Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips till ny fena?

  • Tips till ny fena?

    Publicerad av saratoga på 27 december, 2007 vid 23:23

    Sitter och kikar lite på diskussioner om fenstorlekar för att få ett grepp om vad jag ska införskaffa för fena. Tills nu har jag klarat mig (fuskat) med en mast och bom till tre segel. Men nu med ett fjärde segel införskaffat (4,7an) blir det nog till att hitta en till fena också.

    (Jag försöker hålla ner utrustningen till ett minimum men har varit väldigt nöjd med den de senaste åren, dock med komponenter utbytta då och då.)

    För tillfället kör jag:

    TrippleX 115l (34 cm orginalfena)

    SO 4,7 (ej testat ännu, måste hitta en mast)
    Onshore 5,3
    Spark 6,0
    Saber 6,7

    Läste att man bör ha en fena till varje segelstorlek men om man ska satsa på en mindre fena i detta fallet vad ska jag hitta på då?

    Tacksam för tips!
    /Peter

    Knatte svarade 16 år, 4 månader sedan 2 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • saratoga

    Medlem
    2 januari, 2008 vid 17:06

    Kom på att jag har en 31 cm-fena på en bräda jag inte använt på många år. Kan den vara lämplig?

  • Knatte

    Gäst
    2 januari, 2008 vid 17:48

    @saratoga 436367 wrote:

    Kom på att jag har en 31 cm-fena på en bräda jag inte använt på många år. Kan den vara lämplig?

    Beror väl lite på vad för slags fena vi pratar om?? Är det samma feninfästning till att börja med? Powerbox gäller väl för fanatic?

    Sedan vill man kanske ha en fena som är lite mer bakåtsvept/manövervänlig i små storlekar. (Om du inte skall köra speed/slalom mest)
    Men om bara fenan passar i boxen och har en outline som du tror passar din seglingsambition, så är det bara tuta och köra. Men samtidigt vet jag inte hur liten fena som du kan ha på denna brädan? Men någonstans runt 30 cm kanske är minimum?

  • nlc

    Medlem
    2 januari, 2008 vid 18:40

    Tja, allt mindre än originalfenan borde funka bättre med de små seglen. Kolla t.ex. Boards fenstorlekskalkylator

  • saratoga

    Medlem
    3 januari, 2008 vid 11:49

    Kommer inte ihåg vad infästningen heter men de verkar vara identiska. Formen är relativt lik orginalfenan så den verkar då vara ett bra alternativ.
    Bara ut och prova när man blir av med förkylningen! Blåser riktigt bra nu utanför fönstret i Erstaviken!

    Fenstorlekskalkylatorn verkar inte gilla mina mindre segel men jag låg på gränsen för de övriga värden man fick välja så det kanske felar där, men med 6.0 så föreslog den orginalfenan. Tackar för hjälpen! Antog att det fanns någon tabell man titta på.

  • Knatte

    Gäst
    3 januari, 2008 vid 15:28

    @saratoga 436483 wrote:

    Kommer inte ihåg vad infästningen heter men de verkar vara identiska. Formen är relativt lik orginalfenan så den verkar då vara ett bra alternativ.
    Bara ut och prova när man blir av med förkylningen! Blåser riktigt bra nu utanför fönstret i Erstaviken!

    Fenstorlekskalkylatorn verkar inte gilla mina mindre segel men jag låg på gränsen för de övriga värden man fick välja så det kanske felar där, men med 6.0 så föreslog den orginalfenan. Tackar för hjälpen! Antog att det fanns någon tabell man titta på.

    Då är det ju bara att köra och se om det blev bättre snurr på grejerna med lilla fenan!:smirk:

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips till ny fena?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.