svänger den rätt bra och har ett grymt pop. T ex JP 105 planar väldigt mkt tidigare.
    Gillar du att blasta omkring lite typ freeride så är twistern kass. Den är riktigt tråkig att köra rakt fram, lite seg och slö och obekväm.

    Men som ren freestylebräda är den helgrym, otroligt pop, liten swingweight och helkul.

  • peter-andersson

    Medlem
    16 juli, 2002 vid 16:42

    Jag kör starboard freestyle Extreme 116 liter
    Den är inge vidare om du inte ska ligga helt år freestylehållet o träna på det, men ska du frestyla 100% finns nog knappt bättre, min wood är otroligt lätt, 6.7 kg med stroppar, vägt själv…så planar gör den ruggugt tidigt med echo 7.0.

    köp den om dina freestyle visioner ligger på 80% eller mer, satsa annars på en carve 111 eller så om du vill blasta, men ändå kunna göra nån volcano o sådär.
    ///P

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 juli, 2002 vid 13:27

    Jag har en RRD TwinTip Max som funkar finfint med stora segel. har FreeSlide 7.5 som störst och alla som provat brädan med detta segel är förvånade över hur tidigt rigg+bräda planar.

    /Pablo

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 juli, 2002 vid 17:03
  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 juli, 2002 vid 20:23

    Köp en Score 111 och spara pengar till andra grejor… Old stuff rules!

  • dr-masse

    Medlem
    20 juli, 2002 vid 09:18

    Jag har numera en JP 115 som större komplement till min våg/mera vindbräda.

    Brädor som fanns på min agenda var liknande dina (Mistral Twister, Fanatic Skate 64, RRD TwinTip M och L). Av de brädorna du nämner så tror jag nog att JP 115 är bland de allra tidigaste vad gäller planing.

    Jag valde JPn eftersom den skulle vara en bra mix mellan freestyle och freeride, vilket den verkligen är (har kört typ tio gånger på den nu). Jag håller på och förbättrar eller lär mig ganska enkla trick (360, pushtacks, upwind 360, typ mest segeltricks å så försöker jag få ordning på willy skippers samt petar på framåtloopar när jag vågar) och ville ha en bräda för detta.

    Jag är således ingen freestyle-nisse, men tänkte att jag skulle testa lite mer “manöversegling” (även i lättvind). Och det har varit kul! Det var länge sedan jag badade så mycket i min segling som denna sommar, men i gengäld har jag haft rolig segling nästan oavsett förhållanden.

    JPn har funkat bra för mina behov. Den planar tidigt, är väldigt lätthoppad samt helt ok att bara bränna runt på. Tycker faktiskt att den är förvånansvärt snabb, ingen slalomraket men skaplig freeride-fart i alla fall. Till dess nackdel, vilket inte jag kunnat testa pga otillräcklig begåvning… , är att det nog finns vassare rena freestylebrädor för mer hopp och spinorienterade trick, typ Mistral Twister. En fördel som JPn har jämfört med många andra freestylebrädor är att det finns gott om fotstroppsplaceringar. Till nästa år har jag funderingar på en stor rigg (typ 8.0) och en freeride-fena för att bara bränna runt lite när det är lite vind. Då är det skönt att kunna flytta runt stropparna.

    Nu är jag ingen tungviktare (75 kg) men tror faktiskt att några kilo till på seglaren gör att man kan få ut mer av brädan rent freestylemässigt. Du kan helt enkelt sätta lite mer press på den i olika manövrar, vilket den klarar fint.

    Jag har även kört Fanatic Skate 64 och tyckte mycket om den (har en kompis i din viktklass som har en och han är helnöjd). Valet mellan den och JPn var svårt, faktiskt så valde jag JPn mest för att testa ett nytt märke… 🙂

    JPn kör jag mest med ett Soul 7.0, funkar perfekt. Även 6.2 har jag kört med ända tills det blir bra tryck och jämnare vind, då åker lilla brädan fram.

    Hoppas mina rader varit till någon hjälp, vill du veta mer om just JP 115 kan du ju alltid skicka ett meddelande till mig här på konfen.

    Surfa På!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    24 juli, 2002 vid 06:58

    En kompis letade länge efter en bräda som skulle funka både till freestyle och ren blasting. Han väger som dig ca 95 kilo och behöver därmed en del volym och bredd. Han köpte en Exocet Slide 69 och är grymt nöjd!! Brädan har 115 liter och är 67 cm bred (tror jag). Har själv provat den oxå och tycker den är super. Man står mycket bekvämare för vanlig segling än på en freestyle och den går riktigt fort. Konstruktionen verkar väldigt stark oxå.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips om stora Freestyle brädor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.