Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips på lättplanad bräda?

  • nikke

    Medlem
    17 maj, 2012 vid 15:13
    vigla;688655 wrote:
    Samma här – RRD Firemove 110 är svaret.

    Finns även i 100 och 120 utförande. Större storlekar är visst på gång nu eftersom konceptet fått ett sådant bra mottagande.

    kolla surfers.se eller RRD:s hemsida för närmare detaljer och omdömen.

    Jag har kört en hel del med 110:an och den leverar både speed och inte minst mycket sväng oavsett vilka riggar man använder. Har stort register om man varierar positioneringen av fotstropparna eller byter storlek på fenorna.

    Hörde av surfers att det kommer modeller på firemove i 130 och 140 l också men den måste bli en aningen klumpig i vågor eller vad tror ni?

  • gordon-gekko

    Medlem
    17 maj, 2012 vid 19:23

    Jätte nöjd med min RRD Firemove 110, planar tidigt och snabb. Köp en Lessacher fena till så går den ännu bättre.

    Körde på en Freestyle bräda innan just för att få tidig planing men tyckte den jag hade låg högt i vattnet och var riktigt slö. Men den hade några år på nacken så det kanske är bättre fart i nya FS brädor.

    Men en kombo RRD Firemove 110, RRD FSW 85 och snart en lite RRD Wave planka är perfekt set up för mig.

  • irieman

    Medlem
    17 maj, 2012 vid 20:07

    Testade min RRD Firemove 110 för första gången idag här på Gotland. Grym bräda! Körde med 6.2 och var stundtals rejält överriggad men det klarade den galant. Känns hyfsat stabil innan planing, väl i planing så känns den bra mycket mindre än 110 liter och 75 cm bred. Den sväljer chop som en FSW-bräda och svänger som en dröm! Riktigt rolig bräda och dessutom riktigt snabb! Återkommer när jag har testat den med andra segelstorlekar.

  • svenj

    Medlem
    18 maj, 2012 vid 18:50

    Jag fick min firemove 110 i onsdags och har haft chans att segla i torhamn både torsdag och fredag. I torsdags blev det överriggad 5.5 (turbulent 10-14m/s, chop) vilket funkade bra (28 cm sjögräsfena). I dag blev det 7.5. Oftast med bra tryck men en del vindhål. Detta kändes klockrent för brädan. Innan hade jag triplex 109 från 2004 vilken har ungefär samma segelregister. För mig planar firemove kanske lite tidigare. Svårt att komma ihåg hur gamla brädan var när man står på den nya. En definitiv skillnad är att jag nu klarar mig planande genom vindhål bättre samt att mina gippar blev 300% bättre. Innan satte jag en av fyra. Nu satt 3 av 4 och det kändes som om det var mina trötta händer som avgjorde om jag satte gippen eller inte. Jag väger 88kg. Lättare seglare eller de med bättre teknik planar säkert ännu tidigare.. Jag är klart nöjd!

    // Sven

  • claes6

    Medlem
    19 maj, 2012 vid 16:03
    dr Masse;688754 wrote:
    Eller så köper du det som så många verkar missa när man pratar “tidigt planing med mycket sväng” – en stor freestyle. Och ja, de är enkla att segla på och funkar fint att åka runt på även om man inte är en luftakrobat. Man får köra en rätt bred freeride/freeräjs bräda med hyfsat stor rigg för att klå en bra freestyle med segel runt sexnoll när det gäller tidig planing. Ett, i mina ögon, fortfarande underskattat vapen i lättare vindar om man vill ha en större bräda för sväng och manöver.

    Varför inte den här?

    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=37685&title=fanatic-skate-107l-2008&cat=12

    Masse vet vad han pratar om. Körde Skate:n en dag i vågorna i Marocko i april och har själv en 100l twintip som jag körde i Haga i helgen. Snabb planing är bara förnamnet och freestylebrädorna reder sig gott i vågorna (med vågfena!) så länge du inte ska ge dig på några Boujmaa-hopp på runt åtta meter…

  • vigla

    Medlem
    19 maj, 2012 vid 18:27
    Claes6;689069 wrote:
    Masse vet vad han pratar om. Körde Skate:n en dag i vågorna i Marocko i april och har själv en 100l twintip som jag körde i Haga i helgen. Snabb planing är bara förnamnet och freestylebrädorna reder sig gott i vågorna (med vågfena!) så länge du inte ska ge dig på några Boujmaa-hopp på runt åtta meter…

    Mmmm…. men med en freestyleplanka får du aldrig uppleva någon top-speed med fortsatt ökad accelaration, helt enkelt inte gjord för att bibehålla planing/fart några längre sträckor utan istället snabb kick-start för att kunna få tillräcklig fart för den snurr man önskar. Den tjockare profilen i tailen är utvecklad för freestylemanövrar och inte för att uppnå bra grepp/kontroll när man gippar i full spetta.

    freestyle = tidig planing, javisst men någon föraning om lite freerace/slalom-känsla blir det inte fråga om. Du har inte heller samma möjligheter att variera fotstropparnas placering utåt brädans kanter och därför inte få samma kontroll att behålla brädan plan i högre farter.

  • tea-bag

    Medlem
    23 maj, 2012 vid 16:56

    Hej

    Jag skall köpa ny bräda för lättvind och har jämfört Firemove 110 med Tabou rocket 125 och AHD freerace 115 nu under våren.

    Firemove var den jag gillade minst. Visserligen lätt att plana men det är de andra 2 också. Men Både AHD och Taboun var snabbare på toppfarten och jipparna kändes klart smidigare på dessa. Sen är RRD väldigt direkt i känslan, gillar man det så är det bra men jag gillar lite mer komfort som är i de andra 2 brädorna. Få se om det blir Taboun eller AHD:n jag köper. Det känns hugget som stucket mellan dessa.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips på lättplanad bräda?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.