Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torö idag FM… vred det sedan?

  • Torö idag FM… vred det sedan?

    Publicerad av jesper_b på 14 september, 2005 vid 20:09

    Hugg.
    Giller feta vågor, gillar lite äventyrlig segling där det inte är helt självklart att man kan ta sig dit man vill…

    Torö vid halv tio i morse: Satan i gatan full pung redan vid bron. Väl på stenstrand… skit det är redan ordenlig size. Fyra fem tappra entusiaster låg och blev tokspolade i shore-braket. SurfErik ute med fulltryck i 4.4 och några 4.7or ute. Han precis rigga min 4.7 när Filip kom och berättade att det ökat till 4.2. Upp med 4.2. Hade grym tur med vågorna i kombination med fulltryck och faktiskt en hel del vinkel – kom ut utan problem. Feting set. MYCKET större än vad det ser ut från land. Bröt långt ut även för att vara stort Torö. Tyvärr vred det faktiskt mot dead-on. Men fulltrycket gjorde att det faktiskt var vinden som var problemet snarare än vågorna. Flög och studsade omkring som en vante. Låg långt utanför impact zone för att höja bomen lite. Holy shit! En freakvåg dumpar rakt i huvudet och trycker ner mig och utrustningen mot något mycket hårt – hade ingen aning om att det fans sådana bumlingar så här långt ut… Omöjligt att hålla fast utrustningen, supertryck i vågen. Min RDM-mast som ska vara bland det absolut hållbaraste på marknaden gick inte av i traditionell mening. Den var mer krossad flera decimeter… Hm, jag som just hade bestämt mig för att rigga mitt Sprillans superfreak 3.7 som hade kommit så extremt bra till sin rätt i dessa hard-core förhållanden. Nu hade jag ingen kort mast nog. Simma mot strömen men med vågorna, rätt pressad av shorebreaket på stranden utanför lilla huset – intressant resa som påminner mig om mitt favoritspot två – Kuau – när det är 10 fot plus (ni som varit där i januari/februari vet vad vi prata om) Rigga om och ut igen. Tokdrog nedhal på 4.2an och det gick faktiskt rätt bra. Passade på med lite framåtar mellan byarna men annars handlade det mest om att hålla sig nere på vattnet. Skitkul med Tomas som var den enda ute och höll mig sällskap på utsidan. Mast (eller vad man nu ska kalla det) och överriggad 4.2 och dead-on är ganska speciellt på Torö och mycket äventyrligt att fräsa omkring i.

    Till baka på land och dags att packa ihop för totalt måste på jobbet. Snacket om vridningen var i full gång på land. Skullle det vrida och när skulle det vrida? En sak var väldigt säkert – om vridet kom före mörket skulle det bli en episk Torödag. Mats Oljons riggade 3.5. Det bröt tungt. På väg mot stan mötte jag halva vindsurfingstockholm…

    Vred det före mörkret kom? Nyss, strax före 22 blåste det väst 13….

    Han ni får en episk Torökväll? Jag måste bara veta, även om jag inte vet om jag vill veta svaret?!

    /Jesper B

    rasmus_w svarade 18 år, 8 månader sedan 25 Medlemmar · 55 Svar
  • 55 Svar
  • mats_o

    Medlem
    14 september, 2005 vid 20:15

    Jorå, det vred. Första gången på Torö för mig och jag fick både 3.5 i rak onshore och masthögt, sen 4.2 och från två-tre nånting ren sidvind och 5.3. Shit, vilken dag, utmanande och kul!! Måtte din föreläsning ha gått bra Jeppe, för det vred verkligen 90 grader som vi sa…. 😉

  • jesper_b

    Medlem
    14 september, 2005 vid 20:18

    Vad otroligt glad jag blir för alla er som var där… [email=”KU@!”]KU@![/email] /Jesper B

  • stewen

    Medlem
    14 september, 2005 vid 20:25

    ingen som fotade eller filmade?=)

  • sirjohnirie

    Medlem
    14 september, 2005 vid 20:39

    Fan jesper att du inte hade föreläsning på förmiddan istället säger jag bara.. Strax efter att du försvann så droppade vinden ner till 3-4m/s utan vrid. Ilskan och frustrationen växte snabbt då det bara var att kapitulera för bussarna som kom farande utanför udden där jag befann mig. När jag nästan spolats upp på stranden började det ruggas lite på havsytan igen och 5min senare friskade vinden på med stadiga 12-13m/s från, ja just det, REN VÄST!!! Sen höll det sig riktigt stabilt resten av dan så det vart vågridning tills fullmånen sakta kikade fram bakom molnen med perfekt riggad 5.0a smirk.gif
    Ser fram emot bra film och många fina bilder.
    Heja Torö!!!

