Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Tips på hur man ska forma sin bil för kite?

  • Tips på hur man ska forma sin bil för kite?

    Publicerad av andreasgbg på 30 augusti, 2013 vid 16:31

    Tjenare!

    Nybliven kiteare denna sommaren and I love it!
    Har en volvo v60 som jag kör runt i.

    Har idag 2st plastlådor, en för våtdräkt osv och en för kiten. Kör brädan bredvid med fällt säte.
    Detta är inte så optimalt skulle jag vilja säga. Använder bilen i tjänsten och kör mkt. Har någon bokstavskombination som gör att jag klarar ej smuts i min bil. Så blir att dammsuga och städa efter varje session. Har tankar på takbox, men känns ju bökigt att behöva lyfta av efter varje gång.
    Har sett en bil med en låda bak på dragkroken…

    Har ni några ideer? hur kör ni i era bilar?

    tänker inte köpa en skåpbil =)

    Tack för ett bra forum, lär mig en del genom att läsa gamla trådar!

    jurij svarade 10 år, 7 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • luthor

    Medlem
    30 augusti, 2013 vid 20:04

    Koolt att tanka i takboxen. Förstår att det känns bökigt att lyfta av den då, den måste ju vara jätte tung!
    Dom lådorna du sett på andra bilar är nog inte besintankar – dragkroken ska inte kunna leda bensin till motorn.
    Varför kör brädan bredvid?

  • blizzy

    Medlem
    5 september, 2013 vid 11:39

    Jag lider av samma sjukdom men har löst det såhär.
    Köpte 2 presenningar på Jula/Biltema/Rusta för 10kr styck, tror dom är 2,5×1,5m. Passar perfekt att ha ena i bagagen som underlag och att ha den andra som “backup” för t.ex. lägga i framsätet om man vill köra hem i våtdräkt, lägga över fällt baksäte om man är flera etc. Lätt värt.
    Grejerna har jag i en vattentät bag som rullas i öppningen. Körde först med en sån cylinderformad (exempel här) men bytte sedan upp mig mot en mer sportbag-modell (exempel här),
    Den större väskan är lättare att packa och rymmer allting, även på vintern. Sele, våtdräkt, väst, våtskor, handskar, huva, badshorts, handduk mm.

    Fördelen med en sån väska är att i bilen håller den våta grejer från att blöta ner bilen och på stranden kan du packa ner dina vanliga torra kläder och skydda dom mot regn/sand/saltvatten.
    Blir väskan sandig så är det bara att slänga in den i duschen, torr på nolltid.

    Så presenning + vattentät väska tycker jag är optimalt för att hålla bilen sandfri och torr.

    Vill du skydda interiören från repor från fenorna o brädan rent allmänt så kan jag rekommendera att ta ett gammalt lakan/filt o lägga under presenningen.

  • Borttagen användare

    Borttagen användare
    5 september, 2013 vid 20:05

    Hej. Själv har jag ingen bokstavs diagnos och åker runt i en gammal bil. Dock kan jag tipsa om en bra kiteboard väska. Denna jag har som är av märket Mystic har rum för två brädor och har presenningsliknande material på insidan. Ena facket har jag brädan i, det andra våtdräkt och allt där till. Den håller tätt även när våtdräkten är drypande blöt.
    Mitt andra tips är köp dig en skitbil, dvs en bil som du inte bryr dig om ifall grannkatten slipar klorna på motorhuven.

    / Mackan

  • andreasgbg

    Medlem
    7 september, 2013 vid 09:43

    @Blizzy 715601 wrote:

    Jag lider av samma sjukdom men har löst det såhär.
    Köpte 2 presenningar på Jula/Biltema/Rusta för 10kr styck, tror dom är 2,5×1,5m. Passar perfekt att ha ena i bagagen som underlag och att ha den andra som “backup” för t.ex. lägga i framsätet om man vill köra hem i våtdräkt, lägga över fällt baksäte om man är flera etc. Lätt värt.
    Grejerna har jag i en vattentät bag som rullas i öppningen. Körde först med en sån cylinderformad (exempel här) men bytte sedan upp mig mot en mer sportbag-modell (exempel här),
    Den större väskan är lättare att packa och rymmer allting, även på vintern. Sele, våtdräkt, väst, våtskor, handskar, huva, badshorts, handduk mm.

    Fördelen med en sån väska är att i bilen håller den våta grejer från att blöta ner bilen och på stranden kan du packa ner dina vanliga torra kläder och skydda dom mot regn/sand/saltvatten.
    Blir väskan sandig så är det bara att slänga in den i duschen, torr på nolltid.

    Så presenning + vattentät väska tycker jag är optimalt för att hålla bilen sandfri och torr.

    Vill du skydda interiören från repor från fenorna o brädan rent allmänt så kan jag rekommendera att ta ett gammalt lakan/filt o lägga under presenningen.

    låter som en bra idee!
    ska jag testa, tack för tipset

  • jurij

    Medlem
    12 september, 2013 vid 09:19

    Själv samlar jag all sand i bilen tänkte att den kan man ha nytta av om man kör fast på vintern. 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Tips på hur man ska forma sin bil för kite?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.