Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Tips på lättvindsslalom

  • Tips på lättvindsslalom

    Publicerad av ergr på 7 augusti, 2011 vid 08:46

    Hej!
    Är ute efter en lättvindsslalom för segel mellan 7,0 – 9,5 och vill gärna ha tips på vilka brädor som funkar bra. Jag prioriterar fart mer än annat, men vill ändå att brädan skall ha skapliga gippegenskaper. Jag seglar oftast på öppet hav och väger 88kg, har seglat mycket på mindre slalombrädor.

    Tacksam för svar!

    herr-pelegrin svarade 12 år, 9 månader sedan 12 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • lasso

    Medlem
    7 augusti, 2011 vid 08:54

    Till exempel JP Supersport 136(som jag själv är supernöjd med)! Men det finns många andra spännande alternativ och märken. Är du riktigt skicklig/”driven” kanske du rentav ska investera i JP´s riktiga slalomlinje som Surfer´s Paradise har!?
    Lars

  • levieux

    Medlem
    7 augusti, 2011 vid 09:25
  • ergr

    Medlem
    7 augusti, 2011 vid 10:57

    Verkar interssant! Har du testat en sådan själv? Kan man generellt säga att en bräda med måtten b=80+, v=125+ och l=235 – 250 borde kunna fungera? Finns det märken man skall se upp med?

  • andersbq

    Medlem
    7 augusti, 2011 vid 11:13

    Carbon Art SL75

  • jester

    Medlem
    7 augusti, 2011 vid 19:05

    JP Slalom 82 är en grym bräda! Rekommenderas varmt!

  • bicless

    Medlem
    7 augusti, 2011 vid 23:16

    Tycker HTS stora slalom är löjligt lättkörd och snabb. Tar chopp nästan som en vågis 🙂 Hallelulia.
    Men osäkert köpa ny direkt från dem, har varit rätt skakigt i det företaget på sista tiden vad jag förstått. Men kan du hitta en beggad så rekommenderar jag den varmt.

    Copello har shapat den så du kan ju även beställa custom kolversion direkt från honom om du har råd. Ruskig kvalitetsfinish på dem.

  • kapten-k

    Medlem
    8 augusti, 2011 vid 22:10

    Du täcker inte registert 7.0 till 9.5 med en bräda optimalt, 9,5 kräver en bräda som är stor och bred, typ 75- 85cm bred medan har du tryck i en 7.0 kan du stå på en mycket mindre bräda. som går snabbare. jag har 3 brädor för ungefär samma register. Köp inte för stor bräda om du skall segla mycket 7.0 på den.

    Jag har en rs5 till salu, för att jag har köpt en isonic 127 och kan säga att isonicen som är 85bred inte är så kul med tryck i 7.6 som en mindre bräda är. Däremot är den grym med 9.3 Rs5an funkar optimalt med 7.6 till 8.2 men det går säkert hyffsat med 6.5- 9.5 om man har rätt fenor.

    Välj en bräda som funkar bäst med den segelstorlek du tänker köra mest.

    ungefär så här:
    7.0 slalom =58-65cm bred
    8.0 slalom =68-75cm bred
    9.0 slalom =75-85cm bred

    Vilka segel har du tänkt använda?

  • ergr

    Medlem
    9 augusti, 2011 vid 07:21
    Kapten K;664858 wrote:
    Du täcker inte registert 7.0 till 9.5 med en bräda optimalt, 9,5 kräver en bräda som är stor och bred, typ 75- 85cm bred medan har du tryck i en 7.0 kan du stå på en mycket mindre bräda. som går snabbare. jag har 3 brädor för ungefär samma register. Köp inte för stor bräda om du skall segla mycket 7.0 på den.

    Jag har en rs5 till salu, för att jag har köpt en isonic 127 och kan säga att isonicen som är 85bred inte är så kul med tryck i 7.6 som en mindre bräda är. Däremot är den grym med 9.3 Rs5an funkar optimalt med 7.6 till 8.2 men det går säkert hyffsat med 6.5- 9.5 om man har rätt fenor.

    Välj en bräda som funkar bäst med den segelstorlek du tänker köra mest.

    ungefär så här:
    7.0 slalom =58-65cm bred
    8.0 slalom =68-75cm bred
    9.0 slalom =75-85cm bred

    Vilka segel har du tänkt använda?

    Kul att så många svarar 🙂 !
    Jag borde inser att jag inte kan förvänta mig att en bräda funkar optimalt för både 7.0 0ch 9.5 och de viktigaste storlekarna kommer att bli 8.3 och 9.4, alltså riktig lättvind. En otimal bräda för 7.0 får bli nästa steg, för hårdare vindar har jag lite äldre slalombrädor som funkar.

    En fundering är hur det känns att segla en bräda på B=80+ då jag endast har erfarenhet av den gamla typen av smalare och lite längre brädor (typ Copello 285 och mindre). Tidig planing antar jag inte är något problem och skall det fungera i lättvind är ju det den viktigaste egenskapen. Känns de breda brädorna skapligt livliga att segla?

