Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Torhamns Udde idag?

  • Torhamns Udde idag?

    Publicerad av hagakitesurf-se på 9 juni, 2011 vid 05:38

    Är det någon som skall ut?

    Hur funkar Torhamns Udde på Väst?

    Jag funderar på åka ner från Öland så jag är där ca 15:00

    Ring gärna mig om ni skall ut 0734 12 85 56

    /Henke

    lidde svarade 12 år, 9 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • christian

    Medlem
    9 juni, 2011 vid 11:35

    Hej

    Känns inte riktigt som att det blir någon toppensession där ute idag!

    Torhamns insida funkar i vindriktningar från 150-315
    250 är vanligaste vindriktningen och ger ett halvvindsspår i princip parallellt med stranden
    När vinden passerar 270 blir det lite svårare att hålla sig på rätt sida den avbojning som är gjord ut emot udden eftersom man launchar kitarna precis i kanten på den och ett halvvindsspår skär därmed diagonalt in i den fredade zonen.

    Den naturliga lösningen är att gå bort emot torhamn en bit (50-100 m) och starta därifrån.

    Att ligga och kryssa sig igenom den fredade zonen bara för att vinden ligger fel är ingen bra lösning !

    Vår verksamhet där ute är under konstant observation, så om alla hjälps åt att hålla sig på rätt sida bojarna finns det goda möjligheter för oss att få vara kvar. Det ÄR blekinges vindsäkraste ställe.

  • jaca

    Medlem
    9 juni, 2011 vid 15:13

    Västlig vind som det verkar vara just nu (17:00) fungerar finfint för oss kajtare men sämre för vindsurfare! Syd till Väst fungerar bäst! Glöm allt vad ostvindar heter därute och respektera avbojningen. Kör hela vägen ut till natureservatets parkering. Gå ner i fårhagen på ostsidan (stäng grinden). Håll dig norr om de röda bojarna och kör inte för nära öarna. Mycket förmaningar men det finns ögon från Länsstyrelsen på oss som gärna sätter stopp om dom får chansen (det har dom redan gjort i våras men tack vare Christian så upphävdes det).

    //AA

  • christian

    Medlem
    11 juni, 2011 vid 20:44

    Att Länsstyrelsen i Blekinge i dagsläget skulle vara ute efter att sätta stopp för vind- och kitesurfing på Torhamns naturreservat är nog att ta i.

    Min uppfattning är att de tar sitt tillsynsansvar av reservatet på allvar. Alla aktiviteter som interfererar med en helt orörd miljö blir då en möjlig negativ påverkan på syftet med reservatet (olika för alla reservat)
    När de inte vet säkert om en viss verksamhet stör har de en benägenhet att ta det säkra före det osäkra och betrakta det som en potentiell störning => förbud eller restriktion tills man har resurser att göra det som görs av Eva Olsson på Lsty i Skåne, en vetenskaplig studie och miljöprövning av hur kite-och vindsurfing påverkar djur och natur.

    Det som hände i fjol var förmodligen en influens från andra län. Inte så kul när det hände, men resultatet blev att de nu har en betydligt bättre förståelse för oss och vår verksamhet.
    Vi har analyserat den biotopsinventering som är gjord för reservatet och är helt överens om att det inte finns något skyddsvärt som kan förväntas påverkas negativt under förutsättning att vi använder ytorna i enlighet med klubbens policys, det var den som var nyckeln till framgång, för då kunde vi visa att vi håller oss på ett sådant avstånd från en intressant tärnkoloni med kitarna, att en störning omöjligt kan uppstå.

    Den största framgångsfaktorn är att vi har ett mycket bra förhållande till ornitologerna och det i sin tur är grundat på att vi helt släpper känsliga ytor och håller oss där vi lovat. En trovärdighetsfråga!

    Man skall vara nogsamt medveten att reservatet frekventeras av ett stort antal människor och det finns säkert en hel del av dem som inte delar den uppfattning ornitologstyrelsens har.
    Mina föräldrar är pensionärer och går dagligen en motionspromenad på reservatet. För några veckor sedan hittade de två personer med enmetersobjektiv som föreföll helt koncentrerade på den verksamhet som bedrevs på vattnet av 2-3 kitare. Det fanns glädjande nog inget att anmärka på, vad mina päron kunde se.

    Personligen tror jag att om vi skulle bli portade från reservatet är det ett resultat av att någon eller några bestämt sig för att tillämpa lite individuell frihet och struntat i avbojningen. Då har vi förlorat vårt förtroendekapital och är utelämnade åt tillsynsmyndigheten.

    Vill vi vara kvar på blekinges bästa och vindsäkraste ställe är det allas ansvar att se till att det bara åks där vi får åka. Det är svårt att förbjuda det som sköts oklanderligt!

    Hoppas alla locals och tillresta (prospects) får en riktigt bra och incidentfri sommar på Torhamns udde!

  • lidde

    Medlem
    3 augusti, 2011 vid 10:59

    Är i Karlskrona en vecka och det ser ut att blåsa syd-sydost i några dagar nu.
    Någon som kan ge mig ett bra tips på var jag ska åka för att kitesurfa i denna vindriktning.
    Hur är området runt Kristianopel? Tacksam för vägbeskrivning.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Torhamns Udde idag?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.