Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torö – Inverterad bomkörning & osurfade vågor

  • Torö – Inverterad bomkörning & osurfade vågor

    Publicerad av eriksthlm på 26 oktober, 2005 vid 15:25

    Igår kom jag ut till Torö runt ca 14:30.
    Lämnade jobbet mot allt sunt förnuft och körde som en galning. Fyren rapporterade 19 m/s Sydost.
    Jag har varit på Torö en herrans massa gånger, men aldrig bra på sydost, så det var med spänd förväntan – skulle det gå att få en parkeringsplats, skulle “alla” vara ute, …osv.
    Gissa om jag blev förvånad – inte en människa där förutom vågsurfarna inne i viken!

    På stenstranden fick jag se något nytt! Ganska små vågor rakt ut från stranden, men utåt udden, … långa svepande linjer – RENT – inte det vanliga stöket, Vinden var KLOCKREN sidshore, vind från VÄNSTER, långt mellan vågorna, och, … sanslöst mycket vind, det var svårt att gå mot vinden ute på stenstranden. Vågorna bröt mellan udden och i långa linjer ut mot de små öarna och grynnorna som ligger mellan kärringviken och stenstranden. Det var bland det absolut renaste jag sett på Torö, även om höjden inte var över 3,5m som högst. Så bra som det bara kan se ut med mina surfmått mätt.

    Problemet var att jag var ENSAM, klockan 16:45 kom det ut en annan kille, men då var det för sent. Eftersom vågorna var av knäckamasttypen och det blåste sydost så hade ett haveri inneburit en lång natt till havs (Askö nästa). Det kändes helt enkelt för farligt att åka ut.

    Jag åkte hem med en våt dröm om att få surfa riktigt bra sydost på Torö någon gång i framtiden – hoppas att ni andra är där då!

    Häng löst,
    Erik

    PS Inne i Kärringviken var det helt och hållet frånlandsvind, och ibland svepte nästan surfbara vågor in mot grynnorna och viken, dock inte windsurfbart DS

    laugh.gif

    surferic svarade 18 år, 6 månader sedan 2 Medlemmar · 1 Svar
  • 1 Svar
  • surferic

    Medlem
    26 oktober, 2005 vid 16:24

    Hörde att Marcus C. seglade udden igår “stort och ensamt”.

    Hur var det idag? Ville inte åka ner och missa när Rocky point äntligen skulle gå av. Bilder finns i galleriet på http://www.tungsurf.com

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torö – Inverterad bomkörning & osurfade vågor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.