Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips på sele med quick release

  • Tips på sele med quick release

    Publicerad av emanuele på 16 juni, 2018 vid 22:03

    Hej för någon dag sedan när jag var ute och körde fick jag en katapult och hamnade under seglet med selen i korkad.
    Fick smått panik och black out, visste inte vad jag skulle göra då jag kände att jag satt fast i bommen.
    Försökte trycka upp seglet för att få en luft ficka men utan resultat efter en stund insåg jag att det att jag skulle prova simma bort från seglet och som tur gick det. Men nu har denna händelse skrämt upp mig och jag vill skaffa en sele men Quick release och behöver tips på bra sådana selar. Den sele jag använder nu är för övrigt en sele för Kite utan något release system.

    mrquality svarade 5 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • bicless

    Medlem
    16 juni, 2018 vid 23:23

    Mystic krs krok har supersmidig release. Dakine t4, t5 osv kan också releasas helt. Men vad har du för hängselelinor? De flesta brukar sällan kunna fastna på kroken.du kör inte med rep va?

  • emanuele

    Medlem
    17 juni, 2018 vid 03:41

    Mystic krs krok har supersmidig release. Dakine t4, t5 osv kan också releasas helt. Men vad har du för hängselelinor? De flesta brukar sällan kunna fastna på kroken.du kör inte med rep va?

    Tack för svar.
    Hmm har inte så bra koll är unifiber justerbara. Är ju rep men plast runt om.

  • emanuele

    Medlem
    17 juni, 2018 vid 03:44

    Är en Kite sele så kroken är inte samma som selar för vindsurfing kan va därför den fastna. Läste något om det och det var ej rekomenderat att köra med en kite sele då kroken har en annan form.

  • sailortrash

    Medlem
    17 juni, 2018 vid 13:10

    Hej

    Det där har hänt mig många ggr och det finns en del att göra åt saken:

    Använd inte kitekrok- de utsvängda vingarna på kroken gör det mkt svårare att krångla ut en hängseletamp vid spänt läge. Jag gjorde det tidigare

    Använd inte justerbara linor- när du har en bit rep (alltså när den är justerad maxlängden) så vrider sig tampen mkt lättare och blir svårare att krångla ut

    – använd långa hängseletampar, det ökar chansen att de glider av kroken av sig själv

    – vrid hängseletamparna så att de lutar lite inåt seglet. Se till att du monterar dem ”rätt”, vilket brukar vara så att du ser en eventuell logga. När du krokar ur sen så fjädrar tamparna tillbaka en aning, de vill liksom ”bort” från kroken

    -viktigast: kroka alltid ur när det börjar kännas vilt.

    Övrigt tipps: kroka aldrig i innan du fått i framfoten i stropp. Om du är riktigt överriggad, få i båda fötterna innan du krokar i

    Sen kan man ju ”öva” skräckscenariot under kontrollerade former, på grunt vatten kanske med en kompis som kan backa upp

  • footloose

    Medlem
    17 juni, 2018 vid 23:34

    Prolimit selar har Quick release.

    https://www.prolimit.com/product-category/waterwear/men/waist-harness-windsurf-men/

    Har en äldre modell, funkade kanon

  • staffomania

    Medlem
    18 juni, 2018 vid 10:41

    Hej för någon dag sedan när jag var ute och körde fick jag en katapult och hamnade under seglet med selen i korkad.
    Fick smått panik och black out, visste inte vad jag skulle göra då jag kände att jag satt fast i bommen.
    Försökte trycka upp seglet för att få en luft ficka men utan resultat efter en stund insåg jag att det att jag skulle prova simma bort från seglet och som tur gick det. Men nu har denna händelse skrämt upp mig och jag vill skaffa en sele men Quick release och behöver tips på bra sådana selar. Den sele jag använder nu är för övrigt en sele för Kite utan något release system.

    EXAKT samma grej hände mig för ett antal år sedan (trodde jag skulle dö). Så att försöka ta sig upp under seglet och andas är en jättedålig ide. Efter den upplevelsen börjar jag tänka på att få loss kroken redan innan jag hamnat i vattnet. Hade förut en sele med quickrelease (en Ascan) och det var en jäkligt skön funktion som också gjorde selen mycket lättare att ta på och av än min nuvarande Unifiber.

  • emanuele

    Medlem
    18 juni, 2018 vid 16:59

    Yes är inte kul upplevelse speciellt inte om man är nybörjare, har precis börjat åka fort men är väldigt lätt att tappa kontrollen och det lär ju hända flera gånger att man hamnar under seglet. Har tittat på prolimit och ska nog köpa en av deras modeller. Dock har jag ingen fysisk butik som säljer dem där jag bor så det blir att beställa. dock svårt och få rätt storlek. Testade prolimits Kite selar i en butik i Stockholm men de hade endast grejer för Kite. Ska man kunna röra sig i selen eller ska den sitta fast helt i sidled?

  • mrquality

    Medlem
    19 juni, 2018 vid 21:56

    Jag hamnade också ett par gånger under segel, den endast sak som jag kan säga är att tränar att inte få panik. Det känns som att tiden går fort under vatten men i verkligheten pratar vi om sekunder. Även om man behöver andas om man är lugnt gör att kroppen och järnan fungera mycket bättre och framförallt man använder inte några extra energier under vatten. Men så klart bättre att ha en Quick release sele.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips på sele med quick release

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.