Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips på lämplig vågbräda

  • Tips på lämplig vågbräda

    Publicerad av sebbekitte på 20 augusti, 2008 vid 18:30

    Hej,

    Hade nöjet att testa en Starboard EVO 75 liters bräda från 2007 förra torsdagen på Torö. Hade fram till dess seglat min minsta bräda, en JP 78 liters bräda från 2000 tror jag. Fick en aha upplevelse av stabiliteten och hur lätt den var att segla o jippa med jämfört med min gamla JP. Måste nu bara skaffa en ny bräda, behöver därför tips o inspiration.

    Några funderingar:

    · Storlek på bräda? Väger ca 84kg, en 75 liters bräda borde väl vara rätt som minsta bräda? Seglar mest Sthlm, men seglar några ggr per år mina favoritspott, Ringenäs o Vilshärad.
    · Förslag på bräda, har tittat på Fanatic Allwave 75 liter samt JP Real World Wave 76 liter, bägge från 2007. Priserna på dessa ligger på ca 8000kr nya 2007 modeller, EVO får man väl inte för under 10.000 kr tror jag. Fanatic eller JP är frågan? men vilken är att föredra och finns det andra bättre alternativ.. Är ingen vågseglare men kan säkert lära..

    Peter

    gonadman svarade 15 år, 8 månader sedan 8 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • v-thun

    Medlem
    20 augusti, 2008 vid 18:44
    Sebbekitte;492528 wrote:
    Hej,

    Hade nöjet att testa en Starboard EVO 75 liters bräda från 2007 förra torsdagen på Torö. Hade fram till dess seglat min minsta bräda, en JP 78 liters bräda från 2000 tror jag. Fick en aha upplevelse av stabiliteten och hur lätt den var att segla o jippa med jämfört med min gamla JP. Måste nu bara skaffa en ny bräda, behöver därför tips o inspiration.

    Några funderingar:

    · Storlek på bräda? Väger ca 84kg, en 75 liters bräda borde väl vara rätt som minsta bräda? Seglar mest Sthlm, men seglar några ggr per år mina favoritspott, Ringenäs o Vilshärad.
    · Förslag på bräda, har tittat på Fanatic Allwave 75 liter samt JP Real World Wave 76 liter, bägge från 2007. Priserna på dessa ligger på ca 8000kr nya 2007 modeller, EVO får man väl inte för under 10.000 kr tror jag. Fanatic eller JP är frågan? men vilken är att föredra och finns det andra bättre alternativ.. Är ingen vågseglare men kan säkert lära..

    Peter

    Köp den du testade?

  • surfmeister

    Medlem
    20 augusti, 2008 vid 19:58

    Gällande storlek för stubbie och din vikt; runt 80 liter/58cm om du vill prioritera för 4.5-6.0 och runt 75 liter/56cm för 4.0-5.3. Vägde förra året 85 kg och seglar med Evo 74 2006 och kände ibland att 74 liter var ngt litet, framförallt om det var byigt och sega vågor. Nu med 75 kg är det en perfekt allround bräda för mig ner till 4.1 (och upp till 5.7, dock bäst upp till 5.3).

    Om du vill fokusera på vågridning finns det ingen bättre bräda än Evo. Kanske är jag ngt partisk då jag själv har en Evo men jag har seglat mkt med JP RWW och en del med Fanatic Allwave och kan med gott samvete säga att Evo’n är grym på vågen.

    En Evo runt 75 liter är perfekt som minsta bräda för din vikt och för 4.0-5.3. Evo75 2007 ska vara ngt segare i planing och höjdtagning jmf med Evo74 2006 och Evo 75 2008 men fungerar bättre (mer kontroll) då det blåser mer (jag har inte seglat 2007:an men har hört/läst vad andra har sagt/skrivit). Ola H bör kunna ge dig ett bättre svar. Evo 80 2007/08 (samma bräda) är en otroligt fin bräda och kanske är mer praktisk för din vikt och fungerar fin fint upp till 6.0 och med lite fenor kan du med bra kontroll kunna segla ner till 4.1 (har en polare som väger 85kg och seglar sin E80 ner till 4.1). Av alla Evo jag seglat tycker jag att E80 är den som imponerat mest.

    Jag har seglat Fanatic Allwave 92 och 82 2008 och tycker det är riktigt fina brädor med en livlig känsla likt Freewave i motsatts till Evon’s “mjuka” feel. Har funderat lite på att ha Allwave 92 som min största bräda då de påminner en del om Evon i svängen. Dock har jag inte seglat Allwave 75 2007 och kan inte ge feedback. JP RWW är en bräda som jag inte personligen skulle köpa då jag inte tycker om känslan/prestandan.

