Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips på utrustning för nybörjare

  • Tips på utrustning för nybörjare

    Publicerad av Oregistrerad på 27 augusti, 2006 vid 11:55

    Hej!

    Jag har nu i sommar blivit sugen på att lära mig windsurfa! Har några frågor om vilken typ av utrustning som är lämplig… Jag är är 1&60 lång och väger 52 kg.

    Har läst att man skall ha en ganska bred bräda med lite större volym?

    Har hittat Bic Presto bräda för 3000 kr:
    Volym 120 l.
    Vikt 8,5 kg.
    Längd 280 cm.
    Bredd 58 cm.
    Kolfibermast Accelerator
    Segel:
    – Leefebvre 5,5
    – Neil Pryde 6,4
    – Gaastra 7,2
    Hängsele, Torrdräkt medföljer.

    Låter detta vettigt eller är den för svår att börja med?

    salle2 svarade 17 år, 7 månader sedan 11 Medlemmar · 82 Svar
  • 82 Svar
  • Knatte

    Gäst
    27 augusti, 2006 vid 12:22
    Oregistrerad wrote:
    Hej!

    Jag har nu i sommar blivit sugen på att lära mig windsurfa! Har några frågor om vilken typ av utrustning som är lämplig… Jag är är 1&60 lång och väger 52 kg.

    Har läst att man skall ha en ganska bred bräda med lite större volym?

    Har hittat Bic Presto bräda för 3000 kr:
    Volym 120 l.
    Vikt 8,5 kg.
    Längd 280 cm.
    Bredd 58 cm.
    Kolfibermast Accelerator
    Segel:
    – Leefebvre 5,5
    – Neil Pryde 6,4
    – Gaastra 7,2
    Hängsele, Torrdräkt medföljer.

    Låter detta vettigt eller är den för svår att börja med?

    Nope:mad:
    Det låter inte som ett vettigt paket, varken prismässigt eller passande för dig. Du bör titta på andra paket, om du skall få en bra start i sporten..
    Brädan är gammal och är en gammal tävlingsbräda och inte lämpad att börja med. Nu vet jag inte vilka segel som följer med. Men Leefebvre 5,5 är 80-tal :shocked:

  • christa

    Medlem
    27 augusti, 2006 vid 12:33
    Knatte wrote:
    Oregistrerad wrote:
    Hej!

    Jag har nu i sommar blivit sugen på att lära mig windsurfa! Har några frågor om vilken typ av utrustning som är lämplig… Jag är är 1&60 lång och väger 52 kg.

    Har läst att man skall ha en ganska bred bräda med lite större volym?

    Har hittat Bic Presto bräda för 3000 kr:
    Volym 120 l.
    Vikt 8,5 kg.
    Längd 280 cm.
    Bredd 58 cm.
    Kolfibermast Accelerator
    Segel:
    – Leefebvre 5,5
    – Neil Pryde 6,4
    – Gaastra 7,2
    Hängsele, Torrdräkt medföljer.

    Låter detta vettigt eller är den för svår att börja med?

    Nope:mad:
    Det låter inte som ett vettigt paket, varken prismässigt eller passande för dig. Du bör titta på andra paket, om du skall få en bra start i sporten..
    Brädan är gammal och är en gammal tävlingsbräda och inte lämpad att börja med. Nu vet jag inte vilka segel som följer med. Men Leefebvre 5,5 är 80-tal :shocked:

    Synd… :frown: den brädan som var så fin …! Men men vet du eller någon annan var man kan få tag på ett bra nybörjarkit beg?

  • the_novice

    Medlem
    27 augusti, 2006 vid 12:47

    Om du inte har seglat alls förut så kan det vara lämligt att gå en nybörjarkurs, kolla även med lokala surfklubbar som brukar kunna hjälpa till. Du får då prova på ren nybörjar utrustning och kan även få tips om vad du bör köpa för något. Det är ganska svårt att ge råd till nybörjare eftersom det beror mycket på fallenhet, ihärdighet och envishet. Köper man för stora grejor så är risken att man tröttnar snabbt för att det är för stort och åbäkigt men köper man för litet så blir det inget seglande utan bara badande….

  • Knatte

    Gäst
    27 augusti, 2006 vid 13:11

    Har du kollat igenom här på köp/säljes Här finns några intressanta brädor. Kanske inte klockrena nybörjarbrädor, men andra nästan lika lämpliga varianter.
    Men frågan är ju din budget. Hur mycket kan du lägga ??

  • christa

    Medlem
    27 augusti, 2006 vid 14:18

    Jag hade väl tänkt runt 5000 kr inkl segel och sånt som man måste ha…

  • the_novice

    Medlem
    27 augusti, 2006 vid 14:30

    Det svåra är väl att hitta en lämlig bräda, det har hänt rätt så mycket med utvecklingen dom senaste åren och moderna nybörjar prylarna har blivit mycket bättre. Tyvärr så säljs det nog väldigt lite av dessa begagnat. Segel är en helt annan sak, där finns det stort utbyte av begagnade prylar, gäller bara att undvika segel med cambers.

    Ett exempel på lämligt nybörjar bräda finns här (är ungefär dom måtten som du bör kika efter): http://www.skidsport.nu/start/start.asp?SeId=154088420&Aid=278

    Om du bor i närheten av Göteborg så snacka med klubben (http://gwc.se/) så kan dem säkert hjälpa dig att få prova olika grejor. Dom har dessutom en rätt så stor andel med tjejer som seglar på alla nivåer och kan komma med goda råd.

