Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torö söndag!

  • koa

    Medlem
    6 oktober, 2008 vid 16:35

    Klart största på Torö tror jag…kan ha fel!?
    Imponerande Extreme windsurfing.

    2005 kom dryga +20 m/s och hastigt vred till sideshore och gav episkt 4,7 segling…så här såg det ut då;

    Torö har nytta av sina 470 meters djup utanför…

  • calle_b

    Medlem
    6 oktober, 2008 vid 16:59

    )”(/#=)”&!!!!!

    Största jag sett på torö… Hårigt, minst sagt hårigt.
    Helt jävla galet. Finns det mer pix från Stenstranden???

    SICK!

  • koa

    Medlem
    6 oktober, 2008 vid 17:51

    Vitvattnet är över mast!

  • mag

    Medlem
    6 oktober, 2008 vid 18:07

    Ja, den är stor!!!!!!!
    kittlar i magen jotack
    /Magnus

  • irieman

    Medlem
    6 oktober, 2008 vid 18:38

    @Mag 505909 wrote:

    Ja, den är stor!!!!!!!
    kittlar i magen jotack
    /Magnus

    Jäpp, kan intyga att det var stort! Stod och kollade ett tag på Stenstranden när Jesper och Ola var ute och det var nå’ra riktigt massiva set som rullade in!
    Dessutom var det nå’ra riktigt feta hopp som drogs av, nå’n framåt och nå’ra rejält höga hopp!

  • sinclair

    Medlem
    6 oktober, 2008 vid 18:48

    @pressfotograf.se 505473 wrote:

    Jag har fler 😉 men det är bara en massa hopp…..

    Jag såg minst 3 st med systemkamera förutom jag och Jesper som släpade runt på de stora klumparna till kameror.

    Om det finns möjlighet så tror jag alla vore tacksamma om allt dök upp på din eminenta fotosida.
    Det finns ingen anledning till att spara på krutet!

  • robin

    Medlem
    6 oktober, 2008 vid 18:51

    @appof 505863 wrote:

    Döm själva, det var ju såklart större innan detta och en stund efter..

    Satan i gatan! Vem har det röda seglet? Kom han ut i en del?

  • svenne

    Medlem
    6 oktober, 2008 vid 19:01
    Robin;505925 wrote:
    Satan i gatan! Vem har det röda seglet? Kom han ut i en del?

    Ola is in da hooouse! 🙂

    Om ni tycker att det där var sick, då skulle ni ha sett de stora seten.

  • sinclair

    Medlem
    6 oktober, 2008 vid 19:06

    @Svenne 505931 wrote:

    Ola is in da hooouse! 🙂

    Om ni tycker att det där var sick, då skulle ni ha sett de stora seten.

    Finns det inte på bild så har det inte hänt!

  • pelle_b

    Medlem
    6 oktober, 2008 vid 19:22

    Tog ett par snabba bilder på Stenstranden i regnet på vägen hem. Stundtals försvann seglarna helt och hållet. Missade tyvärr precis med kameran när Jeppe laddade på en tung hög framåt på ett av bergen. Respekt!

  • jesper_b

    Medlem
    6 oktober, 2008 vid 20:57

    Fetingstort var det. På förmiddagen var jag på min hustrus vernissage och min mobil gick varm med rapporter på både vind och vågor. Flera ERFARNA australien, hawaii, kap verde och torörippers skrek i telefonen att det var det största de sett på 20 år på torö.

    Jag trodde det skulle vara större och var faktiskt lite besviken när jag först såg stenstrand. Dock var det inte platt på utan en del väst – här skulle det gå att ta sig ut någorlunda enkelt (allt är relativt…).

    Jag tog dock fel vad gäller size. Det var MYCKET större än det såg ut från land. Längst in var det mest skum och en massa vitvatten som forsade i sidled (så snabb ström har jag aldrig varit med om på torö). Men en bra bit utanför där det “normalt” bryter fetingset så bröt STORA ELAKA HÅLIGA SET. Det var inte enstaka mastpeakar, det var konstant solida över mast bomber i seten. Jag tycket dessutom att det växte under dagen. Mellan fyra och fem var det så stort att om jag skulle uppskatta hur stort skulle ni ändå inte tro mig. Att det inte var större inne i kärringviken (jag seglade in där en vända under eftermiddagen) var inte konstigt då det fasen nästan tubade i de cloasande setten en bit utanför gattet. Vågorna där inne var således återformerade av redan brutna vågor.

