Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torö – Bråk

  • david_w

    Medlem
    25 oktober, 2008 vid 19:19
  • fjant

    Medlem
    25 oktober, 2008 vid 19:28

    @David_W 511561 wrote:

    Denna man är nu polisanmäld, se http://surfsverige.se/index.php?option=com_joomlaboard&Itemid=95&func=view&id=46607&catid=2

    David

    Shit, vilken historia!!! Mycket bra av dig att du lyckades hålla dig lugn och veva ner gubben. Hoppas att du går segrande ur det här…

    /Fjant

  • goose

    Medlem
    25 oktober, 2008 vid 19:30

    @appel 511546 wrote:

    Tråkig läsning… Sitter i en stuga på Torö och njuter av den tilltagande vinden och hade ställt in mig på justering av P.B. (speed) i morgon i nämda Kärringvik. Kan man utan överdriven arbetrsinsats och risktagning överhuvudtaget nyttja stället i morrn? Har förståelse för killens önskan om att få vara ifred, men det får ju finnas gränser för det med…

    Finns det möjlighet för dig ikväll att titta om grinden är igenbommad?

  • krippe

    Medlem
    25 oktober, 2008 vid 19:38

    Läste den här PDF filen om Allemansrätten på Naturvårdsverkets site

    http://nvv.sh.ateles.se/epages/NVV.sf/sv_SE/;Currency=SEK?ObjectPath=/Shops/NVV&ChangeAction=NVVDownloadFile&Filename=620-8161-6.pdf&ChangeObjectID=4566&ErrorAction=View&ErrorObjectID=49205&ViewAction=RedirectToUrl&RedirectUrl=?ObjectPath=/Shops/NVV

    http://www.naturvardsverket.se/Documents/bokhandeln/620-8161-6.htm

    Har mycket svårt att tro att han kan hindra oss från att komma ner till stranden och nyttja den vid Kärringviken.

    Sätter han upp lås på grinden begår han brott vad jag kan utläsa. Tycker även att hela stängslet verkar bryta mot lagen.

  • irieman

    Medlem
    25 oktober, 2008 vid 19:58

    @David_W 511561 wrote:

    Denna man är nu polisanmäld, se http://surfsverige.se/index.php?option=com_joomlaboard&Itemid=95&func=view&id=46607&catid=2

    David

    Shit! Vad är det som händer? När hände detta? Jag var också där idag men såg inget av gubben. Är det en ny ägare eller är det gamla ägaren som inte har fått tomten såld? Parkeringen var ju full idag och det lär ju bli ännu mer folk imorgon med tanke på prognosen. Nå’n som har en bultsax 😉

  • lindgren

    Medlem
    25 oktober, 2008 vid 20:03

    Allemansrätt gäller vid alla stränder och ägaren går nog för långt. En fastighetsägare har inte rätt att sätta upp stängsel och förhindra passage ner till stranden. Så länge man inte går nära hans hus är det fritt fram!

    I vissa fall kan det vara befogat med stängsel för att skydda en viss naturtyp och om kommunen är med på det, måste stängslet respekteras.

    Har ägaren på eget bevåg satt upp stängslet för att förhindra allmänheten att vara på hans mark, ska istället stängslet tas ned, eller åtminstone vara gjort så att det går att ta sig förbi genom en grind.

    Men! Allt tyder faktiskt på att ägaren ogillar sällskap och att han begränsar andras rätt att vistas nere i kärringviken på ett sätt som han inte har rätt till enligt svensk lagstiftning.

    Huset ligger långt från stigen som används, dvs man går inte inom hans “hemfridszon” och det verkar osannolikt att naturtypen skulle vara så känslig att det inte går att använda en redan upptrampad stig.

  • electric

    Medlem
    25 oktober, 2008 vid 21:26

    @Poopzilla 511505 wrote:

    … gå ner vid allmänningen på Stenstraden och sedan bort till Kärringviken, men då passerar man nedanför ovan nämda killes tomt och det brukar han inte heller tycka om.

    Problemet är hur privatzon (eller hemfridszon) definieras. Ägaren till 1:7 anser förstås att området mellan stranden och huset är privatzon och alltså inte får beträdas av allmänheten. Det är ju precis samma problematik som betr Stenstrandens fastigheter, där ägarna menar att det är privatzon ända ner till stranden medan strandskyddsförespråkarna (dvs vi …) anser att det självklart att strandskydd gäller. Det är bl a dessa frågor som Nynäshamns kommun just nu (sedan ett år) är i färd med att fastställa strikta regler för (i och med fastställandet av en s k skötselplan när man nu tar över ansvaret för naturreservatet från Länsstyrelsen). Och det är bl a i dessa frågor som Torös Vänner har kommunicerat med kommunen och såklart hävdat allmänhetens intressen.

    Någon frågade efter en karta över Ören. Här finns en med fastigheter, naturreservat mm markerade:
    http://www.nynashamn.se/download/18.19abfca31197776dea580002668/oren-karta.pdf

    /Lars

  • jps

    Medlem
    25 oktober, 2008 vid 21:37

    Bra karta. Det vore kalas om någon skulle orka stoppa in den i paint el dyl och rita in var ‘rätt’ parkeringar och gångvägar är för stenstranden och kärringviken samt givetvis också var man inte ska gå. tex vid det nu beryktade hålet/genvägen.

    Har inte surfat Torö ännu men vill få det så rätt som möjligt när jag åker dit.

