Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips sökes!!

  • Tips sökes!!

    Publicerad av tedan på 10 september, 1999 vid 10:18

    Häromdan surfade jag i 11-14m/s med en tiga slalom 270 och ett 6.0 segel… Det var shysst men jag har lite problem att komma i stropparna och att använda hängselen.. När jag krokar i selen och försöker ställa mig i stropparna går bara brädan up i vind… Någon som tjänner igen fenomenet och som kan hjälpa mig!!…
    Hur stort segel skall man ha typ i 8-11m/s och 11-15m/s?

    tedan svarade 24 år, 7 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 september, 1999 vid 07:53

    När du krokat i så ställer du bakfoten precis framför bakre stroppen. Därefter sätter du framfoten i främre stroppen utan att trycka ner kanten av brädan dvs håll trycket på bakre foten. Försök att falla av lite och sätt sedan in bakre foten i bakstroppen, detta återigen utan att lägga för mkt vikt på framfoten, du kan nästan lyfta lite med framfoten istället. Hoppas det hjälper.

  • dr-masse

    Medlem
    13 september, 1999 vid 11:02

    Misstänker att du kan ha haft mastfoten lite för långt bak och hängseltamparna för långt fram. Denna eminenta kombination resulterar fantastiskt ofta i att brädan vill upp och hälsa på Farbror Vindöga så fort ikrokning meddelst hängsele sker. Så flytta fram mastfoten lite (5-10 centimeter gör en j-a skillnad) och se till att hängseltamparnas mittpunkt är där draget i seglet rigger. Du skall i stort sett kunna hålla seglet i enbart hängseltampen när det är riggat på stranden och du känner efter mot vinden.

    Surfa På!

  • stefan-v

    Medlem
    13 september, 1999 vid 19:18

    Beroende var du står på brädan så fotstyr du en 270. Ha koll på fötterna. Storleken på seglet har att göra med bl a riggning (nedhal), mastfotens placering, vad du väger, vana att segla överriggat, seglets förmåga i marginalen mot överrrigg (profilstyv?) etc etc. Det går knappast snabbare för att man har överrigg men i byarna (svackor) kan du plana igenom lättare. Och så finns det en hel massa faktorer till….. Pröva dig fram. “Time on water!” Mvh Stefan V

  • ola-h

    Medlem
    15 september, 1999 vid 06:45

    När man seglar på en lite bräda är det viktigt att man belastar den rätt. Som de andra sa gäller det att inte snedbelasta brädan i sidled när man smyger i stropparna. En ännu viktigare grej är att hele tiden belasta brädan rätt i längsled. I princip görs detta genom att justera hu mycket man “hänger nedåt” i bommen. Att brädan lovar upp beror oftast på att man belastar bakre delen av brädan för kraftigt. Prova att ha seglet mindre bakåtlutat. Det skall kännas lite som du håller seglet långt framför dig. Då kommer brädan automatiskt att belastas mindre i aktern.

    När du sedan står i stropparna och har full fart kan du hålla riggen som det känns bäst.

    Även när man skall plana igenom vindhål är det viktigt att belasta brädan mindre i tailen (genom att belasta mastfoten mer).

    Ola H.

  • tedan

    Medlem
    15 september, 1999 vid 13:13

    Ok… Ni skall ha mycket tack för alla goa svar… I helgen skall jag surfa gärnet hela tiden och tack vare er så har jag nu
    fått en överblick över vad jag gjort fel…

    Surfa lungt (eller hårt…)
    / MVH Tedan

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips sökes!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.