    Eftersom du seglar mkt i Stockholm kanske det är bättre att ha en vågbräda som har lite rakare rocker för tidig planing (Evo´n har fett med rocker) t ex RRD Wave Cult 75/80 (har för mig att Surfers rear ut RRD WC 2008 nu). Det är en mkt bra allround bräda som kan passa dina behov bra. Seglade WC85 för ngn månad sen och blev positivt överaskad. Kanske Goya One 77?

  • surfen

    Medlem
    20 augusti, 2008 vid 20:15

    Glöm inte Exocet X-wave73 ! En riktigt bra bräda som både planar upp snabbt och är otroligt känslig under fötterna, plockar fram den direkt när det är fint tryck i 5,4m² vid kusten eller tryck i 4,7m² här hemma på Mälaren. Den passar för både för Ostkusten och Västkusten, väger själv 80kg och var lite skeptisk till en så pass liten bräda! Men inga tvivel längre. På med en 22 fena och ut och lek på vågen…. Den är som en flyg fisk;=) med full kontroll på vattnet!

    http://www.surfbutiken.nu/products.php?cid=8&pid=20
    partisk är jag men en bra bräda är det!!

    surfen

  • sebbekitte

    Medlem
    21 augusti, 2008 vid 20:13

    Tack för tipsen! Inget lätt val att välja bräda, EVOn känns riktigt spännande men plånboken styr nog mot andra brädor.. Samtidigt kan man undra om jag som en medioker seglare som inte vågrider märker någon större skillnad mellan EVOn, JP, Fanatic etc. Stor skillnad mot en bräda från 2000 är det i alla fall..

  • ola-h

    Medlem
    21 augusti, 2008 vid 20:27

    Har en 07 EVO 75 till salu, 0709-589384

  • doc

    Medlem
    21 augusti, 2008 vid 20:53

    Evo är ju “love or hate” och eftersom du uppenbart gillar den är det väl självklart att du ska ha en Evo? Det vimlar ju av begagnade dessutom.

  • ola_p

    Medlem
    21 augusti, 2008 vid 21:03

    Har en Goya ONE77 till salu. De som seglar den är ruggigt nöjda, själv har jag bara seglat den ett par gånger. Så jag kan inte företa någon djupare analys av den. (Drar till Brasilien och London största delen av närmaste året, så kommer inte hinna segla så mycket, därav försäljningen)

  • gonadman

    Medlem
    22 augusti, 2008 vid 07:09

    Alla brädor nämnda brädor är säkert mycket trevliga att köra på. Jag väger också 85 kg. Själv får jag slå ett slag för RRD’s brädor. Har b la en RRD WaveCult 84 som en lite större vågis som trots sin storlek funkar mycket bra i vågor.

    Ok när det drar i ordentligt med 4.0 och är lite större vågor är det dags att plocka fram en mindre bräda. Då kör jag RRD XS Wave (69 liter) som funkade fint på Pozo men ganska sällan kommer till använding här hemma för en tung puck som jag. Men när den funkar är den outstanding. Men runt 75 liter är att föredra tror jag.

    RRD har även WaveCult HC som är lite mer våginriktad. Ser jäkligt trevlig ut.

    @Sebbekitte 492528 wrote:

    Hej,

    Hade nöjet att testa en Starboard EVO 75 liters bräda från 2007 förra torsdagen på Torö. Hade fram till dess seglat min minsta bräda, en JP 78 liters bräda från 2000 tror jag. Fick en aha upplevelse av stabiliteten och hur lätt den var att segla o jippa med jämfört med min gamla JP. Måste nu bara skaffa en ny bräda, behöver därför tips o inspiration.

    Några funderingar:

    · Storlek på bräda? Väger ca 84kg, en 75 liters bräda borde väl vara rätt som minsta bräda? Seglar mest Sthlm, men seglar några ggr per år mina favoritspott, Ringenäs o Vilshärad.
    · Förslag på bräda, har tittat på Fanatic Allwave 75 liter samt JP Real World Wave 76 liter, bägge från 2007. Priserna på dessa ligger på ca 8000kr nya 2007 modeller, EVO får man väl inte för under 10.000 kr tror jag. Fanatic eller JP är frågan? men vilken är att föredra och finns det andra bättre alternativ.. Är ingen vågseglare men kan säkert lära..

    Peter

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips på lämplig vågbräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.