  • svenne

    Medlem
    25 oktober, 2008 vid 21:39
    lindgren;511599 wrote:
    Allemansrätt gäller vid alla stränder och ägaren går nog för långt. En fastighetsägare har inte rätt att sätta upp stängsel och förhindra passage ner till stranden. Så länge man inte går nära hans hus är det fritt fram!

    I vissa fall kan det vara befogat med stängsel för att skydda en viss naturtyp och om kommunen är med på det, måste stängslet respekteras.

    Har ägaren på eget bevåg satt upp stängslet för att förhindra allmänheten att vara på hans mark, ska istället stängslet tas ned, eller åtminstone vara gjort så att det går att ta sig förbi genom en grind.

    Men! Allt tyder faktiskt på att ägaren ogillar sällskap och att han begränsar andras rätt att vistas nere i kärringviken på ett sätt som han inte har rätt till enligt svensk lagstiftning.

    Huset ligger långt från stigen som används, dvs man går inte inom hans “hemfridszon” och det verkar osannolikt att naturtypen skulle vara så känslig att det inte går att använda en redan upptrampad stig.

    Det du skriver stämmer. Efter ett antal diskussioner tidigare med både kommunen och Länsstyrelse så är det inte mycket som står rätt till med udden. Stängslet har varit okej just för att det fortfarande går att komma ner till stranden, men om grinden stängs så blir det ett helt annat läge. Som de sa på kommunen: “Det har varit känt sen länge att om man vill styra friluftsfolk så är det bättre att bygga en spång”. Kommunen tycker således inte att stängslet är vettigt. Dessutom finns det stängsel längs allmänningarna som står utanför den privata marken. Just det här stängslet har varit uppklippt länge, och det går en stig från öppningen som delar sig i två efter 50 meter.
    Skyltarna som har satts upp har varit olagliga och enligt Länsstyrelsen har de fått flera samtal om dem och de har inte, och inte heller kommunen, någon inblandning i de skyltar som har respektive myndighets logotyper. Skyltarna var påtalade för både kommunen och Länsstyrelsen innan Torös vänner bildades, så det är ett känt problem sedan tidigare.

    Självklart ska alla respektera naturen och inte ta för givet att den ska vara tillgänglig, utan ta hand om den. Men jag har rätt som enskild person enligt svensk lag att vara hur mycket som helst på udden, det kan ingen förhindra. Så jag tänker fortsätta att tälta, fiska och surfa där. Precis som vanligt.

  • milkman

    Medlem
    25 oktober, 2008 vid 21:43

    Jag kitar ibland (sällan) på torö, då har jag noterat att trafiken till udden är mycket vanlig utav stranflanörer, fågeltokar och badande. Jag antar att alla dessa folkslag är lika vanliga alla dagar, även när det inte blåser SV?
    Det är troligt att även dessa bidrar till eventuella stigar mm också. Det känns orimligt att lägga “traktorspåren” enbart på surfarna.

    I övrigt håller jag med. Jag ska se till att alltid gå längs stranden, det är ju strandskyddet som är vår “final” frontier. Lika bra att hålla sig till den 🙂

  • svenne

    Medlem
    25 oktober, 2008 vid 21:50
    Milkman;511629 wrote:
    Jag kitar ibland (sällan) på torö, då har jag noterat att trafiken till udden är mycket vanlig utav stranflanörer, fågeltokar och badande. Jag antar att alla dessa folkslag är lika vanliga alla dagar, även när det inte blåser SV?
    Det är troligt att även dessa bidrar till eventuella stigar mm också. Det känns orimligt att lägga “traktorspåren” enbart på surfarna.

    I övrigt håller jag med. Jag ska se till att alltid gå längs stranden, det är ju strandskyddet som är vår “final” frontier. Lika bra att hålla sig till den 🙂

    Absolut, de få dagar det är surffolk där nere i förhållande till hur många som går längs stranden en “vanlig” dag är stor, antalet surfare är litet i totalen.

  • phu

    Medlem
    25 oktober, 2008 vid 22:29

    Usch vad tråkig läsning, jag som sett fram emot att köra kärringviken imorgon. Nu känns det som att det kanske är säkrast att åka till Dalarö istället… 🙁

  • frippe75

    Medlem
    26 oktober, 2008 vid 08:05

    @phu 511639 wrote:

    Usch vad tråkig läsning, jag som sett fram emot att köra kärringviken imorgon. Nu känns det som att det kanske är säkrast att åka till Dalarö istället… 🙁

    Lägg ner. Åk till Torö och surfa. Du lär ju inte bli skjuten?

    Är det verkligen ett sådant stort problem med en tok-gubbe????

    Det känns som vi själva blåser upp det här.
    Börjar han kasta sten så har man ju full rätt att bråtta ner honom. Ni är väl fler än en på plats??

  • broderisak

    Medlem
    26 oktober, 2008 vid 08:26

    Finanskrisen har kanske slagit honom hårt, Tror inte man får 30 miljoner för den kåken idag…

  • happymagnus

    Medlem
    26 oktober, 2008 vid 08:46

    Jag måste erkänna att även jag gått “den nya stigen”. Idag har gubben bommat grinden, och därmed skurit av möjligheten för all att ta sig ut på udden den vägen. Och ja, jag tycker nog att han är ett problem att ta på allvar. Även om jag kan ta den konfrontationen på plats är inte alla lika intresserade av att debattera med en folkilsken gubbe och lägga energi på det.

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torö – Bråk

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.