Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing tips till vivace!

  • tips till vivace!

    Publicerad av royalbeastieboy på 9 december, 2001 vid 14:54

    Hur skall jag optimera min rejsiga bic vivace för lättare vindar? har nån koll på maxfena å maxsegel å sånt? har nu en 35 fena och 6,9 som störst, men skulle gärna vilja ha nåt större, hur stort funkar? vivacen e en 283

    kapten-k svarade 22 år, 7 månader sedan 6 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • surfskutt

    Medlem
    9 december, 2001 vid 16:29

    kolla på http://www.bicsport.com
    Där finns trimnings tips och max fenor mm…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 december, 2001 vid 22:26

    Vilken storlek pa bradfan?

  • robin

    Medlem
    10 december, 2001 vid 07:49

    Antar att det är 282 du menar (107 liter), jag kör 7.5 till min (carbonversionen, fast det borde inte spela någon direkt roll) och det funkar utmärkt. Jag har en 40-fena som inte är för stor (väger 83 kg) men jag tycker av någon anledning att min 35:a funkar bättre (35 – original, 40 – den som säljs med någon av technobrädorna så vitt jag vet).
    Har sett en kille köra 7.8 racesegel på den och det gick bra, han var snabb…

  • royalbeastieboy

    Medlem
    10 december, 2001 vid 16:47

    det är en 282:a, 107 liter, 56 bred tror jag, carbon givetvis…
    så 40 cm fena å 7,5 funkar bra? gott å höra eftersom jag tänkt att skaffa ett 7,4:a simmer zero 7, nån som har nåt att säga om det seglet?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 december, 2001 vid 18:21

    kasst segel! har ett sen i sommras, seglat med 1/2 gang, inget bra drag alls, kop NP

    peter

  • royalbeastieboy

    Medlem
    10 december, 2001 vid 18:55

    jaha, första gången jag hört nåt negativt om zero 7, vilket NP menar du när du säger köp NP?

    MVH /Emil

  • oscar

    Medlem
    10 december, 2001 vid 19:08

    Testvinnare i MÅNGA test världen över. Som alla segel är riggning efter rådande förhållanden A och O. Har man använt ett segel 1/2 gång så kan man inte säga mkt om hur det funkar.
    Kolla in det här från windsurfingmag t ex, (Halo lika med superbr.).

    Easy-Rigging Sailor[halo]: Slide the mast in, follow the accurate specs written on the sail, and give it a pull. Rigging the Zero Seven is straight forward, but we’d recommend using a tool for proper downhaul tension.

    Low-End Power Sailor[halo]: At minimal downhaul and outhaul settings, the Zero Seven has great low end. It powers up smoothly, with plenty of punch for popping onto a plane without sacrificing control.

    High-End Control Sailor [halo]: With Seven battens and an almost all-monofilm body, the Zero Seven can handle wind. The draft stays locked. Gusts transform into instant board speed with minimal changes in stance. You’re at the helm on the Zero Seven, no matter the wind.

    Speed Sailor [halo]: Testers liked the Zero Seven’s top end, especially on beam and broad reaches. They frequently commented on its blistering speed and uncanny ability to accelerate instantly in gusts. Powered up, it’s easily competitive with cambered race sails across and off the wind.

    Comments: Of all the free-ride sails, the Zero Seven stood out with its impressive speed and stable draft. Its crisp, responsive feel gave testers hands-on control in a broad range of conditions. But don’t pigeonhole this sail as strictly a back-and-forth basher. The Zero Seven’s light weight makes any maneuver easy and broadens its applications into bump-and-jump and freestyle fun.

  • royalbeastieboy

    Medlem
    10 december, 2001 vid 19:23

    ja det är väl mest sånt jag hört om zero seven…!

  • kapten-k

    Medlem
    13 december, 2001 vid 05:19

    har testat nästa alla vivace från ca-95-99
    Ett tips är att skaffa ett cambersegel till den brädan
    det enda simmer jag har testat var skräp…
    max runt 8 kvadrat tror nog 7.4 +38cm fena är ganska idealt för lätt vind
    de har en ganska rak botten kurva så ha mastfoten ganska lågt fram så får du större våt yta att plana på
    /Kapten K

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing tips till vivace!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.