  • jester

    Medlem
    9 augusti, 2011 vid 07:46
    Quote:
    En fundering är hur det känns att segla en bräda på B=80+ då jag endast har erfarenhet av den gamla typen av smalare och lite längre brädor (typ Copello 285 och mindre). Tidig planing antar jag inte är något problem och skall det fungera i lättvind är ju det den viktigaste egenskapen. Känns de breda brädorna skapligt livliga att segla?

    Känns faktiskt riktigt bra! Körde min 82:a med rejält med drag i 7.8, och trots en massa chopp och liknande så hade jag hysteriskt kul! Hade naturligtvis gått snabbare med min speedplanka med 53cm bredd, men jag hade så j-vla kul att jag inte hade lust att gå in och byta. Det magiska är att dom inte känns abnormt stora ute på vattnet.

  • imported_macts

    Medlem
    9 augusti, 2011 vid 08:25

    Håller med Jester.

    Min förra stora slalom (Naish SP135, 82 bred) körde jag ganska ofta med 7,8 och det funkade kanon. Mycket mindre än det vet jag inte om jag skulle köra på den dock, även om det naturligtvis funkar

  • ergr

    Medlem
    9 augusti, 2011 vid 08:32
    Jester;664890 wrote:
    Känns faktiskt riktigt bra! Körde min 82:a med rejält med drag i 7.8, och trots en massa chopp och liknande så hade jag hysteriskt kul! Hade naturligtvis gått snabbare med min speedplanka med 53cm bredd, men jag hade så j-vla kul att jag inte hade lust att gå in och byta. Det magiska är att dom inte känns abnormt stora ute på vattnet.

    Hur känns brädan med 9.5? Hur mycket “tjänar man på” att köra 9.5 jämfört med 8.3 (väger ca 88 kg)? Har en förhoppning om att kunna ha riktigt roligt redan i 6-7 m/s med 9.5 + rätt slalombräda, hoppas det är möjligt

  • jester

    Medlem
    9 augusti, 2011 vid 08:47

    Har inte kört med större än 8.6 på min, men 9.5 kommer fungera kalas oxå såklart!

  • seve1000

    Medlem
    9 augusti, 2011 vid 19:33
    ERGR;664902 wrote:
    Hur känns brädan med 9.5? Hur mycket “tjänar man på” att köra 9.5 jämfört med 8.3 (väger ca 88 kg)? Har en förhoppning om att kunna ha riktigt roligt redan i 6-7 m/s med 9.5 + rätt slalombräda, hoppas det är möjligt

    Jag har en HTS PRO Carbon 85cm på 142l och 9.5. Det går kanon i 6-7 ms. Kanske inte planar så mycket tidigare än 8.6 men driver på bättre över vindhålen.
    Känns som en bra kombo. Har även kört 9.5 på 69cm slalom som lättvindsspeed och det funkar bra, kräver lite mer vind.

  • mick

    Medlem
    10 augusti, 2011 vid 05:53

    Jag har en Fanatic falcon 121. 75 bred som jag använder mest med 7.8 och 8.6. Har dock kört den ett par gånger med 7.0 och jag tycker det funkar fint också. Har man bara ett par olika fenor så är det inga problem. Om du bor i Stockholmstrakten får du gärna testa. Med 8.6 och en 45fena med mycket lyft så planar jag igång i ung. 7m/s. Jag väger 88.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    10 augusti, 2011 vid 07:56

    Jag har med en dåres envishet upprepat rekommendationerna kring JP Superlightwind i olika trådar. För det vindregister Du beskriver är brädan förträfflig. Ett alternativ är Ultrasonic 147 som Du kan läsa om på forumet på Starboards hemsida. Om Du ska tävla är dock båda dessa för breda, 90 resp 93( tror jag).

    Generellt kan jag bara konstatera att förespråkarna för små brädor med liten volym har fått konkurrens av de som rekommenderar breda brädor. Surfbutiken sålde förresten ut ett lager med en billigare bredare variant på nolltid. Det går inte att få ut allt av en enda bräda. Vill man ha kul i vindregistret 5-8 m/s utan att fördenskull segla med Forumulariggar så är hybriderna mellan slalom och Formula förträffliga. Om man är äldre, inte så vältränad eller inte så van seglare så går det utmärkt att segla SLW:n med segel ned till 5-6 kvm. Eliten må garva men faktum är att det fungerar. Lättvindshybriderna gör sig naturligtvis bäst inomskärs i platt vatten men fungerar även i chopp. Vitsen är att få så många timmar i planing som möjligt. Fundera gärna över hur många gånger Du planat under en säsong! Plussa på det antaltet med det dubbla eller tredubbla så förstår Du vad jag talar om. På lättvindshybriderna med 7.5 planar en normalviktig person i 5-6 m/s, vilket är en vanligt vindstyrka sommartid i Stockholms skärgård. Fråga Dig även varför iSonics slalombrädor ser ut som de gör – kolla bredden på brädorna!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Tips på lättvindsslalom

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.