Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips på lättvindsutrustning

  • henke_a

    Medlem
    17 februari, 2015 vid 09:20

    Har en ahd freerace 142? + np helium 7.5 & challenger fluido 9, kolbom, np x6 mast (85%)
    Är väl från ca 2010 & framåt (förutom 9:an) om nån är sugen på det.
    Inge bra på stora grejer, men det planar hyfsat tidigt. 82cm bred. Det va inte min grej med småbarn & sånt..
    10k,
    /h

  • sailortrash

    Medlem
    17 februari, 2015 vid 10:18

    @Henke_A 730969 wrote:

    Har en ahd freerace 142? + np helium 7.5 & challenger fluido 9, kolbom, np x6 mast (85%)
    Är väl från ca 2010 & framåt (förutom 9:an) om nån är sugen på det.
    Inge bra på stora grejer, men det planar hyfsat tidigt. 82cm bred. Det va inte min grej med småbarn & sånt..
    10k,
    /h

    precis, låter som en riktig lättvindsutrustning för sthlm – men med småbarn och sånt räcker det inte till. Jag var/är i samma sitts, men istället för att lägga av köpte jag en gammal formulabräda och 11 m2. Då funkar det med småbarn och sånt. det blir väl ca 30 ggr/säsong för mig, dvs i snitt 1 planing i veckan. sen brukar jag förhandla mig till en resa till öland per år också…då blir det smågrejer…

    och en och annan novemberstorm i sthlm gör ju att man får plocka fram 4.7:an här också 2-3 ggr/år..

  • jesper-b

    Medlem
    17 februari, 2015 vid 12:23

    Go big!!!!!!!!!! När jag körde formula (2004-2008) så kompenserade jag min dåliga teknik (var topp 5 hela sista året, kom 2a på en sverigekuppdeltävling och 4 på sm med en norrman framför) med att köra 12.0 istället för 11 eller 11.6 som flertalet hade som sitt största segel. Jag var relativt lätt (78kg) och ett trick för lite lättare seglare i förhållande till segelstorlek är att köra i en liter mjukare bottendel (dvs mjukare mast längre ner). Då får man fin schvung i pumpandet trots stort (och för stelt) segel i förhållande till seglarens vikt.

    Mitt råd nr 1: Om i Stockholm eller motsvarande, i vikar och sjöar, med barn, jobb mm men vill segla: GO BIG! Mitt råd nr 2: Kolla noga på utrustningen, gärna med erfaren duktig seglare som rådgivare, då kan du få till ett riktigt monsterlättvindsplanande paket, inte minst formulagrejor intrimmade för just dig!

    /JB

  • jesper-b

    Medlem
    17 februari, 2015 vid 12:31

    Jag med min 12.0 bränner ifrån övriga Sverigeeliten! /JB

  • jesper-b

    Medlem
    17 februari, 2015 vid 12:37

    Här ser man ännu bättre hur ett STORT segel ser ut. 12.0 är kanske lite överdrivet för en 62kg, men en bra och rätt intrimmad 10a skulle ge MÅNGA fina dagar i riktiga fisvindar!

  • erree

    Medlem
    17 februari, 2015 vid 14:06

    Eller så flyttar man ner till Skåne/Halland, blir inte bättre än så.. 😀 Jag började förra sommaren lättvinda, köra icke-planande freestyle i svaga vindar, och det blir till slut jävligt roligt när man kommer in i det, och hjälper enormt för hårdvindsseglingen också. Dock inget jag sysslar med när det är kallt, då känns det ovärt, men iaf maj-september.

  • henke_a

    Medlem
    17 februari, 2015 vid 16:33

    Alltså förtydligande: jag menade att jag säljer utrustningen för 10000 för att stora grejer inte riktigt var min grej. Då kan jag istället sticka ut på FSW och öva slag eller nåt. Och med barn är det lite begränsat med antal ggr man kan sticka iväg och då vill jag helst inte wasta dom på storbrädssegling.
    Men innan dess tyckte jag att det var rätt kul att kunna köra i sthlm (150 liter & 9kvm), Hellre det än inget. skulle nog kunnat tänka mig en formula med

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips på lättvindsutrustning

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.