    /Johan

  • znark

    Medlem
    14 september, 2005 vid 20:43

    Fick min årsbästa timme idag vid halv 6 tiden. Klockrent, en av mina top tre på torö (under de senaste 15 åren). Seglade 4,7 och vågorna kändes stora i dessa mkt fina sideshore förhållanden. Jesper, jag knäckte också en mast, men det är sällan man glider hem med ett leende på läpparna. -Någon som vill köpa en tidal wave
    top?-:

    /Patrik Zingmark

  • gurra1978

    Medlem
    14 september, 2005 vid 20:50

    Jag körde 5,0 i solnedgången med fin vinkel. Sen blev jag lite väl modig i vågridningen och Torö straffade mig. Min Technolimits 400 bröts sönder som en tändsticka confused.gif Shit, jag har nog med utgifter nu, men det var värt det.

  • nagelfar

    Medlem
    14 september, 2005 vid 20:51

    Stenstranden

  • nagelfar

    Medlem
    14 september, 2005 vid 20:53

    Kärringviken

  • big_jeppe

    Medlem
    14 september, 2005 vid 20:59

    Ingen kan ju klaga på vindstyrkan idag, tyvärr känner jag mig lite blåst på själva vågridningen. Jag och polarn kom till torö strax efter 15 och konstaterar att det är massor av bilar,folk och vind, men det är bara 2 personer som seglar utanför stenstranden. Det är inte riktigt rak onshore, men tillräckligt rak för att vi ska tveka att gå ut i de riktigt stora vågorna. Vi snackar lite och kommer fram till att med så mycket folk på plats så borde det definitivt finnas folk här som är bättre än oss – som väljer den s.k. kärringviken (jag tror örudden är det mer korrekta namnet) istället för stenstranden. Hur som helst blir det där vi kör. jag kör en timme med överriggad 5,0 och 83 liter. Sedan droppar vinden och vrider och kommer tillbaka. Tyvärr fortsatte vi köra på örudden eftersom vi hade släpat dit så mycket surf-junk. Dessutom verkade vinden komma och gå lite, så man ville gärna ha lite större prylar tillgängliga (utan att bära dem tillbaka genom skogen). Sammanfattningsvis en dag med mycket slit och släp och ingen riktig vågsegling, men bara att få köra vågprylar med riktigt bra tryck är ju inte heller helt fel.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 september, 2005 vid 21:06

    Svar till:


    Tyvärr fortsatte vi köra på örudden eftersom vi hade släpat dit så mycket surf-junk

    [/ QUOTE ]

    Det är väl bara ta 2 kryssben upp. Så har du vågridning utan släp och slit

  • gurra1978

    Medlem
    14 september, 2005 vid 21:08

    Kan ingen slänga upp lite fler bilder nu. Jag vill se hur stort det var då det var som värst (då jag jobbade crazy.gif).

  • Johan!!

    Gäst
    14 september, 2005 vid 21:10

    Batterierna tog tyvärr slut till kameran. Det skulle va grymt att se lite foton från stunden då solen sken också!

    Minst 3 master skördade alltså, jag såg 2 segel som var rätt krossade också! Vad mer åt torö upp idag?

    Fan va grymma ni är som seglade på framsidan… det såg ut att vara total kaos där. Här är en bild från kärringviken.

  • nagelfar

    Medlem
    14 september, 2005 vid 21:12

    Kärringviken II

  • nagelfar

    Medlem
    14 september, 2005 vid 21:17

    Stenstranden II

  • Johan!!

    Gäst
    14 september, 2005 vid 21:24

    En till…

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torö idag FM… vred det sedan?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.