Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Tisdag south side

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 juni, 2005 vid 19:40

    Ett hinna med observationer inna tiden för överklagandet går ut kan nog vara lite problem men en intressant sak hade ju varit om folk skulle kunna räkna fåglarna (säg i 50tal) och om de flyger iväg när kiten kommer eller om de stannar kvar. Med några observationer av denna typ kan man enkelt testa hypotesen att fåglarna ej påverkas av kiten. Problem kan dock vara att inkludera alla fåglar eller vara selektiv i arthänseende. Övrikga prolbem med missade observationer etc kan man ta sig runt blah blah blah…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 juni, 2005 vid 19:43

    Svar till:


    han var faktiskt inte helt främmande mot iden att begränsa kitningen typ mellan taggtrådarna.

    [/ QUOTE ]

    Har Jan Åke Hillarp sagt detta?

  • pjoter

    Medlem
    7 juni, 2005 vid 20:16

    det var jag som tog upp hur dom hade i danmark där man launchade på en begränsad yta som blev en tratt ut i vattnet där man hade ett större yta på vattnet. sen föreslog jag att vi vi kunde ex hålla oss inom där båtarna ligger längst in och sen köra på en yta mellan taggtrådarna ungefär sen när vi kom ut en bit. detta tyckte han lät som en ide man faktiskt kunde tänka på och att vi borde ta upp detta i överklagan. vi sa dock inget om hur långt ut en bit ut är. det var också genom detta vi kom in på att faktiskt låta några forska på den egentliga påverkan av kite (hans egna förslag).
    tilläggas bör att han tyckte kite var en mkt trevlig sport och tyckte det såg mkt härligt ut! han gillade hela att vara ett med naturen-biten. däremot tyckte han då att sporten inte passade på vissa ställen pga påverkan han har observerat av den.
    han hade inte sett videorna vi skickade med i överklagan och lät väl inte sådär jättesugen på att se dom heller.

    detta är så jag uppfattade det halvtimmeslånga trevliga samtal jag hade med honom.

  • gogga

    Medlem
    7 juni, 2005 vid 20:19

    det var en grymt bra session i skanörs hamn…
    Bra, pjott att du tänkte köra på tippen trots att du vet att det är förbjudet, arsle

  • pjoter

    Medlem
    7 juni, 2005 vid 21:20

    de va gött i hamnen alltså. va påväg dit då jag fastnade på tippen. synd att de drog ut på tiden så mkt där då.

    å du, du ska ge fullständigt fan i var jag tänker köra. spec då du inte har nån koll alls på vad du pratar om.

  • bates

    Medlem
    7 juni, 2005 vid 21:29

    Alltså ärligt talat pjoter, du missade antagligen dagens kommentar från Mr Hillarp i stil med ” ni är bara här för att ni inte får”. Säger det inte en del om hans inställning, och detta var innan kommentaren om “fåglarna kan flyga någon annanstans” (vilken inte hjälpte). Att han sedan står där och verkar ta helt avstånd från hur förbudet kom till, visar total brist på intresse för video-dokumentation av surfare och att han enligt egen utsago bara är ansvarig för tillsynen är absurt. En annan sak som slog mig är att han säger att det är de stora fåglarna i och omkring vatten som blir störda, inte generallt småfåglar (detta kan har varit en förenkling för oss ovetande dock), är det så svårt att visa på enskilda arter eller har detta gjorts, det verkar som om det vara handlar om “fåglar”. Inte kan väl varenda art vara beroende av näset och hotas av utrotning om 250 meter kuststräcka mellan några båtar används som bas för kitesurfing typ en gång i veckan. Mer och mer talar för att det inte är fåglarna som är hotade utan fågelskåderiet. Ja strunt samma, hoppas bara att jag spelar ngn positiv roll för fåglarna när jag nu satt min fot på tippen för sista gången…och skanörs hamn var riktigt bra idag smile.gif

    P.S
    Har ngn sett skylten om förbudet på tippen confused.gif

  • pjoter

    Medlem
    7 juni, 2005 vid 22:40

    den kommentaren missade jag nog då. va väl innan jag kom. då jag pratade med honom hade han inte alls den inställningen eller attityden. kanske kan vara så att jag helt enkelt var intresserad av vad han hade att säga som fick honom att lägga till en annan attityd.

    då jag pratade med honom nämnde han flera arter som var mkt skygga och som vad jag förstod från honom skrämdes iväg av kiten. kommer tyvärr inte ihåg vilka arter detta var.

    det vi inte riktigt tänker på är att han säger inte att det är bara kite som skrämmer fåglar på hela näset utan turism, friluftsliv, badare, kossor mm. något som under lång tid gjort att fåglarna fått mindre och mindre utrymme. det är just detta utrymme som fåglarna nu har kvar som han vill skydda och det är precis ett sånt ställe tippen är.
    känns inte så svårt att förstå hans oro precis.

  • gogga

    Medlem
    8 juni, 2005 vid 06:59

    Svar till:


    å du, du ska ge fullständigt fan i var jag tänker köra. spec då du inte har nån koll alls på vad du pratar om.

    [/ QUOTE ]

    Är du dum i huvet???!!!
    Det ligger väl i allas intresse att se till att inte köra på förbjudna områden, och eftersom det gäller näset får ju vi i NL ta vårt ansvar.

    och jag är ju ganska säker på att du inte bara tänkte “svänga förbi tippen för att få en trevlig pratstund med Mr Hillarp”. Men det är ju lätt att gömma sig bakom sånt.

    Trodde att du om någon skulle respektera förbuden.
    Att du ens förslog det när vi träffades i höllviksstrand visar ju vilket omdöme du har!

    man lär så länge man lever…

  • melker

    Medlem
    8 juni, 2005 vid 09:34

    Förbud är till för att brytas. Ansvar hit och ansvar dit. Respekt däremot är en annan femma.

  • ozzcarr

    Medlem
    8 juni, 2005 vid 09:35

    Äh vafan!!!! Så länge Länsstyrelsen inte gått ut med något förbud är det ju fritt fram. Nu blev det ju så att Hillarp kom ut och informerade om att det är förbjudet, så nu är det kört! Men Pjoter jag tyckte du gjorde rätt som åkte dit, är inte din skyldighet att lusläsa LS hemsida innan du drar ut. Brist på information är definitivt inte vårat fel, men i går fick vi ju svar på tal så nu vet alla det. Tippen eran is over!!!! frown.gif

  • pjoter

    Medlem
    8 juni, 2005 vid 11:14

    orkar inte…. tar de då vi ses nästa gång istället.

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Tisdag south side

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.