Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips om vågridning

  • Tips om vågridning

    Publicerad av bohm på 26 november, 2009 vid 14:41

    Jag undrar hur man helst vill köra när man ska vågrida och det blåser cross-on? Jag har skissat upp tre tänkbara sätt man kan köra på, vilket är att föredra?

    Låt säga att vågen bryter både åt höger och vänster. (de svarta linjerna är vågen…)

    Jag flippar inte över seglet i något senario, dvs i gul linje så har jag ryggen och masten mot vågen, i grön linje har jag bröstet och akterliket mot vågen och i röd linje har jag ryggen och masten mot vågen.

    Jag vet att grön är den man föredrar vid sideshore, men funkar det vid cross-on? Jag har försökt men det händer rätt ofta att jag får in vinden från fel sida seglet.

    tws svarade 14 år, 4 månader sedan 10 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • endy

    Medlem
    26 november, 2009 vid 14:47

    Såsom du ritat är det gröna strecket att föredra, om du går enligt linje utför du backside vågridning, när man blir duktigare så kan man även gå ner i vind, alltså mot det gula strecket, du öppnar då upp seglet och vrider kroppen för att “bända” ner mot vågen fast du inte har sidvind.

  • poppo

    Medlem
    26 november, 2009 vid 18:03

    röd linje går nog bort. att rida på utvägen funkar med kite, men knappast w-surf!
    varför inte blanda lite gul (backside) sen gå på grön (frontside) och känner du dig galen är det väl bara slänga på lite röd linje sen! 🙂

    det krävs lite teknik för att rida frontside i cross-on, ett träningstips på plattvatten kan vara:
    – gå in som i en gipp fast med båda fötterna kvar i stropparna (visualisera att du gör en bottensväng på jaws för att öka motivationen)
    – fortsätt sväng, stå kvar i stropparna, flippa INTE seglet.
    – du seglar nu “switch-stance clew-first” på slör vilket är precis vad man behöver kunna när man rider frontside i cross-on!
    – sväng tillbaka.

    happy hunting!

  • lars_k

    Medlem
    26 november, 2009 vid 18:24

    Det mest kritiska med frontside i cross-on, är segelhanteringen i cutbacken. Det gäller att precis öppna så pass mkt att man inte får vinden från fel håll. Och håller man exakt skotning genom hela bottensvängen kan man faktiskt få lite draghjälp “clewfirst”.
    Allmänt gäller mkt fart, flow och en hel del aggresivitet i cross-on ridning. Bara att öva! 🙂

  • svenne

    Medlem
    26 november, 2009 vid 18:25
    poppo;590162 wrote:
    röd linje går nog bort. att rida på utvägen funkar med kite, men knappast w-surf!

    Varför inte? Jag gjorde det i alla fall flera gånger i somras. Det handlar nog mer om var man surfar. Tillräckligt lång linje så… 🙂
    Istället för att chicken-gippa på väg ut så gjorde jag som den röda linjen. Det blir DTL fast inte clew first i bottensväng. Lite muppigt fast absolut görbart om vågen funkar.
    Absolut så är det bättre att ta sig över, hämta höjd och gå tillbaka på rätt sätt.

  • surfmeister

    Medlem
    26 november, 2009 vid 19:09

    Som du skriver är ett av de större problemen att man får vinden på fel sida seglet inför cutbacken. Ett tips är att precis innan cutbacken titta dit du ska svänga dvs vrida runt huvudet och titta “tillbaka”. Detta medför att hela överkroppen, framförallt axlarna vrider vilket per automatik medför att seglet öppnar upp sig i cutbacken och hindrar att vinden kommer på fel sida seglet. Hjälper mig oerhört mkt i tokonshore. För mig är frontside (gröna) det absolut roligaste sättet att ta vågen!

  • poppo

    Medlem
    27 november, 2009 vid 09:44
    Svenne;590165 wrote:
    Varför inte? Jag gjorde det i alla fall flera gånger i somras.

    visst, om man gillar att rida switchstance backside så… själv tycker jag det varken är kul, bekvämt eller ser snyggt ut – men gå bananas för all del, no rules! 🙂

  • i89samto

    Medlem
    6 december, 2009 vid 19:29

    Min polett trillade ner när jag förstod vikten av fart.
    På väg mot cutback utan fullt tryck i seglet tappar man fart i on-shore-förhållanden.
    Ha så mycket fart som möjligt när du går in för bottomturn.
    Och vrid/luta kroppen in i svängen som Endy sa.

  • johan_gbg

    Medlem
    7 december, 2009 vid 08:50
  • calle_b

    Medlem
    7 december, 2009 vid 11:56

    Sicko magnefico. Helt underbar.

  • tws

    Medlem
    7 december, 2009 vid 22:58

    Ja ja ja. Endelig en tråd om teknikk. Her er noe litt for videregående som fikk meg videre på K-Verde i Januar; Tenk på starten bottomturnen som en shove-it. Går det et lys opp for noen her nå ? 😉

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips om vågridning

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.