Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing titta vad jag hitta, windpower

  • surfen

    Medlem
    17 juli, 2003 vid 05:08

    Det var en redig länk om vindar! wink.gif

  • lars_k

    Medlem
    17 juli, 2003 vid 06:22

    Intressant.
    Sveriges framsida regerar, men det var ju ingen nyhet.

  • kallekobra

    Medlem
    17 juli, 2003 vid 06:27

    kanske inte denna vecka….. smirk.gif

    men annars så e det ganska gött här.

  • lars_k

    Medlem
    17 juli, 2003 vid 06:37

    En behövlig vilovecka med sol & bad. Underbart 😛

  • klepper

    Medlem
    17 juli, 2003 vid 11:01

    Tackar för länken, mycket intressant, nu kan jag fördriva tiden här på jobbet.

  • rikard_j

    Medlem
    18 juli, 2003 vid 12:40

    Skumt… confused.gif
    Tarifa verkar ha lika mycket vind som mitt i svensk inlandet.

  • bonasurf

    Medlem
    18 juli, 2003 vid 13:35

    Tack den behövde jag för att känna mig lite mindre missnöjd med att inte vara utomlands. Södra sverige är faktiskt helt ok vad gäller vindstatistik om man är beredd att köra runt lite.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 juli, 2003 vid 15:14

    vet inte riktigt vad den visar,
    måste vara något årsmedelvind dag som natt, 24 timmar.
    Varit i Tarifa och där blåser det mycket, fullt med vindkraftverk. Kanske kan det vara så att ställen söderut
    som stoltserar med bra surf blåser 14m/s 4 timmar om dagen,
    medans i sydsverige 10m/s 24 timmar om dygnet då lågtryck passerar.
    blåshålet Guincho är ju inte heller markerat.
    Eller visar kartan uttagen effekt typ på befintliga kraftverk.?.
    Hur som helst är det 14m/s i sverige vid 13 C så känns det ju mer än 14m/s i 28 grader på GranCanaria, luften har ju
    högre densitet vid lägre temperatur.
    Men då finns ju lågtryck och högtryck ochså så det kanske jämnar ut sig.
    oceanweather visar mycket bättre tycker jag.
    //actic surfer

  • ola_p

    Medlem
    18 juli, 2003 vid 16:47

    How to Read the Wind Map of Western Europe

    This wind map of Western Europe was originally published as part of the European Wind Atlas. The details on how to interpret the colours are given in the legend above. Please note that the data for Norway, Sweden and Finland are from a later study, and are calculated for 45 m height above ground level, and assume an open plain.

    The purple zones are the areas with the strongest winds while the blue zones have the weakest winds. The dividing lines between the different zones are not as sharp as they appear on the map. In reality, the areas tend to blend smoothly into one another.

    You should note, however, that the colours on the map assume that the globe is round without obstacles to the wind, speed up effects , or varying roughness of the terrain. You may therefore easily find good, windy sites for wind turbines on hills and ridges in, say the yellow or green areas of the map, while you have little wind in sheltered terrain in the purple areas.

    The Power of the Wind

    In case you cannot explain why the calculated mean power of the wind in the table is approximately twice the power of the wind at the given mean wind speed, you should read the four to six pages starting with the Weibull Distribution.

    Reality is More Complicated

    Actual local differences in the terrain will mean that the picture will be much more complicated, if we take a closer look. As an example, we will now take a closeup view of Denmark on the next page.

    Läs ordentligt… crazy.gif Tarifa är förmodligen en lokal variation, som inte syns på kartan…

  • lars_k

    Medlem
    18 juli, 2003 vid 16:53

    På kartan över Danmark ser man de lokala variationerna:
    http://www.windpower.org/en/tour/wres/dkmap.htm
    Kan ju skilja oerhört mycket inom nån mils radie.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 juli, 2003 vid 17:15

    Att det skulle vara vindsäker på Haga är alltså en förlegad myt!

  • jpeter

    Medlem
    19 juli, 2003 vid 21:50

    SKämtar ni? Här på Mälaren har det knappt blåst nånting de senaste vekorna. Men 15-19juli var jag i gbg(förstås utan surfprylar) Men det blåste ju järnet större delar av tiden jag var där. Men det kan hända att ni är mycket mer kräsna. Självklart är ju iaf att man flyttar härifrån så fort man får möjlighet.

  • lars_k

    Medlem
    20 juli, 2003 vid 04:56

    Har hållit koll på vindmätarna senaste veckan. Har pendlat mellan 4-6 m/s hela tidan tycker jag. Det kallar inte jag järnet wink.gif
    Det ska blåsa minst 10 m/s så man kan köra vågor. Men jag kan ju fisa omkring i 7 m/s med 112l och 7.1 iofs, men det känns ju lite lamt.
    Flyttar du hit får du nog en annan referensnivå. Gör det =)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing titta vad jag hitta, windpower

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.