Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Tips på bra (snabb) sjögrsäfena…

  • joth

    Medlem
    16 oktober, 2008 vid 18:59

    @Klint 508636 wrote:

    Lite nytt på gräsfronten. Förmodar att detta är W. Lessachers Duo Weed som nu finns att få i G10 i svenska shoppar.

    http://www.ontopsports.com/catalog_2/product_info.php?products_id=645&osCsid=db05288b9683c77b97ed0c706c03acd3

    http://www.designlessacher.com/Website/Uk_Duo_Cut_Weed.html

    Har sett fenorna live som Ontop sports säljer och dom är inte släta utan har samma typ av assymetriska form som Chamäleon men inte samma cutout bakkant. Tror att om man gillar chamäleon blir man inte besviken på denna fenan. G10 är ju ett enormt + i jämförelse med Tekknosportvarianten av Chamäleon som är nån slags kass plast som inte blir bra efter ett par stenträffar.

    Får känsla av att dom är lite större till ytan än chamäleon och kanske kan ge lite mer lyft. Hoppas någon testar dom snart och meddelar vad dom tycker. Blir nog sådana fenor nästa gång det blir behov av weed fenor. Såg riktigt najsiga ut.

  • hanko

    Medlem
    16 oktober, 2008 vid 19:16

    Tycker de där O´boy-fenorna ser bäst ut. Tyvärr har jag inte plånbok för dom än men det kommer kanske i nästa liv.

  • bjornen

    Medlem
    17 oktober, 2008 vid 17:10

    @joth 508761 wrote:

    Har sett fenorna live som Ontop sports säljer och dom är inte släta utan har samma typ av assymetriska form som Chamäleon men inte samma cutout bakkant. Tror att om man gillar chamäleon blir man inte besviken på denna fenan. G10 är ju ett enormt + i jämförelse med Tekknosportvarianten av Chamäleon som är nån slags kass plast som inte blir bra efter ett par stenträffar.

    Får känsla av att dom är lite större till ytan än chamäleon och kanske kan ge lite mer lyft. Hoppas någon testar dom snart och meddelar vad dom tycker. Blir nog sådana fenor nästa gång det blir behov av weed fenor. Såg riktigt najsiga ut.

    Min 24 kom idag och som lekman tycker jag den ser trevlig ut. En hel del filande innan den passade i boxen. Hoppas kunna ge en enklare rapport efter måndag 🙂

    //Björn

  • appel

    Medlem
    17 oktober, 2008 vid 18:06

    @Bjornen 508944 wrote:

    Min 24 kom idag och som lekman tycker jag den ser trevlig ut. En hel del filande innan den passade i boxen. Hoppas kunna ge en enklare rapport efter måndag 🙂

    //Björn

    Visa bilder nu!

  • bjornen

    Medlem
    17 oktober, 2008 vid 18:38

    @appel 508957 wrote:

    Visa bilder nu!

    Kansken inte någon speedfena men förmodligen helt ok för mig. Här kommer en bild.

  • klint

    Medlem
    17 oktober, 2008 vid 18:48

    Trevligt, är det Lessacher själv som ligger bakom produktionen eller är det legotillverkat? Är det ngn flex i fenan eller tjock profil? Nu ser man “stegen” i fenan, blir alltså inte alls samma fena som Duo Weed som har längsgående konkaver.

    Tror jag får lägga ut ett par gamla sjörgäsfenor till salu och ta ett kort samtal med Kent.

  • bjornen

    Medlem
    17 oktober, 2008 vid 18:57

    @Klint 508968 wrote:

    Trevligt, är det Lessacher själv som ligger bakom produktionen eller är det legotillverkat? Är det ngn flex i fenan eller tjock profil?

    Tror jag får lägga ut ett par gamla sjörgäsfenor till salu och ta ett kort samtal med Kent.

    Som sagt jag är verkligen ingen expert men i 24:an är det inte mycket flex, i alla fall om man försöker böja med händerna. Det är ungefär 2,5mm på varje sida till kanten på tuttleboxen.

