Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torhamns Udde_regler för Kite och Vindsurfing

  • Torhamns Udde_regler för Kite och Vindsurfing

    Publicerad av christian på 15 juni, 2010 vid 16:25

    Hej

    Idag har jag haft ett möte med Länsstyrelsen angående Kiteförbudet på Torhamns naturreservat.

    För att göra en lång historia kort:
    Beslutet om kiteförbud gäller inte
    Vi kan köra och launcha precis som vi gjort innan (året om) men skall hålla 150 m till Båtaskär och det finns nu en fast gräns mellan öarna Hammaröra och Båtaskär för att skapa en en helt ostört område mellan vår yta och farleden.
    Klubbens policy om hur ytan skall delas upp föll väl ut i diskussionen, för med den kunde vi visa att vi som regel inte kom närmare Båtaskär än 500 m. Finns bifogad som policy del 2.
    Det är nog bra om vi håller oss till den principen framöver!

    För resterande del av reservatet och området mellan Udden och Långören gäller Kiteförbud året om i enlighet med de överenskommelser vi tidigare gjort med Karlskrona Ornitologiska klubb.

    Reservatsföreskrifterna gäller ALLTID och kommer att kunna överrida alla tolkningar om det finns misstanke om att vi stör djurlivet => gäller även i kite- och surfzonen

    Uppdaterad 10 Juni:
    Postade samma bild 2ggr
    I mitt sista inlägg finns länken till rätt bild

    christian svarade 13 år, 11 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • s-1441

    Medlem
    15 juni, 2010 vid 16:29

    alltså får vi surfa där vi alltid gjort? (vindsurfarna) 🙂

  • matsb

    Medlem
    16 juni, 2010 vid 04:27

    Gott ….:-)

    Bra jobbat!!!!

  • christian

    Medlem
    19 juni, 2010 vid 08:36

    Hej

    Jag lyckades få med samma bild 2 ggr i mitt första inlägg i den här tråden

    Här kommer en länk till den bild jag trodde blev postad:
    http://www.primesite.se/wordpress/wp-content/uploads/2010/06/kite-och-surfzon_policy1.png

    Och här är den förklarande texten:
    Här är en bild på klubbens policy (utarbetat i fjol och antagen under årsmötet 2010) om hur vi skall segla i vår gemensamma kite-och surfzon.
    Den är i allt väsentligt en fastställd version om hur vi i praktiken alltid seglat, så några större inskränkningar i individens frihet är det inte frågan om.
    Den tomma ytan i Zonen är tom tills vinden vrider till väst, då vrids samtliga områden 45 grader medurs.

    Områdesindelningen är principiell men grundtanken är att Kitarna seglar i lä om Vindsurfarna

    Huvudsyftet är att slippa olyckor genom att undvika en massa onödiga väjningssituationer.
    De internationella väjningsreglerna är den absoluta grunden men vi definierar åt vilket håll man skall väja

    Vinden in om Babord väjer (seglar med vänster hand närmast masten)
    Upphinnande väjer
    Väjningspliktig Kitare väjer i lä om Vindsurfare och lyfter draken för annan kitare
    Värjningpliktig Vindsurfare väjer i lovart om Kitare och normalt akter om annan vindsurfare
    Upphinnande Kitare väjer i Lä om Vindsurfare och normalt lovart om annan kitare
    Upphinnande Vindsurfare väjer i Lovart om Kitare och vindsurfare

    I de diskussioner vi haft med Länsstyrelsen blev just den här bilden viktig, för med den som stöd kunde vi visa att i praktiken var Kitarna aldrig närmare båtaskär än 500 m och därmed svårligen kunde ha någon mätbar negativ inverkan på de skräntärnor som häckar på Båtaskär.

    Det är måhända en motiverande faktor för den som tycker det här är något man kan bortse ifrån!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torhamns Udde_regler för Kite och Vindsurfing

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.