Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torö Udden i lördas

  • Torö Udden i lördas

    Publicerad av dude på 18 december, 2012 vid 21:03

    Najs, i lördags var vi tre vågseglare på Torö Stenstrand, udden. Ett par surfare rekade när jag och Tomas var på väg därifrån. Hoppas det gick bra för dig som gick ut själv.

    Det vart en rätt mäktig dag med stora set emellanåt, svårt att se masttopparna. Några sköna vågrides, åt favorithållet, även om rutinen åt det här hållet inte kan påstås vara den bästa. Men det gick klart över förväntan 🙂

    Som vindsurfare är man varm med en bra dräkt, dojjor och dakinevantar. Men vi höll en halvtimme eller lite till. Sen har hade vi “kramp” i underarmarna, eller ska man kanske säga “pump” …mjölksyra är kanske den kliniska termen. Det blir helt enkelt för mycket urkrokat passerande vitvatten på vägen ut för underarmarna. Och visst kan man säga att det är materialet mellan handflatan och bommen som är hela skillnaden för på sommaren utan handskar får man sällan eller aldrig pump i underarmarna. Visst, visst, det är kylan också.

    Man kan ju testa köra med smalare bomrör för själv har jag 28mm och jag skulle ju kunna skaffa mig 26 mm, men bara för att testa, ja, jag vet inte. Jag har ju faktiskt funderat över att skaffa mig en lättare bom än min bombproof kol som väger 3,6 kg med linor på… …Powerex lär ha en med smala rör som väger 1,8 kg utan linor men frågan är om den verkligen är bomb-proof och jag för mig den hade glappande rör i bakstycket senaste gången jag kollade den i en affär…

    En dräkt som är större i underarmarna skulle man ju också kunna få för sig göra stor skillnad. Och, ja, då är det bara att se sig efter en specifik vindsurfingdräkt med inbyggd huva… …vi kan för övrigt båda konstatera att det är avgörande för värmen med en inbyggd huva för att hålla värmen när man blir spolad i dessa temperaturer.

    En faktor för att undvika pump är så klart att köra med rätt segelstorlek. 4.0 och 4.2 som vi använde var överriggat och 3.6 3.7 hade definitivt funkat bättre men vi kände inte att vi hade tid till att rigga om med tidplanen för dagen.

    En sista sak för att undvika kramp/pump/mjölksyra är så klart att inte köra Torö och i stället ställen där det är lättare att ta sig ut på som Lejet eller Apel, även om det är klart att det kan va svåra förhållanden där, men den stora skillnaden skulle kunna vara att det är lite plattare och längre mellan vågorna och då blir det ju mer vila mellan varje statiskt krävande balansövning att passera en buss av vitvatten.

    Hur som helst var det en grymt kul dag och även fast kamerans batteri dog nästan på en gång så fick jag en liten filmsnutt.
    [video=vimeo;55885935]https://vimeo.com/55885935[/video]

    maca svarade 11 år, 4 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • manno

    Medlem
    23 december, 2012 vid 14:29

    grymt! schysst att ni hörde av er, Aldrig nån som tänker på mig..

  • fredrik-plantin

    Medlem
    23 december, 2012 vid 19:45

    Vänta lite nu,

    Var det Tomas “Mr single fin” som jag såg skaka av sig lite kramp utan vantar?

    Gott snack i så fall.

  • fredrik-plantin

    Medlem
    23 december, 2012 vid 19:48

    @manno 704831 wrote:

    grymt! schysst att ni hörde av er, Aldrig nån som tänker på mig..

    Jag tänker på dig nu, just i detta nu… och fnittrar lite.

  • dala-lama

    Medlem
    25 december, 2012 vid 17:02

    Härligt Tomas och Niklas!!!
    Såg ut som en sån där dag när man lätt får kramp, he he.
    Vind på Torö snart igen va?
    Kör hårt!!
    P

  • dude

    Medlem
    25 december, 2012 vid 20:36

    @Dala Lama 704888 wrote:

    Härligt Tomas och Niklas!!!
    Såg ut som en sån där dag när man lätt får kramp, he he.
    Vind på Torö snart igen va?
    Kör hårt!!
    P

    Ja, lördag kanske… Är du hemma än då 😉

  • tws

    Medlem
    26 december, 2012 vid 13:36

    Øøhh. Hette integrert i drakten vil du holde deg langt unna. La hetten gå utenpå halsen så vannet som styrter inn via ansiktet ikke renner ned i nakken på deg.

    Kjøp en Neilpryde Elite våtdrakt. Veldig ømtålig men du kommer til å ha det bedre enn sommerdrakten din. Meget fantastisk behagelig drakt. Softere og tykkere enn alle andre våtdrakter på markedet. Dessverre ikke billig.

    Åja, bommen. Tekno Limits XTR. Varm bom med bra gripp. Aldri bruk dKine vanter eller hansker. Kjør vindmølle med løs skulder og få blodet til fingrene. Kjør mellom annenhver vending. Eneste måten å holde varmen på fingrene. Til slutt kommer neglspretten, det gjør veldig vondt men efterpå er du konstant varm.

    God Jul.

  • dude

    Medlem
    27 december, 2012 vid 11:49

    @tws 704906 wrote:

    Øøhh. Hette integrert i drakten vil du holde deg langt unna. La hetten gå utenpå halsen så vannet som styrter inn via ansiktet ikke renner ned i nakken på deg.

    Kjøp en Neilpryde Elite våtdrakt. Veldig ømtålig men du kommer til å ha det bedre enn sommerdrakten din. Meget fantastisk behagelig drakt. Softere og tykkere enn alle andre våtdrakter på markedet. Dessverre ikke billig.

    Åja, bommen. Tekno Limits XTR. Varm bom med bra gripp. Aldri bruk dKine vanter eller hansker. Kjør vindmølle med løs skulder og få blodet til fingrene. Kjør mellom annenhver vending. Eneste måten å holde varmen på fingrene. Til slutt kommer neglspretten, det gjør veldig vondt men efterpå er du konstant varm.

    God Jul.

    Tack för din synvinkel tws 😀 Tänkte väl att du skulle kunna ha din egen idé.

    Lite old-school tycker jag allt – ingen integrerad huva och inga riktiga varma handskar. Jaja, det är många som kör med den filosofin, men i de här temperaturerna… ni måste ha det varmt ochs skönt i Norge! 🙂

  • maca

    Medlem
    29 december, 2012 vid 11:48

    Någon som åker ned sönd morgon-fm?

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torö Udden i lördas

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.