    //Björn

  • tobhed

    Medlem
    17 oktober, 2008 vid 19:17

    Personligen är jag skeptiskt till alla dessa konstiga fenor som kommer från lessacher och det har väl även visat sig att det är svårt att segla riktigt fort på dem. Har lite svårt att förstå varför ni köper dess knepiga fenor i storlekar som är för speed? det måste ju finnas en anledning till att alla raka fenor är ganska enkla i sin design utan staket och andra märkligheter. Klart att det går att fixa “normala” weedefenor utan allt detta konstiga? Jag har i alla fall weedfenor i alla möjliga storlekar utan märkliga staket och andra konstigheter…

  • jester

    Medlem
    17 oktober, 2008 vid 20:17

    Ärligt talat, så kör jag nästan lika fort med lessachers konstiga fenor som med vanliga raka. Om det sen beror på att det oftast är sjögräs när det blåser, det vet jag inte. Nu har jag ju inte kört tokfort, så jag vet ju inte hur den beter sig i farter över 40… Men min bästa tid med en Chameleon är bara en knop sämre än min bästa med rak fena…
    Jag hävdar att i mitt fall så är det inte prylarna som begränsar min framfart ännu, utan det är gubben på brädan som är flaskhalsen…

    Dock ser ju en duo 24 ut att motsvara en chameleon 28, vilket motsvarar runt 34-35 cm rak fena. Så speedstorlek är det ju inte..

    Och dom där hacken verkar faktiskt funka. Får sällan riktiga spinouter, utan bara “små” spinouter, det känns typ som om man får spinout på en av dom ytor som finns, sedan greppar fenan igen.

  • faster

    Medlem
    17 oktober, 2008 vid 20:27

    Fenan ser ut som värsta hajen, hoppas den funkar bättre än vad den ser ut.

  • klint

    Medlem
    17 oktober, 2008 vid 20:43

    @tobhed 508979 wrote:

    Personligen är jag skeptiskt till alla dessa konstiga fenor som kommer från lessacher och det har väl även visat sig att det är svårt att segla riktigt fort på dem. Har lite svårt att förstå varför ni köper dess knepiga fenor i storlekar som är för speed? det måste ju finnas en anledning till att alla raka fenor är ganska enkla i sin design utan staket och andra märkligheter. Klart att det går att fixa “normala” weedefenor utan allt detta konstiga? Jag har i alla fall weedfenor i alla möjliga storlekar utan märkliga staket och andra konstigheter…

    Jag tror inte heller att konkaver eller staket gör något underverk för fenan och jag skulle definitivt inte köpa en rak fena som såg ut på det viset. Problemet är ju att utbudet av bra weedfenor är såpass litet eller t.o.m obefintligt att folk har en tendens att hissa till skyarna när det det kommer någon ny innovation på området. Sitter själv och luskar i vilka gräsfenor jag ska beställa, har de inte fel lutning är de för klumpiga, gjutna i någon svart märklig plast som krackelerar eller endast tillgänglig i trimbox eller nått i den stilen. Då känns det mentalt befrianded att beställa en tysk mirakelfena späckad med staket och konkaver :smirk: Tycker faktiskt att de Duo Weed jag beställt direkt av lessacher funkar riktigt bra men det är klart, jag saknar referenser. Tar därför tacksamt emot tips på bra weedfena som klarar det skånska frodiga gräset… Choco ?

  • klint

    Medlem
    24 oktober, 2008 vid 08:19

    För er som är intresserade, det kommer en ny linje Choco fenor “weed speed” till våren 2009 i storlekarna 24, 26, 28 och 30 cm i tuttlebox.

  • tbsurf

    Medlem
    24 oktober, 2008 vid 10:25

    Har också hört talas om den. Är riktigt förtjust i fireblade och mach1 och har därför stora förhoppningar att den här kommer bli grym.

  • andersbq

    Medlem
    24 oktober, 2008 vid 10:41

    Här är bild på en nya Choco weed, tycker dock att det är för lite rake (detsamma som dagens Chocoweed), iallafall för den sortens gräs som vi har i TT.

  • jester

    Medlem
    24 oktober, 2008 vid 13:15

    Ser ju ut o vara närmare 45 grader, eller? Väl värd o testa iaf..

Sida 4 av 5

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Tips på bra (snabb) sjögrsäfena…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.