Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Tips på vilken första beg. kite jag ska köpa??

  • Tips på vilken första beg. kite jag ska köpa??

    Publicerad av westcoast1 på 24 februari, 2008 vid 09:35

    Jag har aldrig kitat och kan i princip ingenting om sporten. Men har flyttat tlll väldigt fna vatten för kitesurf (sola strand – stavanger) och vill lära mig.

    Eftersom det tyvärr inte hålls nån kurs här förens i sommar så har jag bestämt mig för att lära mig på egen hand med stora mått av försiktighet.

    Så det jag behöver inhandla är alltså ett nybörjarkite set som jag kan lära mig med. Jag vill ha en riktig kite som går att surfa med på vatten och inte en träningskite. Som sagt jag har tänkt att ta det i etapper och läsa mycket och vara extremt försiktig tills jag lärt mig.

    Jag behöver alltså 1 stycke våtdräkt, 1 stycke drake och 1 stycke bräda som jag har förstått det. Absolut maxpris för första setet är 3000kr.

    vad tror ni om denna? http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/16620/cat/9

    alla tips välkomnas

    kevin_segling svarade 16 år, 2 månader sedan 8 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • xeil

    Medlem
    24 februari, 2008 vid 11:39

    Du bör vänta och gå en kurs! Och du behöver betydligt mer saker innan du kan börja. 3000 kr är lite för bara det, tvivlar på att du kommer hitta allt i ett okej skick.
    Detta är en så pass farlig sport i “fel händer”.

    Lycka till,

  • ninoh

    Medlem
    24 februari, 2008 vid 20:38

    vet att det inte är svaret du vill ha.. men seriöst, gå en kurs. lägg dom pengarna på en kurs sen kan du börja kolla grejer.

    peace!

  • simoneburgess

    Medlem
    25 februari, 2008 vid 19:34

    Om du abslut ska lära dig själv (inte rekommenderat) ska du ha en kite med ordentlig DEPOWER, dvs bowkite eller motsvarande från -06 eller framåt. Du behöver dessutum en sele förutom det du listat ovan, och lite fler neoprentillbehör om du ska börja inom de närmsta månaderna.

    Om du hittar allt detta för under 6000 kr är det ett riktigt fynd! Sorry, 3000 är inte rimligt.

  • imported_lars

    Medlem
    25 februari, 2008 vid 21:45

    Säger som de tidigare, skit i att börja på egen hand! Speciellt om du får tag på allt för 3000:-

    Spara pengarna och lägg till en hel del så ska du se att du snart är ute på vattnet! Om du som du säger vill använda stora mått av försiktighet så gå en kurs.

  • thorn

    Medlem
    26 februari, 2008 vid 16:00
    Westcoast1;446884 wrote:
    Jag har aldrig kitat och kan i princip ingenting om sporten.

    alla tips välkomnas

    Gå en kurs. det finns säkert kurser som börjar lite tidigare än i sommar.

  • pjoter

    Medlem
    26 februari, 2008 vid 17:54

    är det inga som kitesurfar där du är? om det är, fråga dom om dom vill hjälpa dig att komma igång. även om det inte blir en seriös kurs så kan dom säkert hjälpa dig komma igång för en lagom summa pengar. bra mkt säkrare än att köpa gamla grejer å försöka sig på det själv.

  • kevin_segling

    Medlem
    29 februari, 2008 vid 20:15

    alla jag har chatat med säger att man ska gå in kurs

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Tips på vilken första beg. kite jag ska köpa??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.