Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips till en nybörjare?

  • Tips till en nybörjare?

    Publicerad av surftobben på 10 september, 2010 vid 19:55

    Hallå!
    Hamnade på en 4-dagars vindsurfingkurs i Polen i början på sommaren. Det var riktigt kul och det gick över förväntan trots att instruktören nästan bara snackade polska. När jag kom hem började jag genast att leta efter en bräda. Med min ytterst begränsade budget blev jag mycket glad när en vän till familjen skänkte sin gamla bräda bara jag kom och hämtade den. Det är en Bic Calypso från början på nittiotalet med ett segel på 6.4 kvadrat.

    Nu har jag seglat på den här brädan några gånger och inte helt oväntat så går det inte alls så bra som det gick med den nya utrustningen i Polen (Starboard Rio och North Sails vill jag minnas att vi använde där). Till saken hör att jag nu har seglat på en inte så stor insjö där jag har en sommarstuga med ganska svaga och byiga vindar. Första försöket kom jag inte någonstans alls men konstaterade att masten satt för långt bak och efter jag hade flyttat fram den en bit så gick det mycket bättre.

    Fast något som går irriterande dåligt är att kryssa, jag seglar mest fram och tillbaka och vinner alldeles för lite sträcka mot vinden. Är det någon som har något tips där?

    Även gipparna går dåligt, brädan svänger inte alls om så lätt som brädorna i Polen.Jag antar att jag inte står (eller har tyngdpunkten) på rätt ställe på brädan. Jag väger ca 75kg. Att slå går väl hyffsat även om jag är alldeles för långsam och tappar den mesta av farten.

    Tacksam för tips!
    /Tobbe

    surftobben svarade 13 år, 7 månader sedan 2 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • tsss

    Medlem
    10 september, 2010 vid 22:14

    hej

    Bic Calypso har ju centerbord så den borde ta höjd lika bra som en modern nybörjarbräda. Om du har det nedfällt förståss.

    Men jag undrar vad du har för rigg, är den lika gammal som brädan så är ju det en svag punkt?

    En annan grej är att det är lätt att kryssa i svaga vindar om vinden är stabil. Då kan alla ta höjd. Men när det är en liten vattenyta med land runtomkring så tar det ett tag innan man vänjer sig att “käka höjd” när vinden vrider fram o tillbaka. På et surfsegel ser man ju inte om det är överstegrat, vilket man ju gör på t ex jollesegel, så man måste vänja sig vid känslan av om man har kraft eller ej…

    Så kanske du behöver bättre segel med mer drag samt mer träning i att utnyttja vindvrid osv

    Sen så är ju Calypson längre än moderna brädor så lågfartsgippar blir mer utdragna eftersom vattenlinjelängden bjuder motstånd,,

  • surftobben

    Medlem
    11 september, 2010 vid 11:53

    Tack för ditt svar! Riggen är också från början på 90-talet. Bic Fun Sail tror jag att seglet heter. Vad mast och bom heter vet jag inte men antar att det är från Bic alltihop.

    Centerboardet har jag givetvis nedfällt när jag ska kryssa. Vinden brukar vrida sig och vara byig så det är kanske en viktig anledning till att jag tycker det är svårare än i Polen där vinden var stadigare och det fanns större ytor att röra sig på.

    När det gäller att utnyttja vinden maximalt så är det väl bara träning som hjälper, inte helt otippat… Att det är svårare att svänga runt fick ju sin naturliga förklaring. Att jag inte tänkte på det själv…

    Nu ska jag ge mig ut med brädan om det blåser tillräckligt nere vid sjön… (Det ser ju inte så lovande ut här hemma direkt)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips till en nybörjare?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.