Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torö idag, status askö killen…

  • Torö idag, status askö killen…

    Publicerad av bronken på 6 oktober, 2011 vid 18:12

    Tjena, seglade lite på torö i eftermiddag vid kärringviken. Det var några som försökte nå en kille som seglat av mastförlängaren och var strandad ute på Askön, ngn som vet hur det gick för honom? Det var ett par försök att segla dit en ny förlängare, men sen dog vinden och de fick aldrig dit någon. Kom han hem till slut eller håller de på fortfarande och försöker få hem honom? Vore najs om ngon som vet la in en update. Han verkade väl förberedd med telefon och käk med sig, surt när grejjorna pajjar nar man tar en längre tur sådär. Visar hur viktigt det är att aldrig segla för långt bort själv. I detta fall var det ju flera med så inga problem, eller?

    blueride svarade 12 år, 7 månader sedan 15 Medlemmar · 26 Svar
  • 26 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    6 oktober, 2011 vid 20:08

    Han är bärgad och hemma. Det var en frusen man som hämtades upp, men det gick bra.

  • poppo

    Medlem
    6 oktober, 2011 vid 20:46

    det var en hel serie med saker som gick fel (material, utelämnat extramaterial, prognos som inte höll, telefon som dog – osv osv)

    helt odramatiskt till en början – men lite deppigt efter att vart isolerad på en ö i x antal timmar – och man inser att det mkt väl kan bli en 12h becksvart natt i blöt våtdräkt, 7 grader samt spöregn i skogen.

    MEN – så blev det som tur var INTE pga alla mina SUPER-SURF-POLARE!
    – STORT TACK till alla som hjälpte till!

  • bronken

    Medlem
    6 oktober, 2011 vid 21:00

    Skönt att höra att det gick bra till slut. 🙂 Härligt med surfpolare som ser efter varann.

  • blueride

    Medlem
    7 oktober, 2011 vid 07:22

    MEN – så blev det som tur var INTE pga alla mina SUPER-SURF-POLARE!
    – STORT TACK till alla som hjälpte till!

    räknas caprice-calle in bland dom?
    He is baaaaaaad company har jag hört 😉

  • nachoman

    Medlem
    7 oktober, 2011 vid 08:02

    Usch läskigt!
    Var väl nåt liknande för några år sedan. Någon som bröt en fot och blev strandsatt.
    Läskigt att höra dessa saker men skönt att det gick bra till slut och att några var observanta nog att upptäcka dig.

    Det är så viktigt att hålla koll på varann, särskilt på ett ställe som Torö där man kan bli strandsatt och även driva iväg från land långt in i Käringviken om vinden är som den ska.

  • poppo

    Medlem
    7 oktober, 2011 vid 08:57

    Orsaken – bruten förlängare

  • nachoman

    Medlem
    7 oktober, 2011 vid 09:01

    Verkar scary med de där kolförlängarna!

  • dr-masse

    Medlem
    7 oktober, 2011 vid 09:14

    Det där är Titan. Ser ut som det gett sig vid ena hålet i det inre godset (stål?). Grym otur och helt fel ställe att köra av förlängaren på.

    Detta är ett skäl till att köra pin på RDM – det blir ingen extra “knöl” längst ner på längaren.

  • svennebanan

    Medlem
    7 oktober, 2011 vid 09:16

    Askön? Var det en Top Secret Sideshore Break Scouting Operation som gick fel?

  • poppo

    Medlem
    7 oktober, 2011 vid 09:53

    Aluminium i inre godset (röret i titan)

    Hann tänka lite på olika konstruktioner när jag var strandad i dryga 4h, PIN lockade mig för första gången – om pinnen/skruven håller?

    Det här var ju en baggis-vurpa, grejerna SKA inte gå sönder så lätt. Tydlig brottsanvisning vid de nedersta hålen. Hur svårt ska det vara att bygga en bra förlängare? – Typ Streamlined alu.

    Visst är det större påfrestningar i vågor, men jag är en lätt kille. Förra hösten var det en chinook carbon rdm som förstörde dagen (och brädan).

    dr Masse;672211 wrote:
    Det där är Titan. Ser ut som det gett sig vid ena hålet i det inre godset (stål?). Grym otur och helt fel ställe att köra av förlängaren på.

    Detta är ett skäl till att köra pin på RDM – det blir ingen extra “knöl” längst ner på längaren.

  • goose

    Medlem
    7 oktober, 2011 vid 10:05

    Hur löste ni problemet?

  • dr-masse

    Medlem
    7 oktober, 2011 vid 10:07

    Jag har inte kört av en enda PIN-förlängar pinne under minst 15 år. Har testats regelbundet i den enda konst jag tycker mig behärska väl vad gäller vågsegling – att bli spolad. Ordentligt och regelbundet.

    Däremot har båda mina Streamlined-pinnar gängat upp sig, som tur (rutin?) är så har det upptäckts vid inspektion före och efter surf och enkelt fixats med starkast möjliga gänglim (Loctite). Kommer dock att byta till PIN i ett stycke utan gänga.

    Håller helt med – hur j-a svårt skall det vara att bygga en förlängare som håller?

  • dr-masse

    Medlem
    7 oktober, 2011 vid 10:07

    Problemet med att hämta hem Poppo löstes med taxibåt från Mörkö.

  • petalz

    Medlem
    7 oktober, 2011 vid 10:20

    Var det Askö eller ön mitt emot kärringviken (kolguskär enligt hitta.se)? Askö e ju skitlångt bort, att våga sig på o segla ända dit verkar ju galet =)

    /Peter

  • tim-eriksson

    Medlem
    7 oktober, 2011 vid 10:33

    Skönt att höra att du kom hem påven.

    För att ta upp ämnet en gång för alla, vad ska man köra på för att undvika mastfotsbrott!?

    Fick lite erfarenhet från mastfotsbrott nere i Brasilien förra året. Det vi kunde konstatera efter 3 månader var att quick håller bättre än ALLA pin, Ja alla.

Problem med pin med lös pinne:

    2 st gick av
    1 st slet sönder gängorna, dvs pinnen var kvar i förlängaren men den satt ej fast i mastfoten.

    Problem med fast pinne:
Lyckades böja en pinne, gick inte av men den böjdes.

    Inga problem med quick!

    Angående mastfötter så hade jag sönder en ny chinook kolförlängare, så kol kan gå bort tycker jag. De mastfötter som jag tror hållet bäst är aluminium, oavsett pin eller quick, som är i ett stycke. T.ex Aerons mastförlängare men även chinook mfl kör på den lösningen? De blir riktigt tunga men med 1-2 mm massivt stål och inga ”svaga” länkar ska det mycket till…

    Så, röstar för quick med hederliga helgjutna aluminumförlängare!

    ps. Jag knäckte min kolförlängare vid en jipp…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torö idag, status askö killen…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.