  • christa

    Medlem
    27 augusti, 2006 vid 14:47

    Gick in och kollade på brädor och hittade denna:

    http://www.skidsport.nu/start/start.asp?Aid=384&SeId=154088443&c=139

    Det står iof att den är till barn och ungdom men eftersom jag är så liten så kanske man kan ha en sån iaf?

    Bor i stockholmsområdet men tack för tipset på klubben iaf!

  • Knatte

    Gäst
    27 augusti, 2006 vid 15:03
  • the_novice

    Medlem
    27 augusti, 2006 vid 15:41

    Joyriden är väl för liten för att vara en ren nybörjar bräda, står inga mått men jag tror inte att den har större volym än ca 100liter och är väl ca 62 cm bred. Säkert en kanonbräda när du lärt dig segla lite men för liten början. Bland RRD så är det nog easyrider modellen (medium) som passar bättre…

  • christa

    Medlem
    27 augusti, 2006 vid 15:58

    Hittade en annan sida som hade måtten:
    http://butik.surfersparadise.nu/product_info.php?cPath=21_24_35&products_id=66&osCsid=a67cf5eb39e501513a09a86971ade128

    Längd: 260
    Bredd: 85
    Volym: 180
    Vikt: 11.5
    Segel: 1.0-8.5

  • jps

    Medlem
    27 augusti, 2006 vid 17:22
    Christa wrote:
    Hittade en annan sida som hade måtten:
    http://butik.surfersparadise.nu/product_info.php?cPath=21_24_35&products_id=66&osCsid=a67cf5eb39e501513a09a86971ade128

    Längd: 260
    Bredd: 85
    Volym: 180
    Vikt: 11.5
    Segel: 1.0-8.5

    Det där måste vara fel. Som Novicen säger så är denna bräda på ca 100 liter. (98l står det i katalogen). Det är ju en barnbräda så de har knappast gjort någon 180 litersmodell.

  • macl3an

    Medlem
    27 augusti, 2006 vid 17:30
    Christa wrote:
    Gick in och kollade på brädor och hittade denna:
    Bor i stockholmsområdet men tack för tipset på klubben iaf!
    Bor du i Stockholmsområdet kan jag tipsa om Saltsjöbadens vindsurfingklubb / Erstavikens surfcenter (http://www.vindsurfingskola.se/). Där kan du antingen gå en kurs eller helt enkelt hyra utrustning! Försök vara där en dag då det blåser SO eller NV.

    En tanke vore nämligen att först hyra utrustning tills du kommit förbi det första nybörjarstadiet och sedan köpa en “riktig” freeridebräda. Du växer nämligen ur en nybörjarbräda ganska fort, medan det kan vara en lite väl stor utmaning att lära sig surfa på riktig freeridebräda.

    Lycka till!

  • tsss

    Medlem
    27 augusti, 2006 vid 20:29
    MacL3an wrote:
    Christa wrote:
    Gick in och kollade på brädor och hittade denna:
    Bor i stockholmsområdet men tack för tipset på klubben iaf!
    Bor du i Stockholmsområdet kan jag tipsa om Saltsjöbadens vindsurfingklubb / Erstavikens surfcenter (http://www.vindsurfingskola.se/). Där kan du antingen gå en kurs eller helt enkelt hyra utrustning! Försök vara där en dag då det blåser SO eller NV.

    En tanke vore nämligen att först hyra utrustning tills du kommit förbi det första nybörjarstadiet och sedan köpa en “riktig” freeridebräda. Du växer nämligen ur en nybörjarbräda ganska fort, medan det kan vara en lite väl stor utmaning att lära sig surfa på riktig freeridebräda.

    Lycka till!

    om du bor i Sthm så gå med i TWC. Den som är medlem kan gratis låna klubbens brädor. Då vinner du litet erfarenhet och samtidigt kunskap om vad som finns. (Det är ganska krångligt att köpa ihop ett paket på beg marknaden.)
    TWC har en modern nybörjarbräda (hangarfartyget kallad) samt 2 äldre Elfström brädor med modern rigg, 2 course-racers -halvgamla, en modern Seatrend på 140 liter samt tre st halvmoderna mindre brädor 70-130liter.

  • christa

    Medlem
    28 augusti, 2006 vid 11:23

    Funderar på att köpa den där Joyride -04 brädan som är 62 bred och försöka hitta ett beg segel till den sen, den kostar ju “bara” 3999:- Även om jag inte lyckas lära mig på den kan jag ju gå en kurs för att lära mig och sen använda den när jag kan??

  • Knatte

    Gäst
    28 augusti, 2006 vid 13:48
    Christa wrote:
    Funderar på att köpa den där Joyride -04 brädan som är 62 bred och försöka hitta ett beg segel till den sen, den kostar ju “bara” 3999:- Även om jag inte lyckas lära mig på den kan jag ju gå en kurs för att lära mig och sen använda den när jag kan??

    Så kan man ju göra, men jag undrar om det är den bästa lösningen. Köper du en bräda som är lite bredare och har mer volym. Så har du större möjligheter att lyckas och bli nöjd.

Sida 1 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips på utrustning för nybörjare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.