    Jag seglade mest på säkerhet och hittade inte på nått dumt förrän i slutet – och nu d-ar kommer en riktig storry som ni gärna får tro är riktigt ljug: Jag tyckte jag hade hyfsat bra kontroll i min 3.7a (Superfreak som tål löjligt mycket och elak vind) så jag bestämde mig för att ladda på några höga bakåtar. Ramperna var ju liksom inget fel på och farten god med fulltryck i seglet och en del vinkel. Men eftersom jag seglade safe så missade jag de finaste ramperna flera vändor i rad. Trots att jag bestämde mig för att gå längre in före jippen så blev det liksom inte så… Jag var helt enkelt lite förbannad på mig själv när jag hade passerat alla vågor och då såg ett RIKTIGT RIKTIGT STORT set väldigt långt ut. Jag dundrade mot det – nu djä-lar skulle det bli luft under min lilla favobräda! Självklart mojnade det ner lite tillfälligt just framför setet och i cross-onshoren, med betoning på on, blev det väldigt lam uppsegling på facet. När jag väl hade seglat upp till toppen insåg jag att jag var för sen och fick åka med läppen ner igen – topp till botten. Rätt härlig krash i vattnet och jag trycktes ner långt. Det var inte mörkgrönt där jag snurrade runt utan bleck svart. Plötsligt slog handen i och – vad var det – han jag tänka innan jag låg pressad mot botten. Det är sant. Jag låg 3-500 meter utanför där det normalt bryter pressad mot botten!!!!!!. Jag kollade omkring och det var verkligen becksvart. Sakta upp och väl på ytan han jag inte mer än ett andetag förrän nästa våg tryckte till mig. Denna gång inte alls lika djupt men den vred till kroppen så jag sträckte till ryggen och blev rätt skakig. Vill inte verka macho men till saken hör att jag blivit rätt tokspolad och fått rätt kraftigt i huvudet på Maui (på Lantzarote -87 blev jag spolad i dubbel mast) men då är man liksom lite mer inställd på det. Ok, efter andra vågen var jag beredd och fokuserade – upp, andas, ner innan nästa slog till. Tre dykningar senare lugnade det ner sig och jag såg min bräda med söndertrasad rigg ligga långt ut. Jag var ensam ute rätt sent på eftermiddagen och såg ingen på stranden…. Vind och vågor tryckte dock in brädan samtidigt dom jag duckdök utåt. Första setet som tog mig när jag återfått prylarna slog brädan rätt hårt i huvudet – skit såna här dagar borde man ta sitt eget råd på lite mer allvar: BÄR HJÄLM! Hur som helst kom jag in halvägs ner mot 1a allmänningen och plockade ihop resterna av riggen och knallade upp till bussen. Allt gott om än lite mör idag.

    FETA vågor är härliga, men man ska tydligen inte underskatta dem ens hemma på baksidan av lilla svedala!

    Tror bristen på bilder kan förklaras av ihållande regn och 20+m/s motvind.

    Idag måndag var det precis tvärt om, dvs sidvind, höfthögt, sol och harmonisk 5.0. Calle N, Peter H, och Ola H mfl rippade sedvanligt hårt!

    /JB

  • fnassel

    Medlem
    6 oktober, 2008 vid 20:58

    Jag vill bara visa all min repekt till Jesper,Ola och vem som helst mer som gav sig ut i dessa föhållanden!
    Tufft, Modigt, Hårrigt, galet eller vad man nu skall säga.
    Hade varit kul att prova men jag var för feg!

  • doffe

    Medlem
    6 oktober, 2008 vid 21:46

    scary!
    Imponeras igen av reportaget om Torö i Surfsport nr 6 från 1985. Det var kanske nåt i den stilen igår.

  • irieman

    Medlem
    6 oktober, 2008 vid 22:04

    @doffe 506016 wrote:

    scary!
    Imponeras igen av reportaget om Torö i Surfsport nr 6 från 1985. Det var kanske nåt i den stilen igår.

    Det var precis den där bilden och reportaget jag tänkte på igår när jag var på Stenstrand och kollade.

  • lars_k

    Medlem
    7 oktober, 2008 vid 05:21

    @Ola H. 505826 wrote:

    Jodå. Den här gången var det masthögt. Men Torö bygger ju på ett helt annat sätt än västkustspotten. Och om vi snackar LarsK-master var det minst dubbel mast, skulle jag tro.

    Masthögt är när seglena försvinner bakom vågtopparna. Det krävs inga konstiga ögonmått så man kan missta sej på det. Torö plockar upp vågor bra, precis som Gislövs som också har halva östersjön som fetch. Västkusten kräver mer vind, runt 20 m/s i några timmar från rätt håll. Mag skrev tex att de hade masthögt i Vilshärad söndags morse. Men du kanske inte tror på din egen team-mate heller!? Det gäller att vara där när det händer bara. Något som du och Basse inte verkar ha fattat…Moahahaha! =)

Sida 5 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torö söndag!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.