• Publicerad av anonym-anvandare på 30 oktober, 2001 vid 23:11

    OK-
    Testade att sätta mastfoten fem cm längre bak.
    Resultat- stor skillnad. Känndes som en helt ny bräda. Mittpunkten blev mkt stabilare (hade den nog för långt fram förut) men balansen……….oj, oj, oj, totalt annorlunda. Svårt i början men efter att jag lärde mig de nya tryckpunkterna så känndes det mkt bättre, tidigare planing och snabbare acceleration, bättre position i selen och lättare att styra brädan vid planing, känndes precis som en stor vattenskida istället för en bräda. Skönt!

    Tetade olika position och vidd på seltamparna.
    Resultat- regeln om var man SKA placera tamparna funkar inte för mig, tror nog att tumregeln snarare ska vara, var och en måste hitta sin egen placering. Men- det var stor skillnad i kontroll när jag minskade mellanrummet mellan fästena, mer kontroll med lite mindre än en handlängd mellan fästena. Då kan man styra seglet med kroppslutningen bättre, dock lite minskad balans, men samtidigt har man mer kraft MOT seglet.

    Att komma i fotstropparna:
    Jag tycker det är lättast att sätta i främre fot först och placera bakre foten PÅ bakre fotstropp, tills man fått bra balans, då man flyttar bakre foten in i fotstroppen. Som att byta från två vattenskidor till en när man är igång. Men VARFÖR finns det inget fäste på Vipern att sätta EN bakre fotstropp i mitten? Skulle vara mkt bättre.

    Annars var dagen helt fantastisk, mkt kastvindar på Värtan, men längre upp från Näsby badet fanns otroligt bra vindar, det känndes som att köra racerbil.

    Fler sånna här dagar!

    (Man är en turistattraktion när man är ute och kör så här års, när jag kom in till stranden stod det en grupp på tio pers och stirrade på mig som om jag var marsian som just landat med sitt rymdskepp. “Får vi bara fråga… är det inte kallt…?”” Nej då, diskhandskar skyddar mot allt.”)

    anonym-anvandare svarade 22 år, 5 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    31 oktober, 2001 vid 07:24

    Det var ju kul att läsa att det funkade fint! Hade ju lätt kunnat bli lite surt för mig annars… 😉

    Att vara turistattraktion så här års är en fin sak med vindsurfing i vårt avlånga land. Själv kan jag inte bestämma mig om prylarna skall med till norra Roslagen i helgen, ser ut att bli vind på söndag men 0 till +3 grader lockar inte sådär jättehårt…

    Vad klen jag börjar bli. Dags att ta på sig diskhanskarna, antar jag. I övrigt håller jag med om dina observationer vad gäller sele å stroppar (även om placeringen av hängseltamparna inte är SÅ egen, seglets tryckpunkt styr nog för de allra flesta). Jag kör oxå med lite mer än en handbredd mellan tamparna, har gjort det i tio år nu så det sitter i…

    Surfa På!

  • varfor

    Medlem
    31 oktober, 2001 vid 07:55

    I näsbypark eller`värtahamnen (eller båda).

  • anonym-anvandare

    Medlem
    31 oktober, 2001 vid 10:56

    Utgår från Näsby Parksbadet, körde mkt vid Viggbyholm och Tornön igår.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.